Gå til innhold

Vil 4 gb ram kjøre stabilt på XP 32bit ?


Anbefalte innlegg

Har fått med meg at XP32 bit ikke "støtter" 4 gb ram i den forstand at man bare får utnyttet ca 3,5 gb.Jeg har 4x1 gb brikker og lurer på om jeg bør vente med å sette inn 2 av de til jeg begynner med Vista 64bit.Vil 4 gb kunne gi ustabilitet eller tap av dualchannel ytelse eller på annen måte virke negativt for systemet ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjør på!

Det finnes ingen grunn til å la de 2 andre brikke liggende å samle støv. Jeg kjører selv 4 GB i xp 32bit. XP detekterer 3.5GB med RAM på min maskin iallefall. Men du får aldri utnyttet dette i applikasjoner siden XP kun kan bruke opptill 2GB per applikasjon (med /3gb i boot.ini og largeaddressaware applikasjon).

 

Men personlig så har jeg et stort behov for mere enn 2GB siden min audio sequencer bruker nær 2GB når jeg har lastet alle plugins. Da er det greit å ha 1.5 GB ledig til andre ting og det vil bedre stabiliteten og ytelsen siden maskinen da ikke går så lett tom for minne og må ty til sideveksling.

 

Men det bør nevnes at det er svært sjelden at en trenger mere enn 2GB. Dette gjelder nok for 90-95% av befolkningen. Eneste man trenger mere RAM til er hvis en kjører tung videoredigering, photoshop, audiosequencer o.l programmer...

Lenke til kommentar

Takker for fine svar. Vil dualchannel fremdeles funke som det skal..? Er litt opptatt av og ikke miste "hastighet".Bruker pc,en til tunge spill i høye oppløsninger(1600x1200 og oppover).Hvis det virkelig ikke fins bakdeler ved å sette inn 4GB er det jo like greit å sette dem inn nå når maskina ligger på bordet så slipper jeg å "mekke" igjen om et halvår når Vista64bit skal inn.Jeg blåser i om ikke all rammen blir utnyttet bare det kjører stabilt og like bra som 2GB. :)

Lenke til kommentar

Om du er av typen som bryr deg om benchmarks så vil 4 sticks gi deg litt lavere scores her og der. Hvis du er mer fornuftig og gir katta i denslags så vil du merke null forskjell i spill og alt annet - unntatt når du begynner å få bruk for mer enn 2GB RAM da selvsagt. Tar neppe så lang tid før 4GB blir standard i "entusiastmaskiner".

Lenke til kommentar

Dual channel vil fungere som det skal. Det eneste er at 4 brikker gir 2T command rate på AMD-systemer. Det gir ~1% lavere ytelse i en del tester som er CPU-begrensede og minnebegrensede.

 

Når du spiller i så høye oppløsninger så er nok uansett skjermkortet den begrensende faktoren sånn at det command rate skal ha ennå mindre å si for ytelsen (om du har et AMD-system).

 

Med andre ord putt inn brikkene om du ikke har noen andre trengende maskiner å bruke de i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...