Gå til innhold

Tips ang. overklokking av Asus P4PE/P4 2,4Ghz


Anbefalte innlegg

Jeg er ganske blank på overklokking, bortsett fra det jeg har lest på forumet her - og har i den anledning et par spørsmål før jeg prøver meg fram.

 

Har lest et sted om at man ikke bør sette Vcore over 1,650, men hva med minnet? Hvor mye volt kan man gi der?

 

Hva er mest effektivt, å øke multiplier eller FSB'en? Og hva lønner det seg å begynne med når jeg prøver meg fram?

 

Utstyret er Asus P4PE med 2,4Ghz 533 Mhz prosessor, Hercules Radeon 8500LE skjermkort ++.

 

Alle tips/innspill er velkomne! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er ganske blank på overklokking, bortsett fra det jeg har lest på forumet her - og har i den anledning et par spørsmål før jeg prøver meg fram.

 

Har lest et sted om at man ikke bør sette Vcore over 1,650, men hva med minnet? Hvor mye volt kan man gi der?

 

Hva er mest effektivt, å øke multiplier eller FSB'en? Og hva lønner det seg å begynne med når jeg prøver meg fram?

 

Utstyret er Asus P4PE med 2,4Ghz 533 Mhz prosessor, Hercules Radeon 8500LE skjermkort ++.

 

Alle tips/innspill er velkomne! :)

 

hey, jeg har samme hovedkort som deg og en 2.53 cpu. På en P4 kan du ikke endre multiplier men kun fsb. dette vil si at du øker hastighet på både cpu og minne. Husk på å sette på pci/agp lock, ellers kan de enhetene som er tilkoblet bli fucka.

 

Du burde også aldri overskride 1.7 volt på din cpu. Hvis du holder den under denne grensen vil cpu'en ikke ta så veldig stor skade. Husk på bra kjøling. regner med at du har boxed og den egner seg meget bra til litt overklokking ( forsvarlig: 200-500mhz )

 

Jeg har selv ddr400 minne brikker fra Apacer. disse kjører jeg på ddr450 hastighet, siden min fsb er på 158. ca 2.9-3 ghz. Jeg har alt på maks på minne ( 2-2-2-5 ). Du burde også legge inn nyeste bios, siden denne er mer stabil og lettere å klokke høyere.

 

Minnet kan du øke med 0.2 volt. men husk at minnebrikkene blir varme når de får mer volt. Så husk bra kjøling. og levetiden minsker drastisk. Jeg ville i ditt tilfelle kjøpt ddr400 hastighet eller høyere.

 

Uansett vil jeg ønske deg lykke til med ditt nye oppsett! :D:D

Lenke til kommentar

Mye fest og morro i jula, så da blir det litt mindre trykking...

 

...men jeg har fått testa litt. Ting kjører stabilt med FSB på 150 (2700 Mhz), om jeg prøver 155 så tryner f.eks. 3DMark. Satte opp Volten til 1,575 (Da vistes den som 1,632 i Asus PC-probe), men det hjalp ikke. Mulig det kan hjelpe å sette opp volten på minnet?

 

Nå står volt-instillingene på minnet til Auto (Eller er det default). Er standard de laveste alternativene?

 

Har ikke rukket å oppgradere Bios, bør være litt opplagt og ikke minst edru når man driver med slik! :-)

 

Økte også hastigheten på grafikkkortet med Powerstrip. Har Hercules Radeon 8500LE (250/250), men det sa stopp om jeg gikk over 260/260. Syntes det virka litt skralt - men har ikke rukket å teste så mye!

 

Fikk forresten opp 3D-mark scoren med over 400 på disse endringene, så det ser ut til å hjelpe litt i allefall! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...