Gå til innhold

Hva er i386?!?


viver

Anbefalte innlegg

Hva er/betyr i386?!? Jeg har lurt på hva dette er lenge. Har searchet mange linux sider, men har ikke klart å finne noe svar. Jeg vet at gamle prosessorer var 286 og 386 osv, men det har vel ikke noe med det å gjøre?? Det kan virke som det har noe med hva slags type linux det er f. eks. for server, hjemmepc og sånn. Har jeg rett?

:roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Linux som du ser så er det i386 = Vanlig PC, PowerPC = Macintosh, Spectra eller hva det nå heter, det er vel flere maskiner. Det er en definisjon på datamaskiner. F.eks i Windows NT/2000/XP CD'en så er det en mappe som heter i386, programmet er for maskiner som vi kjenner som vanlige PC'er.

Lenke til kommentar

Alt som har betegnelsen i386 skal være kompatibelt med en 386 CPU. Så det kommer fra 386 som du tenkte. x86 er også en betegnelse som brukes vanlig og det betyr kompatibilitet med en eller noen 286,386,486, PentiumX AMD,Cyrix og alt det der. F.eks. PowerPC har betegnelsen PPC.

 

Det teiteste jeg har hørt på lenge er at i386 er betegnelsen på en normal CPU. Hva er en normal CPU? Hallo! :lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...