Gå til innhold

hvordan lage .jpg av .psd


Anbefalte innlegg

Etter å ha konvertert raw filer til TIFF for første gang for å teste skal jeg nå lage en .jpg av det ferdig redigerte bildet i CS2. Filen er enormt stor så jeg må nok slette Tiff'en.

 

Problemet er at jeg ikke kan lagre dette som .jpg og sliter med hvordan jeg skal få det til. Dette er også eneste format som kan "brukes til noe vettug".

 

På både Tiff og .psd mangler .jpg i "save as bildet".

 

Noen som har tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter å ha konvertert raw filer til TIFF for første gang for å teste skal jeg nå lage en .jpg av det ferdig redigerte bildet i CS2. Filen er enormt stor så jeg må nok slette Tiff'en.

 

Problemet er at jeg ikke kan lagre dette som .jpg og sliter med hvordan jeg skal få det til. Dette er også eneste format som kan "brukes til noe vettug".

 

På både Tiff og .psd mangler .jpg i "save as bildet".

 

Noen som har tips?

8607727[/snapback]

 

ja, du må forandre bildet til 8 bit først, så får du opp .jpg i "save as"

 

Image\mode- hak av for 8 bits/Channel

 

Forøvrig er jeg ikke enig i utsagnet: "Dette er også eneste format som kan "brukes til noe vettug"

 

mvh

Harald

Lenke til kommentar

Forøvrig er jeg ikke enig i utsagnet: "Dette er også eneste format som kan "brukes til noe vettug"

-------------

 

Tusen takk for hjelpen Harald, jeg skal teste dette.

 

Det er ikke umulig at du har rett i det med bildeformat, det er vel heller min begrensede kunnskap som var grunnen til min kommentar :dontgetit:

 

Kan jeg samtidig spørre hva du(og evt. andre) benytter av formater og fordeler ved dette?

Lenke til kommentar

1. ingen grunn til å slette TIFF-bildet, harddisker er veldig billige for tida.

2. siden raw har 12 bits, TIFF har 16 bits og JPEG har 8 bits, vil raw og tiff være de formatene som inneholder mest informasjon. de har heller ingen komprimering med artifakter slik jpeg har. derfor bør du ta vare på raw-fila som original, ta vare på tiff-fila hvis du vil gjøre kjapp redigering uten å gå helt tilbake til raw-fila igjen, og så kan du i tillegg lagre en jpeg-fil dersom du f.eks. vil legge noe på internett, vise i raske slideshow på din PC eller sende til andre. hvis du skal sende til utskrift (hjemme eller på en fotolab) er tiff minst like egnet som jpeg.

Lenke til kommentar
Forøvrig er jeg ikke enig i utsagnet: "Dette er også eneste format som kan "brukes til noe vettug"

-------------

 

Tusen takk for hjelpen Harald, jeg skal teste dette.

 

Det er ikke umulig at du har rett i det med bildeformat, det er vel heller min begrensede kunnskap som var grunnen til min kommentar :dontgetit:

 

Kan jeg samtidig spørre hva du(og evt. andre) benytter av formater og fordeler ved dette?

8608094[/snapback]

Adobe Raw converteren kan lagre i DNG-format, som er Adobes åpne standard for "digital negativ" format, hvor du ikke skal miste noe fra raw-formatet, men som har fordelen av at den er bedre støttet. Raw-formatet fra kameraet er jo forskjellig fra merke til merke (og modell til modell), slik at du kan få problemer med å åpne de i fremtiden.

Så du bør i hvert fall ha en kopi av de viktige bildene i Raw eller DNG, ellers synes jeg det holder med en god jpg-kopi av øvrige bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...