Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Blokkere romkameratens internettilgang?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg deler leilighet med en kar som aldri bruker maskina si til noe annet enn å laste ned crap. Det går meg på nervene fordi han aldri slår maskina av, og den suger til seg hele nettet så å si. Jeg jobber som webutikler og trenger nettet for meg selv i ny og ne osv osv. Har prøvd å fortelle han å slå av om dagen og heller downe om natta, men neida ..

 

Finnes det et program som lar meg administrere hjemmenettverket slik at jeg kan blokkere hans internett-tilgang som jeg vil? Si f.eks. at jeg skal jobbe med noe, og da åpner dette programmer, klikker "block", gjør meg ferdig, og så klikker "unblock". Eller er det noen triks jeg kan gjøre med router-innstillingene som er enkle å skru "av og på"?

 

Han er ikke så teknisk anlagt, så jeg kan bare skylde på Vista og driver-kompabilitet eller noe som høres fancy ut i hans ører. Og han har null peil på routere eller sånt. Og jeg sitter på alle administrator login's osv til routeren.

 

Vært kanon med noen bra tips her!

 

Takk på forhånd:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du bør gjøre er å sette opp en boks som kan strupe linja hans. Da vil han bare oppfatte det som at han får litt dårligere hastighet enn før. Du kan gjøre dette i Windows med f. eks Bandwidth Controller (tror det var det det heter, ikke gratisvare), Linux eller med en dyr svitsj. Jeg tror en linux-boks vil være det enkleste, hvis du har en PC liggende.

Lenke til kommentar

Jeg har desverre ikke en ekstra maskin liggende. Jeg har en Jensen Air:Link WBR 7954 router forresten. Har snart lastet ned Netlimiter også, men han har passordbeskytta maskina si .. så jeg får ikke installert det på den:\

 

Hvordan går jeg i så fall frem for å stenge nettet hans gjennom routeren?

Lenke til kommentar

En veldig enkel, men effektiv, løsning er jo å legge deg selv til i mac-adressekontrollen på din router. Da du trenger nettet kan du ganske enkelt gå inn og sette på mac-adresse filtrering og kaste han ut av nettet. Dermed kommer han seg ikke på nett så lenge du trenger nettet. Da du derimot er ferdig slår du av mac-adressefiltreringa og han har nett igjen.

 

Ellers kan du jo få han til å strupe ned det han bruker av hastighet for torrents (hørtes hvertfall ut som han brukte det) i torrentprogrammet hans.

Lenke til kommentar
En veldig enkel, men effektiv, løsning er jo å legge deg selv til i mac-adressekontrollen på din router. Da du trenger nettet kan du ganske enkelt gå inn og sette på mac-adresse filtrering og kaste han ut av nettet. Dermed kommer han seg ikke på nett så lenge du trenger nettet. Da du derimot er ferdig slår du av mac-adressefiltreringa og han har nett igjen.

 

Ellers kan du jo få han til å strupe ned det han bruker av hastighet for torrents (hørtes hvertfall ut som han brukte det) i torrentprogrammet hans.

8566331[/snapback]

 

Dette hørtes interessant ut :hmm: Skal ærlig innrømme at jeg selv er litt grønn på router-haxx00r osv, så jeg har desverre ikke hørt om Mac-filtrering før. Belønner et mini crash-course med klapp og klem ;)

 

PS! Fikk adgang til maskina hans engang og skrudde ned hastighetene på Torrent-klienten, men ser ikke ut til å ha fungert stort. Vi har 20 Mbit-linje og jeg skrudde ned hans innstillinger til 100 ned og 20 opp.

Endret av Lillebo
Lenke til kommentar

Dæven! Tror jeg fant ut .. finner Mac-adressen via cmd og ipconfig /all osv. Legger inn den som en regel i router-panelet, setter opp regelen slik at de maskinene med en regel får tilgang til internett :D

 

Fikk bedre nett med en gang! Whoho!

 

Tusen hjertelig takk til alle sammen! Dere har reddet blodtrykket mitt, muligens karrieren min og like mulig livet til romkameraten min :)

Lenke til kommentar

Her kan du laste ned usermanualen til routeren hvertfall, får ikke lest gjennom den selv siden det faktisk er en .exe fil og jeg kjører linux atm. Kjenner ikke til routeren, så kan derfor ikke med 100% sikkerhet si deg hvordan mac filtrering settes opp på den, men kan si hvordan det gjøres på min, så kan du selv se om du finner det på ca. samme sted på din router.

 

Under "Wireless settings" ligger det en underkattegori som heter: "Wireless MAC filter". Her kan jeg enable og disable mac filtreringa. Når jeg enabler får jeg også spørsmål om jeg vil sette på "prevent only" eller "allow only". Det du er ute etter er "allow only". Lenger det er det en knapp som heter "Edit MAC filter list". Her får du opp en liste hvor du kan skrive inn mac adresser. Dette er stedet du skal legge inn din mac adresse, men ikke romkameraten din sin. Hvis du ikke vet din mac-adresse så skal denne også kunne finnes på routeren. Hos meg finner jeg den ved å gå på "status" ----> "Local network" og klikke på "DHCP clients table". Legg til din mac-adresse i MAC filter list. Da du enabler filtreringa og har på allow only vil du være eneste som kan koble til nettet.

 

Er litt usikker på om den kaster ut de som ikke står der eller ikke. Gjør den ikke det kan du kaste ut folk som er på nettet ditt på "DHCP Clients Table" på min router.

 

Som sagt er dette en annen router enn din, men tror måten burde være tillnærmet den samme.

 

EDIT: Så nå at jeg var litt treg. Fint du fikk fikset det. Lar denne stå i tilfelle noen flere lurer og vil se hvordan det gjøres på en WRT54G(L/S)

Endret av NevroMance
Lenke til kommentar

Hva kommer du til å si når han spør om hvorfor nettet ikke fungerer?

Synes du heller burde konfigurere torrent-programmet hans ved å redusere antall connections og sette maks ut-hastighet til ca 60% av total ut-hastighet (slik at ping'en din ikke skyter til himmels). Ikke sett maks ned-hastighet, da denne er bare til irritasjon og har så og si ikke noe med hastigheten på nettet å gjøre.

Lenke til kommentar

Enig, sett ned antallet maxiumum connections i torrentprogrammet hans. F.eks. max 100 totalt, max 10 per torrent. Mange routere sliter fælt med for mange connections samtidig. Ulempen er at han kan stille det opp igjen, men i praksis burde han ikke få noe særlig dårligere hastighet.

 

Med 20 mbit linje kan du fint sette max download til 500 eller 1000, avhengig av hva din faktiske linjehastighet er, uten at du vil merke noe særlig forskjell på din bruk. Upload kan det jo være greit å strupe til f.eks. 40 eller 60..

 

Husk at med macadressefilter så sperrer du nettet hans totalt. :)

Lenke til kommentar

Maks 100 connections synes jeg hørtes veldig lite ut. Sett den til 500. hvis problemet fortsetter, så setter du den ytterligere ned. Hvis du har ngt ADSL2+ etter tilsvarende, så holder det fint å sette maks ut hastighet til ca 90-100kbit/s. Å sette maks connections per torrent er bare tull. Det fører bare til at hastigheten blir vesentlig redusert.

Endret av Kurume
Lenke til kommentar
Maks 100 connections synes jeg hørtes veldig lite ut. Sett den til 500. hvis problemet fortsetter, så setter du den ytterligere ned. Hvis du har ngt ADSL2+ etter tilsvarende, så holder det fint å sette maks ut hastighet til ca 90-100kbit/s. Å sette maks connections per torrent er bare tull. Det fører bare til at hastigheten blir vesentlig redusert.

8567205[/snapback]

Spørs jo hvilke kilder man bruker. :whistle:

 

Merker at min egen Thomson-adsl2+-routeren sliter veldig med mange samtidige connections.

Lenke til kommentar
Maks 100 connections synes jeg hørtes veldig lite ut. Sett den til 500. hvis problemet fortsetter, så setter du den ytterligere ned. Hvis du har ngt ADSL2+ etter tilsvarende, så holder det fint å sette maks ut hastighet til ca 90-100kbit/s. Å sette maks connections per torrent er bare tull. Det fører bare til at hastigheten blir vesentlig redusert.

8567205[/snapback]

Jeg TVILER på at det er hastigheten som er problemet her. Problemet er et sykt antall connections som opprettes ved å laste ned torrent filer. Da blir man satt i kø for å få en ny connection ut på nett. Dette er håpløst. Jeg har selv store problemer og surfe på nettet samtidig som jeg laster ned torrent filer. Dette kan skyldes at jeg har en gammel router, men nonetheless important. Ergo problemen i nettet hans er antall connections.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...