Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Spørsmål om billion-router


Anbefalte innlegg

Søstra mi fikk en billion BIPAC-640 AE router til jul, og jeg har prøvd i hele dag å sette den opp. Etter å ha sett på andre innlegg om billion routere har jeg mest lyst til å sende den i retur med en gang. Men er usikker på om problemet også gjelder for AE utgaven

 

Skal kople til to PC'er i nettverk (Win98 og XP) via routeren og et Telenor Alcatel ADSL-modem. Den eldste PC'en med win98 fungerer glimrende mot routeren og internett. Men den andre PC'en får ikke engang kontakt med routeren. Er 99% sikker på at kabelen virker, siden vi har brukt den samme kabelen i snart 12 mnd. mot modemet uten problemer..

Det eneste som skjer når jeg kopler kabelen fra PC'en til routeren er at LAN-led'en blinker grønt (noe som indikerer at det foregår sending/mottak av data). LED'en til den PC'en som fungerer lyser stabilt orange (som viser at den er koplet til).

 

Er takknemlig for all hjelp!

 

Mvh

Håvard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal kople til to PC'er i nettverk (Win98 og XP) via routeren og et Telenor Alcatel ADSL-modem. Den eldste PC'en med win98 fungerer glimrende mot routeren og internett. Men den andre PC'en får ikke engang kontakt med routeren. Er 99% sikker på at kabelen virker, siden vi har brukt den samme kabelen i snart 12 mnd. mot modemet uten problemer..

 

Har du prøvd kabelen fra den andre PC-en og plugget den i samme uttak på routeren?

Virker det fortsatt ikke så har du eliminert ganske mye, _vet_ du at nettkortet er i orden på PC-en?

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg kjøpte nylig et Billion BIPAC-640 AE bredbåndsmodem fra Komplett til 550kr. Brukte bruksanvisningen - Quick start guide- koblet routeren til Wan-kabelen fra Telenor-modemet med en ordinær kabel (NB! ikke krysset).

Men en opplysning manglet i Start-guiden: Når du konfigurerer BILLION BIPAC 640 AE MÅ DU HUSKE PÅ Å SKRIVE INN DITT ADSL IDENTIFIKASJONSNUMMER SOM DU FIKK I BREVET FRA TELENOR. Dette nummeret må inn i rubrikken: SERVICE NAME. (8 siffer). Protokoll er PPPoe og IP-adressen er den jeg fikk fra Telenor ved første påkobling.

Når jeg hadde fått alt på plass, var det bare plugge inn de andre PC-ene i huset, så var de online ADSL. Dobbeltklikket på Internet explorer og vi var flere maskiner på nettet samtidig.

Telenor burde ha opplyst om at ID-nummeret de sender ut, skal brukes når du konfigurerer routeren i et hjemmenettverk!

PS! Jeg ringte Telenor Support 0500 og snakket med en "ekspet": Han hadde aldri hørt om at dette nummeret måtte til for å konfigurere en router! Slå den! :D

Lenke til kommentar

 

Men en opplysning manglet i Start-guiden: Når du konfigurerer BILLION BIPAC 640 AE MÅ DU HUSKE PÅ Å SKRIVE INN DITT ADSL IDENTIFIKASJONSNUMMER SOM DU FIKK I BREVET FRA TELENOR. Dette nummeret må inn i rubrikken: SERVICE NAME. (8 siffer). Protokoll er PPPoe og IP-adressen er den jeg fikk fra Telenor ved første påkobling.

Når jeg hadde fått alt på plass, var det bare plugge inn de andre PC-ene i huset, så var de online ADSL. Dobbeltklikket på Internet explorer og vi var flere maskiner på nettet samtidig.

Telenor burde ha opplyst om at ID-nummeret de sender ut, skal brukes når du konfigurerer routeren i et hjemmenettverk!

PS! Jeg ringte Telenor Support 0500 og snakket med en "ekspet": Han hadde aldri hørt om at dette nummeret måtte til for å konfigurere en router! Slå den! :D

 

Nei, det er da heller ikke nødvendig. har satt opp Billion og endel andre og aldri måttet sette opp noe nummer.

IP-adressen får jo routeren fra TN og den må jo ikke settes opp.

Dette nummeret er sikkert sambandsnummeret og det er bare en referanse på linja di i databasen til TN.

Lenke til kommentar

Ja, har prøvd kabelen fra den andre PC-en og plugget den i samme uttak på routeren. Har byttet om å testa masse forskjellig. Nettverkskortet er også i orden, siden jeg er koplet på nettet med den pc'en nå. Koplet fra routeren jeg, og pakket den ned i esken.. Men jeg skal nok prøve litt til. Gir meg ikke så lett

Lenke til kommentar
Ja, har prøvd kabelen fra den andre PC-en og plugget den i samme uttak på routeren. Har byttet om å testa masse forskjellig. Nettverkskortet er også i orden, siden jeg er koplet på nettet med den pc'en nå. Koplet fra routeren jeg, og pakket den ned i esken.. Men jeg skal nok prøve litt til. Gir meg ikke så lett

 

Ja men da er jo routeren i orden, bruker du TN ADSL?

Det kan være noe feil med kortet eller driveren, jeg vil tro det er noe kluss der. Hva skjer om du låser kortet i 10Mb/s halv duplex? Kan være at kortet ikke fikser autosensing på en korrekt måte og ting skjærer seg når det skal opp i 100Mb/s mot routeren mens ADSL-modemet ligger på 10Mb/s.

Det siste er den teorien jeg tipper er mest sannsynlig.

Lenke til kommentar

Bruker TN adsl ja. Har ikke prøvd det siste du skrev, men jeg vet at nettverkskortet og driveren fungerer. Jeg bruker det mot modemet nå, som jeg skrev i sted. Men jeg skal prøve å låse kortet i 10Mb/s og se om det hjelper.

 

Men det jeg synes er så rart er at den LED-lampa som indikerer tilstanden til forbindelsen mellom den pc'en som ikke fungerer og routeren, blinker grønt, selvom det ikke er noe kontakt. Sånn jeg har forstått det skal den blinke grønn når det er trafikk over linja. Den andre som fungerer lyser orange..

Lenke til kommentar

 

Men det jeg synes er så rart er at den LED-lampa som indikerer tilstanden til forbindelsen mellom den pc'en som ikke fungerer og routeren, blinker grønt, selvom det ikke er noe kontakt. Sånn jeg har forstått det skal den blinke grønn når det er trafikk over linja. Den andre som fungerer lyser orange..

 

Har sett noen routere blinker når den indikerer kabelfeil/kontaktproblemer.

Orange lampe kan indikere at du har et 10Mb/s kort i den andre maskinen.

Det er jo pent nødt til og være kortet, routeren fungerer mot en maskin, du flytter kabelen over på maskin nr2 og den funker ikke.

Har opplevd at RJ-45 inngangen på noen kort er skadet slik at de ikke fungerer skikkelig i 100Mb/s.

Fant ingen manual på denne for nedlasting så dette er bare basert på erfaringer fra andre routere.

Lenke til kommentar

Ok, takk for hjelpen så langt

Tar meg en liten pause nå og får meg litt mat. Så skal jeg teste ut mer litt senerer. Skal prøve med et annet nettverkskort som jeg tror jeg har liggende et eller annet sted..

 

Jeg håper i grunn du har rett, slik at jeg slipper å sende routeren i return og masse styr. At det "bare" er kortet. Men når jeg tenker etter så er antagelig nettverkskortet på den pc'en som fikk kontakt med routeren et 10Mb/s - kort, mens det andre som ikke funka er 10/100.

Lenke til kommentar
Den er nok det ja. Vanskelig å legge ferdiglagde kabler gjennom veggen..

Men den fungerer som den skal den! Har jo brukt den direkte på adsl modemet lenge nå, uten problemer.

 

Nåja......

Har du koblet den rett da?

At det virker på 10Mb/s er en sak, når du du skal opp på 100Mb/s så må mange hjemmelagde melde pass, at man følger skjema er 100% er alfa og omega på 100Mb/s.

Hvor mange tråder brukte du?

Lenke til kommentar

Samme kan det være! Nå er vi på nett!!

Problemet var hastigheten på nettverkskortet. Satt det til 10Mb/s med halv duplex, og da var jeg på nett med en gang. Da var det altså autosensingen som ikke var helt med.

 

Da ser det ihvertfall ut som om billion er ok allikevel da. Tross mye negativ omtale på dette forumet..

Lenke til kommentar
Samme kan det være! Nå er vi på nett!!

Problemet var hastigheten på nettverkskortet. Satt det til 10Mb/s med halv duplex, og da var jeg på nett med en gang. Da var det altså autosensingen som ikke var helt med.

Da ser det ihvertfall ut som om billion er ok allikevel da. Tross mye negativ omtale på dette forumet..

 

Eller kablingen i veggen, 100Mb/s er mye mer kresen på kablingen.

De første Billion 640 hadde en feil som gjore at de ikke fungerte bra med endel av ADSL-modemene til TN.

Disse ble svjv byttet på garantien og de jeg har satt opp fungerer da helt greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...