Gå til innhold

blogBOX.no - Trenger respons på design/kode.


Anbefalte innlegg

Det kan ikke fikses på den måten, det skal.

8722625[/snapback]

Ordla meg litt feil der.. :blush:

 

Så utrolig mye mer oversiktlig og forståelig ordentlig kode er, merker STOR forskjell på dette og det FrontPage spyttet ut da jeg lagde min første side

 

EDIT: Har nå lastet opp endringene som AfroDude foreslo, er det noe mer jeg kan gjøre for få penere/rettere kode?

 

EDIT2, har lagt til en ramme rundt menyene og innholdt, dette skal ikke være med på sluttproduktet, er bare for egne undersøkelser.

Endret av IQ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye bedre enn før!

 

Bugs:

Menyen din går ca 2px for mye ned i min browser (Opera 9.1 - Windows)

Hvis du trykker på søk, Så forsvinner det masse ting..

 

Ellers, design messig var det bra syntes jeg. Oversikterlig og pent :)

 

Noen spm:

Den spalten som er på høyre siden, vil den vises for alle andre? eller bare for brukere?

Hvem er brukere? Er det bare deg som skal blogge?

 

Kanskje bytte plassen til Multimedia og Chat, da Galleri og Multimedia kanskje passer bedre sammen..

Lenke til kommentar
Noen spm:

Den spalten som er på høyre siden, vil den vises for alle andre? eller bare for brukere?

Hvem er brukere? Er det bare deg som skal blogge?

 

Kanskje bytte plassen til Multimedia og Chat, da Galleri og Multimedia kanskje passer bedre sammen..

8723415[/snapback]

 

Den spalten på høyre side vises for alle som er medlemmer (og logget inn), hvis ikke vises det en liten (og forhåpentligvis diskrét innloggingsboks).

Holder på å lage et bloggsystem for flere brukere og må derfor øve meg litt på (X)HTML og CSS.

 

Det med Multimedia og Chat har du rett i, skal bytte det om.

Endret av IQ
Lenke til kommentar
Så utrolig mye mer oversiktlig og forståelig ordentlig kode er, merker STOR forskjell på dette og det FrontPage spyttet ut da jeg lagde min første side

8722712[/snapback]

:)

 

EDIT: Har nå lastet opp endringene som AfroDude foreslo, er det noe mer jeg kan gjøre for  få penere/rettere kode?

8722712[/snapback]

Se der ja. Ser noen av endringene bugger litt nå, som eksempelvis at ikonene i menyen til høyre er utenfor rammen. Prøv list-style-position: inside; ang. det. Og du kan fortsatt style «profilsaken» til venstre som du hadde gjort før om du vil:
dl.profil dt, dl.profil dd {
 display: inline;
}
dl.profil dt {
 font-weight: bold;
}
dl.profil dt:after {
 content: ":";
}

Edit: Det fungerte ikke helt nei, alt ble inline, men med litt juks går det - tilføy dette òg bare:

dl.profil dd:after {
 content: "";
 display: block;
}

 

Ellers savner jeg fortsatt H1 og contentlink (<a href="#content">)

Ellers har siden ingen H1. Det er vanlig å sette sidens tittel i en H1, gjerne øverst i body, og så gjemme denne til fordel for en header. Det er også en del DIVs generelt sett, som kanskje kunne vært unngått?

 

Edit: Det er også kjekt å sette en lenke øverst i dokumentet for å hoppe til innholdet, for eksempelvis mobilbrukere som ellers måtte scrollet et stykke.

8722030[/snapback]

Endret av AfroDude
Lenke til kommentar
Ellers savner jeg fortsatt H1 og contentlink (<a href="#content">)

8726428[/snapback]

 

Kan du vise meg eksempler på sider med "content-link" ? Fordi jeg forstår desverre bare 1/2 av det. :hmm:

 

Skal jeg ha en link på toppen av siden som sender meg lenger ned?

Endret av IQ
Lenke til kommentar

Poenget er at hvis du sitter på en 100px bred mobilskjerm f.eks er det ltit slimsomt å scrolle ørten sider ned forbi menyer og dilldall før man når innholdet. Det samme gjelder for en skjermleser, hvor man ikke nødvendigvis vil ha lest opp profilen og menyen for endte gang hver gang man går inn på en ny underside. Derfor er det en del sider som har en sak à la dette øverst:

<ul>
<li><a href="#content">Hopp til innhold</a></li>
<li><a href="#menu">Hopp til meny"</a></li>
</ul>

(Lenke til menyen er vel ikke så nødvendig hos deg siden du har den først i koden.)

Også styler man gjerne til å være skjult i skjerm-CSS-en.

Endret av AfroDude
Lenke til kommentar

Flott. :)

 

Forøvirg kan det også være smart å legge til * { margin: 0; padding: 0; } øverst i CSS-fila for å unngå at siden vises litt forskjellig i alle nettlesere (de har ofte forskjellige standardmargins på elementene). Bare husk at du da må angi margins på ting du kanskje ikke har gjort hittil ;) (Vet ikke om den oppfører seg forskjellig nå, bare så ikke ut som du hadde lagt det til hittil)

 

Edit: Utseendemessig kunne kanskje den «fanen» man er inne på (Forside, Blogg osv) vært markert andereldes enn resten, så man så hvor man var litt bedre.

Endret av AfroDude
Lenke til kommentar
Flott. :)

Edit: Utseendemessig kunne kanskje den «fanen» man er inne på (Forside, Blogg osv) vært markert andereldes enn resten, så man så hvor man var litt bedre.

8726604[/snapback]

 

Hadde gjort det i tredjeutkastet på dette designet, men glemte det igjen når jeg begynte på dette utkastet. :blush:

 

Men alt kan fikses :cool:

Lenke til kommentar

En annen ting jeg så plutselig: Husk at på elementer som har et bilde som bakgrunn bør du også definere en bakgrunnsfarge, slik at når siden blir lastet uten bilder og i den lille tiden før siden er ferdig lastet med all grafikk, ser designet noenlunde likt ut. Nå er bakgrunnen hvit uten bilder ;)

 

Edit: Footeren mister også bakgrunnen uten grafikk.

Endret av AfroDude
Lenke til kommentar
En annen ting jeg så plutselig: Husk at på elementer som har et bilde som bakgrunn bør du også definere en bakgrunnsfarge, slik at når siden blir lastet uten bilder og i den lille tiden før siden er ferdig lastet med all grafikk, ser designet noenlunde likt ut. Nå er bakgrunnen hvit uten bilder ;)

 

Edit: Footeren mister også bakgrunnen uten grafikk.

8726737[/snapback]

Har fikset det nå. Det var mye å tenke på, bra at du peker det ut for meg AfroDude. Jeg hadde aldri funnet det ut før det var "for sent". :)

Endret av IQ
Lenke til kommentar
En annen ting jeg så plutselig: Husk at på elementer som har et bilde som bakgrunn bør du også definere en bakgrunnsfarge, slik at når siden blir lastet uten bilder og i den lille tiden før siden er ferdig lastet med all grafikk, ser designet noenlunde likt ut. Nå er bakgrunnen hvit uten bilder ;)

 

Edit: Footeren mister også bakgrunnen uten grafikk.

8726737[/snapback]

Hmm, interessant. Hvordan stiller dette seg, semantisk sett? Det er jo ikke nødvendig kode, men ser samtidig brukervennlighetsaspektet ved dette her. Web-guruer, hjelp?! :)

 

IE 7 klarer ikke hente CSS-en din, vet ikke om dette er gjort med vilje eller ikke da.

 

I IE6 ser den ikke ut:

post-79654-1180392573_thumb.jpg

Endret av -Kiman-
Lenke til kommentar
Hmm, interessant. Hvordan stiller dette seg, semantisk sett? Det er jo ikke nødvendig kode, men ser samtidig brukervennlighetsaspektet ved dette her. Web-guruer, hjelp?! :)

8728245[/snapback]

Nja. Vil ikke akkurat kalle

background: #444 url("bg.png") repeat; mindre semantisk enn

background: #fff url("bg.png") repeat;, eventuelt

background: url("bg.png") repeat; for eksempel.

 

Semantikk er jo uansett snakk om å bruke ting riktig, å bruke riktig element når det skal brukes på den måten det skal brukes. Kan jo ikke kalle det semantisk feil å definere en bakgrunnsfarge som er en del av deisgnet, vel? ;) Dessuten kunne det være det bakgrunnsbildet var delvis gjennomsiktig og da f.eks måtte man jo definert fargen uten at du kunne kalt det «unødvendig kode». (Personlig mener jeg nå det er en del av designet og bør definerese uansett om et bilde dekker over eller ei).

 

Ser ihvertfall ingen grunner til ikke å definere en del av designet, selvom det ikke nødvendigvis alltid vil utgjøre en forskjell/synes. :)

Lenke til kommentar
IE 7 klarer ikke hente CSS-en din, vet ikke om dette er gjort med vilje eller ikke da.

 

I IE6 ser den ikke ut:

8728245[/snapback]

 

Er fullt klar over hvordan den ser ut i IE. Har bare ikke begynt å tenke på hvordan jeg skal fikse det enda og vil helst bli helt ferdig med designet før jeg begynner å bedre støtten for flere nettlesere.

 

EDIT: Har oppdatert siden med litt mer innhold og endret litt på hover-fargene. Driver å leker med litt Web2.0-greier :p

Endret av IQ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...