Gå til innhold

Hva skal jeg smøre ut kjølepasta med?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal nå legge på Silver Artic 5 mellom CPU og kjøleren. Hva skal jeg bruke til å smøre det ut med? Har hørt folk bruke q-tips, men en skulle tro at det la igjen litt hår og slikt?

 

Har lest goop-guiden på HW, hvor fyren bruker en steril skalpell. Jeg har ikke noe slikt. Hva skal jeg bruke?

 

Goscinny ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trykket til kjøleren skal være det beste. Men først kan du behandle både kjøleren og CPU-en med kjølepastaen. Bruk en plastikkpose og finger for å smøre ut et lag med kjølepasta på IHS og kjøler. Tørk det så vekk så godt som du klarer med posen (noe sånt). Mer info på Arctic Siler sine sider.

Lenke til kommentar

Det kommer egentlig litt ann på hvilken type kjølepasta og hva type prosessor.

 

Somregel finner du annvisning på internettsiden til produsenten, iaf med artic silver og resten av produktene deres.

 

Vist du har en enkeltkjerne eller dobbeltkjærne basert på en brikke (ikke to brikker på samme socket eller en quad prosessor) med "heat spreder" så er det som nevnt tidligere kansje greiest å legge en liten dråpe ca på midten av prosessor og trykket fra kjøler gjøre resten, bare pass på at du ikke tarr for mye.

 

TIl andre typer prosessor, f.eks eldere AMD XP o.s.v uten heatspreder bruker jeg et gammelt kreditkort som jeg har klippet til litt mer passende størelse.

Lenke til kommentar

Det er snakk om Artic Silver 5 som allerede er nevnt i første post. Prosessoren er en AMD Athlon 64 X2 4600+. Etter å ha vasket, legger jeg altså bare en liten klatt på midten? Har liten tro på at det skal spre seg gjevnt utover, men når dere sier det så ...

 

Har også lest guiden på Artic Silver sine sider ...

 

Goscinny ;)

Lenke til kommentar

Jeg pleier å klippe av en kantbit av noe hard plastikk embalasje, eller glatt papp (en kortstokk funker sikkert bra). Etter min erfaring er det svært viktig at du har en fin glatt og helt rett kant. Dingsen bør være litt elastisk. Det jeg beskriver er vel ganke enkelt en liten spatel i plast eller papp.

 

Når det gjelder "klatte" metoden er jeg skeptisk. Det er som regel den som er brukt rett fra fabrikken eller service verksted og jeg opplever alltid bedre kjøling når jeg sprer pastaen selv.

 

Det som gir meg aller best resultat er når pastaen dekker hele flaten på kjøleren som er i kontakt med prosessoren, men ikke mer. I tillegg bør laget være nokså glatt og tynt. Det bør være så tynt som overhodet mulig uten "hull".

Lenke til kommentar

Isopropanol, kondensfjerner som man får kjøpt på bensinstasjon fungerer optimalt. Helt rent og ingen rester. IKKE under noen omstendighet bruk whitesprit eller andre oljebaserte løsere, da de legger igjen rester.

 

Forøvrig, man trenger veldig lite goop, det skal være så lite at man bare såvidt klarer å få smurt et kjempetynt lag på IHS'en. Start med en bitteliten klump, så kan du heller ta på litt til hvis det absolutt ikke er råd å få dratt ut den første porsjonen.

 

Edit:Crap, for sen.

Endret av Olaaaaa
Lenke til kommentar

Ok, men la oss si at jeg ikke gidder å kjøpe det nå (skal bytte den termiske pastaen nå) kan jeg da bruke rødsprit? (for det er vell ikke oljebasert?)

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
EDIT: der kom det forslag om kondensfjerner, som jeg faktisk har slengende rundt her
Endret av Submoose
Lenke til kommentar
Ok, men la oss si at jeg ikke gidder å kjøpe det nå (skal bytte den termiske pastaen nå) kan jeg da bruke rødsprit? (for det er vell ikke oljebasert?)

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
EDIT: der kom det forslag om kondensfjerner, som jeg faktisk har slengende rundt her

8589536[/snapback]

Hold deg til kondensfjerneren (Isopropanol) :) Anbefaler qtips til å "vaske" med.

Lenke til kommentar
IKKE under noen omstendighet bruk whitesprit eller andre oljebaserte løsere, da de legger igjen rester.

8589526[/snapback]

 

Nå ble jeg skremt. Jeg brukte whitepsrit for det var det eneste tilgjengelige. Temperaturen lå etterpå på ca 40C med en zalman vifte som blåste på middels uten load. Jeg brukte q-tips med vann for å vaske vekk rester av whitesprit før jeg smurte på kjølepasta. Kan vann fjerne rester etter whitesprit?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...