Gå til innhold

BSD/UnixPiltastar virkar ikkje i terminal


Anbefalte innlegg

Eg loggar inn på ei FreeBSD-maskin over ssh. Det går ikkje an å bla i history vha piltastane. Eg får istaden berre om plagsomme tegn som:

[A (opp )

[b (ned)

[C (høgre)

[D (venstre)

 

Dette er veldig frustrerande og trass i intens googling har eg ikkje klart å løyse problemet.

 

Eg brukar gnome-terminal og $TERM er satt til xterm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil endre seg ved neste innlogging. Du har satt default shell til /bin/csh med chpass eller gjort det i filen /etc/passwd, ikke sant?

Det du må passe på med /bin/csh er at når du har installert et program enten fra ports eller gjennom pkg_add, så må du gi kommandoen rehash. Jeg synes /bin/csh er såpass fin at jeg ikke har giddet å installere bash i FreeBSD.

Lenke til kommentar

ja sant som du sier stigfjel , men slackware er en av di som er virkelig verdt å bruke .

 

kom forresten over en nokså interessant ting her nå , som sikkert interesserer deg stigfjel .

 

har du hørt om jail i FreeBSD ?

 

FreeBSD Jails

 

minner egentlig litt om Solaris sin "Containers" .

 

har ikke testet "Containers" enda , men har satt opp en ny vmware maskin med Solaris nå for testing .

Lenke til kommentar

Nå er vel dette litt utenom topic, men ja, jeg har hørt om FreeBSD Jails. Containers er imidlertid et mye kraftigere verktøy enn Jails og gir langt flere muligheter enn hva som er tilfelle med Jails. Så hvis jeg trenger slik funksjonalitet, bruker jeg mye heller Solaris. Containers er også brukt i forbindelse med Trusted Extensions, som er noe av det mest sinnsyke sikkerhetsopplegget jeg noensinne har sett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...