Gå til innhold

Billigste macro til 350D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tror ikke det finnes, men hvis det gjør det ser jeg ikke poenget med å kjøpe noe til akkurat 1000kr. Stikk på Ebay og kjøp Sigma 105mm Macro, brukt vel og merke da blir det ikke så langt unna.

8566617[/snapback]

Jeg mener under 1000 kroner.

 

Dog kan jeg jo bruke teleobjektivet jeg kanskje skal kjøpe, Sigma 70-300mm f/4-5.6 DG, med en nærgrense på 95cm og brennvidde 300 gir jo det et størrelseforhold på 1:2, som kan betegnes som macro.

 

Men jeg kunne gjerne trengt noe med under 20cm nærgrense, eller noe mer macro-lignende enn kitlisen til 350D.

 

Red.: Hehe, litt for sein, svenni84 var før meg.. :)

 

Red.: Ja, forresten. Nå som vi er her, hva er forskjellen på Sigma 70-300mm DG og Tamron 70-300mm?

 

Linker:

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=41697

https://prisguiden.no/product.php?productId=36157

 

Nærgrensen er lik, blenderen er lik og brennvidden er lik. Hva er forskjellen? Ser jo at Sigmaen ligger 300 kroner opp i pris, men jeg kan få den for 1000 kroner. :)

Endret av Gissan
Lenke til kommentar
Det er ikke macro, det er bare lekemakrofunksjon på de kombi-linsene.

 

Macro er macro, og det er 1:1 eller større.

8566668[/snapback]

Alt fra 1:1 til 1:2 betegnes som macro, ifølge en guide jeg leste et sted.. :)

8566738[/snapback]

 

Enig med deg, Gissan 1:2 regnes som ekte makro.

 

Tom

Lenke til kommentar
Red.: Ja, forresten. Nå som vi er her, hva er forskjellen på Sigma 70-300mm DG og Tamron 70-300mm?

 

Tamron objektivet skal være litt skarpere enn Sigmaen, og har klart mindre kromatisk abberasjon. Tilbudet på 999,- er meget godt da det normalt skal koste 200-300,- kroner mer enn Sigma.

 

Tom

Lenke til kommentar
Det er ikke macro, det er bare lekemakrofunksjon på de kombi-linsene.

 

Macro er macro, og det er 1:1 eller større.

8566668[/snapback]

Alt fra 1:1 til 1:2 betegnes som macro, ifølge en guide jeg leste et sted.. :)

Ekte makro er 1:1, men for de fleste har det veldig lite å si, det er i mange tilfeller ikke veldig interessant om et motiv på 16x24mm fyller hele bildet eller ikke, det viktigste er at små objekter blir veldig store i bildet. Hvis vi ser på crop-kameraer, kan du godt si at 1:1xcropfaktor tilsvarer "ekte makro", for da vil et objekt like stort som en FF-sensor fylle hele bildet, som var situasjonen da begrepene ble etablert...

 

På kompaktkameraer kan man glemme alt dette, da du i veldig, veldig få situasjoner skal fotografere noe som er så lite som sensoren, og det sjelden er noe problem å ta bilde av et motiv på 24x36mm som fyller hele skjermen, selv om det ikke er 1:1-forhold, fordi sensoren er så liten...

Lenke til kommentar
Red.: Ja, forresten. Nå som vi er her, hva er forskjellen på Sigma 70-300mm DG og Tamron 70-300mm?

 

Tamron objektivet skal være litt skarpere enn Sigmaen, og har klart mindre kromatisk abberasjon.

8566838[/snapback]

Hva betyr kromatisk abberasjon? Hva har det å si for bildekvaliteten?

Lenke til kommentar
Hva betyr kromatisk abberasjon? Hva har det å si for bildekvaliteten?

Kromatisk aberrasjon er feilbrytning av farger, at alle farger ikke brytes likt gjennom objektivet. Det gjør at du ved skarpe kontraster kan se et grønt eller lilla skjær ved overgangen. Det kan være veldig skjemmende, men trenger ikke være noe problem heller. Det kommer litt an på motivet, også...
Lenke til kommentar
Hva betyr kromatisk abberasjon? Hva har det å si for bildekvaliteten?

Kromatisk aberrasjon er feilbrytning av farger, at alle farger ikke brytes likt gjennom objektivet. Det gjør at du ved skarpe kontraster kan se et grønt eller lilla skjær ved overgangen. Det kan være veldig skjemmende, men trenger ikke være noe problem heller. Det kommer litt an på motivet, også...

8567367[/snapback]

Jeg har hørt at mange klager over det ved bruk av Tamronen jeg, da.. :)

Lenke til kommentar
Hva betyr kromatisk abberasjon? Hva har det å si for bildekvaliteten?

Kromatisk aberrasjon er feilbrytning av farger, at alle farger ikke brytes likt gjennom objektivet. Det gjør at du ved skarpe kontraster kan se et grønt eller lilla skjær ved overgangen. Det kan være veldig skjemmende, men trenger ikke være noe problem heller. Det kommer litt an på motivet, også...

8567367[/snapback]

Jeg har hørt at mange klager over det ved bruk av Tamronen jeg, da.. :)

8567443[/snapback]

 

Jeg har Tamron 70-300 og har sett noe CA spesielt på bilder av trær/kvister i litt motsol - men det har ikke vært noe forstyrrende på A4-utskrift.

 

Men derimot når jeg zoomer inn på PC-skjermen ser jeg det tydelig. Men det spiller ingen rolle for meg som er nybegynner - og det er et artig objektiv å ha med på tur, synes jeg! Ellers er jeg fornøyd med skarphet og farger. Absolutt verdt den ene lappen!! :thumbup:

 

Jeg bruker det på et 400D.

Lenke til kommentar
Red.: Ja, forresten. Nå som vi er her, hva er forskjellen på Sigma 70-300mm DG og Tamron 70-300mm?

 

Tamron objektivet skal være litt skarpere enn Sigmaen, og har klart mindre kromatisk abberasjon. Tilbudet på 999,- er meget godt da det normalt skal koste 200-300,- kroner mer enn Sigma.

 

Tom

8566838[/snapback]

Nå mener du vel motsatt...

Sigma'en koster mer, og blir regnet som bedre...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...