Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor brenner spolen? Temperatur? Jordinsfeil?


Anbefalte innlegg

Jeg har ett slikt Infinity frontsett.

Jeg spiller svært høyt, kanskje mere enn jeg burde, men jeg vet ikke om dette faktisk er grunnen til at spolene plutselig luktet brent og sluttet å virke.

 

Det luktet brent en dag.. Fant ikke ut hva det var.. lukten forsvant ganske raskt..

 

Har hatt problemer med den interne jordingen på forsterkeren, så elementene har gått ut og inn av seg selv, noe som har gitt de dårligere utslag.. Etter jeg fikset dette, ved å ta en leder fra minuspol på forsterker, til rammen på forsterkeren (inn i ett skruehull), så ble det virkelig liv i anlegget..

 

Opplevde 2 eller 3 ganger etter jeg fikset jordingen på forsterkeren, at det luktet brent og jævlig i bilen.. men lukten forsvant ganske raskt igjen, så jeg fant ikke ut hvor det kom ifra.. Hadde mistanke til at det var anlegget sin feil, men jeg var usikker på om det var fordi jeg hadde på høyt volum, eller om det kom selv om jeg spilte lavt.

 

Lukten kom vel, iallfall de siste gangene, etter kort tid.. snakker da om under ett minutt etter jeg startet bilen, så dette må vel utelukke at det er fordi at spolene gikk varme? Med mindre de hadde begynt å brenne seg tidligere, og fortsatte bare de neste gangene..

 

Jeg gikk fult inn for å finne ut hvor det luktet brent en dag, men jeg kjente ikke mere til lukten, og oppdaget senere på kvelden at elementene mine var døde når jeg hørte hvor dårlig lyden var..

 

 

Jeg lurer da på om en jordingsfeil kunne ha drept høytalerene mine, eller om jeg bare var for dum til å skru ned bassen noen hakk..

 

Jeg regner uansett med at det er min feil, så jeg ikke får lurt den inn på garantien, så jeg har en egen tråd til om det er mulig å kjøpe bare disse elementene jeg trenger, her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spolene som altså er tvinnet tett sammen har et lakkbelegg for at det ikke skal bli kontakt. Spiller du derimot med for stor belastning blir denne blir for vam, smelter belegget og det blir kortslutning.. Det er det som er kjekt med utgangs sikringer..

Lenke til kommentar

Mitt tips er at du renser ørene dine, og LYTTER... Da vil du høre at elementene sliter, og at det låter helt jæ****, så volumet må ned...

Det er varmen som dreper spolene, og dette kommer av at du gir på med mer en elementene tåler...

 

Høypassfilter bør absolutt benyttes sammen med fronthøyttalere, så slipper de å slite ;)

Lenke til kommentar
Mitt tips er at du renser ørene dine, og LYTTER... Da vil du høre at elementene sliter, og at det låter helt jæ****, så volumet må ned...

Det er varmen som dreper spolene, og dette kommer av at du gir på med mer en elementene tåler...

 

Høypassfilter bør absolutt benyttes sammen med fronthøyttalere, så slipper de å slite ;)

8581630[/snapback]

Jada, jeg er svært kresen til lydkvalitet, så jeg merker rimelig godt når høytalerne sliter. De spilte jo svært bra, så jeg mistenkte ingen fare.

 

En annen grunn til at man svir spolene er for liten forsterker! Kan ikke sies mange nok ganger!

8581668[/snapback]

Vet ikke om du mente dette var relevant til meg, men forsterkeren min er ikke "for liten", som du sikkert har sett om du har sett etter..

 

Men regner med du sa ifra bare for å være informativ :)

Lenke til kommentar
Jada, jeg er svært kresen til lydkvalitet, så jeg merker rimelig godt når høytalerne sliter. De spilte jo svært bra, så jeg mistenkte ingen fare.

 

 

hvis det er tilfelle så har du for mye effekt over elementene og disse elementene er ikke beregnet til å tåle så mye effekt over TID.... da begynner isolasjonen (lakk) på spole å smelte og lukte.... men som det ble nevnt så kan du self øke nedre delefrekvensen til frontsystemet men kan risikere å ødelegge frekvens gangen og tar som selfølge at du bruker HP filter på frontsettet.... Andre merker med høyere effekt tålighet er det eneste alternativet, Morel har 4" med 2 veis frontsett som har en spole på 3".... noe annet enn hva andre "pinglete" elementer har :D ellers er vel også Dynaudio som har tilsvarende størrelse på spolen.

 

når elementen får for mye "ren" effekt over tid vil du risikere at spolen minker i impedansen og kan risikere å ødelege forsterkeren eller at den går i protection ofte. ;)

 

ang jordings feil intern i forsterkeren kan jo også ha mye å si da jord en er selv referanse punktet for den symetriske spenning og ved at den blir "flyttende" kan gi "forskyvelser" i sekundær spenningen og forårsake til tider store menbran utsving med lav frekvens -gjerne 1-10Hz- og disse dreper bokstavelig talt en liten spole på frontsettet... hjelper ikke å ha Hp filter på forsterkeren heller om noe lurte på det. :)

Endret av pndjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...