Gå til innhold

Mister vann i et vannkjølingssystem


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har et vannkjølt dual system som hele tiden mister vann - det tar lang tid, så vannet fordamper tydeligvis, og jeg finner heller ikke tegn til lekkasje. Systemet består av to cpu-blokker i parallell og en chipsetblokk i serie med cpu-blokkene og en blackice extreme radiator og aquabee pumpe. Jeg har ikke vanntank men påfyllingsslange. Denne hadde jeg i de første ukene åpen slik at luftbobler kunne få komme ut. Og da forsvant selvfølgelig litt vann etter hvert pga fordamping. Etter å ha fjernet all luft, tettet jeg påfyllingsslangen og regnet med at vannfordampingen skulle forsvinne - noe den ikke gjorde. Så til spørsmålet jeg egentlig vet svaret på da, men må spørre likevel:

 

- Er det andre plasser vannet kan forsvinne fra et slikt system, enn å fordampe fra påfyllingsslangen - gitt at man ikke har vannlekkasje?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordamper det vann, er systemet ditt ikke gasstett..

 

Sjekk alle koblinger. Sitter f.eks en slange ikke skikkelig på og ørsmå mengder vann trenger seg fram, så vil dette fordampe og gjøre mer plass for nytt vann ( kapilærvirkning ).

 

Du får nesten gå over alle koblingene i systemet ditt, bruke slangeklemmer. =)

Lenke til kommentar

Jeg har DD blokker med skikkelig silikonslanger som var gode og trange når jeg tredde de nedover flensen på blokkene, i tillegg brukte jeg 2 stk strips som slangeklemmer under hver flens på blokkene. Finner det meget usannsynlig at det lekker vann fra en slik løsning, men jeg må selvfølgelig nå sjekke over og se hvor det kan forsvinne hen. Problemet er at det er så lite som forsvinner, at jeg sannsynligvis ikke klarer å finne punktet. Kjipt :(

Lenke til kommentar
Jeg har DD blokker med skikkelig silikonslanger som var gode og trange når jeg tredde de nedover flensen på blokkene, i tillegg brukte jeg 2 stk strips som slangeklemmer under hver flens på blokkene. Finner det meget usannsynlig at det lekker vann fra en slik løsning, men jeg må selvfølgelig nå sjekke over og se hvor det kan forsvinne hen. Problemet er at det er så lite som forsvinner, at jeg sannsynligvis ikke klarer å finne punktet. Kjipt :(

 

Løsningen din skal i utgangspunktet være mer enn god nok, selv uten strips! Silikonslangene var jo som du sier, "gode og trange" over niplene, og mer behøves faktisk ikke.

Når du allikevel bruker strips, så skal også disse brukes med måte. Dvs, ikke strammes til for hardt.

Slangeklemmer i ordinær betydning skal forøvrig aldri brukes på silikonslanger.

Den mest sannsynlige forklaringen jeg kan se, er at du fortsatt har en liten luftlekkasje i fbm påfyllingen?

Om du bruker frostvæske i vannet, kan du muligens over tid klare å avsløre en lekkasje, da frostvæsken etterhvert vil kunne avsettes som et irrgrønt belegg rundt lekkasjestedet.

DD-blokkene er i utgangspunktet trykktestet til en verdi vi aldri vil kunne oppnå i et vanlig vannkjølingssystem, så jeg forutsetter at disse kan elimineres.

Radiatatoren bør vel normalt også være tett, men det finnes jo en liten mulighet for en pore i en eller annen loddet forbindelse.

 

En litt kronglete måte å feilsøke det hele på: Demonter rubbet, tøm det for vann, senk alt sammen ned i vann, og trykktest vha luft. Som regel holder det med å blåse kraftig i påfyllingsslangen.

Lenke til kommentar

Hehe, tror ikke det blir trukkluftstesting med det første for å finne lekkasjen - det er mye arbeid det... Stripsene er festet med måte, så jeg kan ikke se noen annen mulighet enn at påfyllingsslangen er utett eller at radiatoren er lekk. Jeg har brukt water-wetter/frostveskeblanding, så skal følge med og se om jeg ser noe til irring. Takk for tipsene så langt!

Lenke til kommentar

Jeg har hatt samme problemet som deg. Kunne ikke skjønne hva det kunne være før jeg kom til å transportere greia, og så at det faktisk var igjen litt luft i radiatoren. Det er mulig at lufta kan ligge og lure der en eller annen plass. Var i alle fall det jeg konkluderte med, for mitt system er testet med trykkluft, og er virkelig tett.

 

Bruker forøvrig et suverent varmeregister fra en volvo 140 =)

Lenke til kommentar

Ja, det kan sikkert stemme - i den perioden jeg skulle kjøre systemet tom for luft, var jeg flere ganger uoppmerksom så vann fra påfyllingsslangen fordampet så mye at systemet begynte å suge luft - slik at jeg måtte begynne påny. Men dette "fenomenet" går da vel da over av seg selv, når mer og mer luft forsvinner fra radiatoren...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ok, nå har jeg testa og testa og sukk testa enda mer. Til og med demontert hele driten og senka den i vann og brukt luft - resultat: Ingen lekkasje. Men jeg mister fortsatt vann. Så nå lurer jeg rett og slett på om vannet diffunderer gjennom veggene på silikonslangene jeg bruker. Det er noe merkelig hvitt belegg enkelte plasser på slangene, og hvis jeg drar fingrene over så lukter det slik tilsetningsvæske som brukes i vannkjølingssett. Er det virkelig mulig at dette kan skje??

 

Fristende å ta en slangebit, fylle med vann og tette begge ender, for så å legge den i stekeovnen på rundt 50 grader...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...