Gå til innhold

Software RAID i XP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du må ha en raid-driver. som du kan laste ned fra produsenten til harddiskene sin hjemmeside (hvis jeg forsto spørsmålet rett?

 

Du kan ha det oppsettet som HK støtter.

Det mest vanlige er 0 - 0+1 - 5.

 

Skal du ha xp i raid, må du installere OS på nytt og trykke F6 helt i begynnelsen av installasjonen.

Endret av Tramell
Lenke til kommentar
Du må ha en raid-driver. som du kan laste ned fra produsenten til harddiskene sin hjemmeside (hvis jeg forsto spørsmålet rett?

 

Du kan ha det oppsettet som HK støtter.

Det mest vanlige er 0 - 0+1 - 5.

 

Skal du ha xp i raid, må du installere OS på nytt og trykke F6 helt i begynnelsen av installasjonen.

8577920[/snapback]

 

Det du snakker om er jo hardware-raid.

Software-raid er uavhengig av hardware.

Lenke til kommentar
Du må ha en raid-driver. som du kan laste ned fra produsenten til harddiskene sin hjemmeside (hvis jeg forsto spørsmålet rett?

 

Du kan ha det oppsettet som HK støtter.

Det mest vanlige er 0 - 0+1 - 5.

 

Skal du ha xp i raid, må du installere OS på nytt og trykke F6 helt i begynnelsen av installasjonen.

8577920[/snapback]

 

Det du snakker om er jo hardware-raid.

Software-raid er uavhengig av hardware.

8578008[/snapback]

 

Som jeg sa: hvis jeg forsto spørsmålet rett :thumbdown:

Lenke til kommentar

Er det ikke slik at poenget med raid er å fordele os på 2 disker ?

 

Hvordan kan os bli fordelt på 2 disker når det fysisk er installert på 1 disk allerede?

 

Tror ikke det er mulig, men jeg kan jo ta feil, seff :hmm:

Endret av Tramell
Lenke til kommentar

For å komme til software raid-delen i xp, høyreklikk på min datamaskin og velg behandle. Klikk på diskbehandling og du får en oversikt over harddiskene i maskinen.

 

De diskene det skal være raid på må være dynamiske. Det gjøres ved å høyreklikke på en disk og velge konverter til dynamisk.

 

Høyreklikk så på den dynamiske disken og velg nytt volum. Nå kommer de raid-mulighetene du har opp.

 

Merk at XP kun støtter jbod og raid 0 uten modifiseringer. Med modifiseringer får man tilgang til raid 1 og raid 5 også (forutsatt at man har nok dynamiske disker i maskinen).

Lenke til kommentar
For å komme til software raid-delen i xp, høyreklikk på min datamaskin og velg behandle. Klikk på diskbehandling og du får en oversikt over harddiskene i maskinen.

 

De diskene det skal være raid på må være dynamiske. Det gjøres ved å høyreklikke på en disk og velge konverter til dynamisk.

 

Høyreklikk så på den dynamiske disken og velg nytt volum. Nå kommer de raid-mulighetene du har opp.

 

Merk at XP kun støtter jbod og raid 0 uten modifiseringer. Med modifiseringer får man tilgang til raid 1 og raid 5 også (forutsatt at man har nok dynamiske disker i maskinen).

8578157[/snapback]

 

 

Se der ja.

 

Kan du da forklare hva man oppnår med dette?

Lenke til kommentar
Se der ja.

 

Kan du da forklare hva man oppnår med dette?

8578168[/snapback]

 

Man oppnår enten bedre ytelse eller høyere sikkerhet (eller litt av begge med raid 5).

 

En annen fordel med software raid i xp kontra hardware eller driver-raid er at man får tilgang til filene så lenge man kjører xp uansett hva slags hardware som ligger i grunn. Går et hovedkort eller en diskkontroller i filler, bare overfører man diskene til en annen maskin med xp og man er oppe å går.

 

En bakdel med software raid i xp er at os-partisjonen kun kan settes i raid 1. Og selv da er jeg ikke helt sikker på om man får all sikkerhet som hardware raid 1 gir.

Lenke til kommentar
er det som i tradisjonelt oppsett at diskene må være av samme størrelse? eller fordeler de bare filene utover til de er fylt opp (dvs. iogforseg ikke så mye ytelses økning? (jeg trenger bare mer plass :p)

8578183[/snapback]

 

Diskene kan være av forskjellige størrelser. Man kan også har forskjellige raid på de forskjellige partisjonene på diskene. Altså, man kan ha 10gb med raid 1 og 15 gb med raid 0 over de samme to diskene.

Lenke til kommentar
Hvordan modifiserer man for å få RAID 5?

Og siden man må modifisere, er denne løsningen 100% sikker og stabilt hvis systemet skal kjøre 24/7?

8578246[/snapback]

Les denne artikkelen.

 

Jeg har kjørt RAID 5 i et halvt år nå og har ikke noe negativt å si om det, bortsett fra at ytelsen ikke er på topp. Jeg har også mista en del disker p.g.a. et ødelagt kontroller-kort uten å miste alt innholdet (har da kun mista en disk av gangen selvfølgelig). Er bare å erstatte den døde disken og sette igang oppbyggingen av raidet igjen.

Endret av Target-55
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...