Gå til innhold

Kjøp av objektiv i USA


Anbefalte innlegg

Har prøvd å søke, men enten er jeg ganske dårlig til det (noe jeg tror) eller så har det ikke vært særlig med tråder om dette (noe jeg egentlig ikke tror), så jeg håper dere bærer over med meg om jeg repeterer allerede godt besvarte spørsmål.

 

Er det penger å spare på å kjøpe et "midt i prissjiktet" ??-200/300 objektiv i USA? Fortrinnsvis fra butikk og ikke webshop.

 

Hvordan forholder det seg med garantier osv. når man kjøper over disk i USA? Jeg tenker om man holder seg under 6000,- slik at man kan ta det med inn i Norge igjen uten toll-tull :)

 

Noen som har noen butikker/webshoper å anbefale forresten? (Kan nok til nød kjøpe i webshop, men tror jeg kommer til å gå for butikk. Skal bare være der i 6-8 uker)

 

 

På forhånd tusen takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk www.bhphotovideo.com for priser i statene. Noen steder er det salestax for kjøp over disk (ca 8% i NY feks).

 

Ellers varierer det veldig på hvor mye det lønner seg. Nyere objektiver ser ut til å være edruelig priset i norge mens på eldre modeller kan prisen være nesten halvparten. Feks vil en 50mm 1,4 koste ca 1700,- i NY mens i man her skal ha 3000 for den.

 

All L-optikk har ww garanti og canon norge dekker eventuelle reprasjoner. Ellers er det mulig å kjøpe seg ekstra garanti som gjelder her hjemme.

Lenke til kommentar
Er det penger å spare på å kjøpe et "midt i prissjiktet" ??-200/300 objektiv i USA? Fortrinnsvis fra butikk og ikke webshop.

Ja, når du slipper mva, og kan ta det med deg kan det være penger å spare. Objektiver er også ganske trygt, siden det er relativt lite feil på dem. Kan lønne seg å kjøpe tidlig i oppholdet, slik at evt. feil som oppstår kommer mens du er i landet. Vet ikke helt hvordan det er med verdensgarantier o.l. på objektiver, men det er sikkert forskjell fra system til system også.

 

Noen som har noen butikker/webshoper å anbefale forresten? (Kan nok til nød kjøpe i webshop, men tror jeg kommer til å gå for butikk. Skal bare være der i 6-8 uker)

B&H Photo er anerkjent, har stor butikk i NY. Greit sted for å finne priser også. Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Ellers varierer det veldig på hvor mye det lønner seg. Nyere objektiver ser ut til å være edruelig priset i norge mens på eldre modeller kan prisen være nesten halvparten. Feks vil en 50mm 1,4 koste ca 1700,- i NY mens i man her skal ha 3000 for den.

Går ut fra at du snakker om Canon her...

 

Ellers kan man vel ganske trygt kjøpe "Imported" i USA dersom man har til hensikt å ta det med til Norge i alle fall... Da er det ytterligere noen kroner å spare.

Lenke til kommentar
Jeg har Nikon ;) (bare så det er nevnt om det har noe å si, iom at det nevnes eksplisitt Canon sitt opplegg i første svaret)

 

Jeg skal kikke i nettbutikken det er linket til tusen takk :) Og tusen takk for synspunkter og hjelp.

Du får i hvert fall Nikon 80-200 f/2.8 til godt under 5000 kr i importert utgave ($800), et objektiv som koster ca 10000 kr nytt i Norge. Selv om du slenger på en 50mm f/1.8, holder du deg under 6000-kroners grensen, så det er mulig å spare penger... Selv den fantastiske 85mm f/1.4 koster godt under 6000 kr, koster også over 10 store lapper i Norge.

 

Det kan også være du kan finne det billigere andre steder enn B&H, de har et godt rykte og kan nok ta litt for det...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Sales taxen er typisk 4 -5 % i Usa, men varierer fra stat til stat. Noen stater har ikke sales tax. I New York er den 4 %. Kjøper du varer over disk i NY, så slipper du ikke unna, selv om du er turist.

 

Handler du over nettet fra samme butikk, så slipper du unna sales tax. Men da får du en annen litt høyere "tax" her i Norge:-)

 

Er du i USA, kjøper du selvfølgelig optikk, med mindre pris ikke spiller noen rolle:-)

Lenke til kommentar
Sales Tax i USA (NY). I henhold til min kvittering fra B&H kostet varene ca 267 USD. På dette kom en tax på ca 22 USD. dermed er salgsavgiften på ca 8%.

8608785[/snapback]

 

Du har rett. Var nok for kjapp her. Fra Wikipedia:

 

New York has a 4% state sales tax. All counties and some cities add local taxes ranging from 3% to 5.5%. The combined sales tax in Utica, New York, for example, is 9.5%. In New York City, total sales tax is 8.375%, which includes 0.375% charged for the benefit of the Metropolitan Transportation Authority (New York).

Lenke til kommentar
Du får i hvert fall Nikon 80-200 f/2.8 til godt under 5000 kr i importert utgave ($800), et objektiv som koster ca 10000 kr nytt i Norge. Selv om du slenger på en 50mm f/1.8, holder du deg under 6000-kroners grensen, så det er mulig å spare penger... Selv den fantastiske 85mm f/1.4 koster godt under 6000 kr, koster også over 10 store lapper i Norge.

 

Det kan også være du kan finne det billigere andre steder enn B&H, de har et godt rykte og kan nok ta litt for det...

8608414[/snapback]

 

Dette høres ut som gode nyheter i min verden :)

 

Tusen takk for hjelpa alle sammen, bare å komme med flere innspill for all del :)

Lenke til kommentar

Jeg sparte til sammen litt over fem tusenlapper ved å kjøpe 17-40 f4L og 100mm f2.8 Macro i USA (B&H i NY), samt filtre for begge objektivene, og to originale ekstrabatterier til mitt 5D.

 

Spesielt batteriene var billige. Betalte vel ca 7-800 hos FotoVideo, men fikk dem for 50 dollar stykket i USA, dvs ca 300 kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...