Gå til innhold

Hvordan gjøre bilder mindre?


Anbefalte innlegg

Jeg har en del bilder som er på rundt 2-3 MB som jeg gjerne skulle fått gjort mindre slik at jeg kunne komprimert de til en zipfil på under 10 MB som jeg kunne ha emailet. Er det noen rask måte å gjøre alle bildene mindre på, uten at bildene blir av for dårlig kvalitet? Eller må man gå inn på hvert enkelt bilde og gjøre noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en del bilder som er på rundt 2-3 MB som jeg gjerne skulle fått gjort mindre slik at jeg kunne komprimert de til en zipfil på under 10 MB som jeg kunne ha emailet. Er det noen rask måte å gjøre alle bildene mindre på, uten at bildene blir av for dårlig kvalitet? Eller må man gå inn på hvert enkelt bilde og gjøre noe?

8611969[/snapback]

 

 

Paint F.eks.. eller pic2pic er ett program som virker ganske bra:)

Lenke til kommentar

Det jeg gjør:

 

Program: IrfanView

Åpne bildet i programmet. Trykk på: CTRL+R. Deretter velg oppløsningen. f.eks 1024x768.

CTRL+S ... lagre

 

Steg 2...

 

Program: Photoshop

Åpne bildet i programmet. Lagre som. Velg bildekvalitet 7-8.

 

Hvis jeg er litt lat noen ganger, så velger jeg bare 80(av 100) på bildekvalitet i irfanview.

 

 

Nå skal bildene være oppløsningen du ønsker, og ligge på rundt 200kb hvis det er 1280x1024

 

Slik er jeg vant til å redigere bilder :)

Lenke til kommentar

PixReziser, freeware. Velg "work with multiple files", deretter huker du av for "subfolders" om bildene er i flere mapper. Så velger du mappen bildene ligger i, og hvilken mappe du vil ha dem i (her kan du opprette en ny mappe). Og velger størrelse, deretter filformatet på "ut-filene" (JPEG, GIF, BMP, TIFF eller PNG) og trykker "SAVE". Og vips så har du en mappe med forminskede filer uten at kildefilene er endret på noe vis.

 

Genialt program. Du finner det her: http://bluefive.pair.com/downloads.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...