Gå til innhold

Flere svakheter med MemoryStick


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt følgende problemer..

 

pkt.1 Formatering av memory stick i kamera medfører selvfølgelig at all data slettes og at det videre er helt umulig å kjøre recovery ved hjelp av PhotoRescue eller tilsvarende programvare...

 

pkt.2 Formatering av MemoryStick på pc medfører at minnebrikken ikke lenger fungerer i digitalkamera.

 

Jeg råder alle til å holde seg unna produkter som bruker MemoryStick..

 

Jeg så at det var en del sure miner ang. dette innlegget. Jeg har derfor lagt inn en kommentar lenger ned på siden, hvor jeg har forsøkt å gi en klarere beskrivelese for min irritasjon. Der har jeg også forsøkt å beskrive i detalj hva jeg fant ut underveis

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Memory stick kan jeg ikke uttale meg om, men en harddisk sletter du ikke innholdet på, om så du formatterer 10 ggr.

 

Den eneste måten å 'skade' innholdet på, er at du overskriver slettede filer.

 

Det er grunn til å tro at Memory Stick fungerer på samme måte, for dette er prosedyrer som har vært brukt på alla media hittil under MSDOS / Windows OS.

Lenke til kommentar

Absolutt alle data blir overskrevet ved formatering. Ved Quick Format så blir dataene liggende. I windows så er det Quick Format som er standard instilling bortsett fra på diskettstasjoner og tilsvarende devicer.

 

Formater alltid minnekort i kameraet de skal brukes i for å være 100% sikker på at det ikke blir problemer.

Lenke til kommentar

Herrejesus hva slags "luring" er det som har startet denne tråden ?? :o

 

Har hatt kameraer med memorystick, sm og cf kort, og i alle disse har alltid kortet blitt helt blankt når jeg har formatert det, men hvis jeg bare sletter så kunne jeg finne tilbake bildene mine!

 

Og jeg tror at hver gang jeg har testet å formatere kort i pcen så har disse blitt ubrukelig i kameraet, er nok fordi kameraet lager et par kataloger f.eks dcim og en anna katalog under denne som bilder ligger i.

 

Håper stort at det virkelig ikke er noen som styrer unna memorystick pga uttalelsene til den idioten som starta tråden.............herregud hvor irritert jeg blir :evil:

Lenke til kommentar
Du har ikke mye å irritere deg over i livet da, geokri

 

nei har egentlig ikke det :lol: , men sånne fjotter som buser ut med "hold dere unna memorystick" fordi dataene blir borte når man formaterer.

Eller "Komplett er en drittbutikk, styr unna" fordi de ikke bytter cpuen min med knust core på. Sånne HATER jeg virkelig!!

 

Er det jeg på godt norsk kaller umodne fjortiser! :D

Lenke til kommentar

Jeg ser at det er en del sure miner ang. mitt innlegg. Her skal jeg forsøke å gi en klarere beskrivelese for min irritasjon.

 

Formateringen på mitt Sony kamera ble utført av en kompis, ved et uhell. Det viser seg at Sony digital kamera utfører en "fullstendig" formatering og ikke en så kalt quick format (eller vanlig Windows formatering). Det er derfor tydeligvis helt umulig å få tilbake formatert data fra brikken når denne er formatert i kamera. Jeg forsøkte å hente frem bildene vha programvaren Photo Rescue og Image Recall (som ligger på nettet) uten positivt resultat. Jeg annså derfor bildene som tapt for alltid.

 

Pga. ren nysgjerrighet forsøkte jeg etter på å legge inn noen nye bilder på brikken. Jeg benyttet så ”delete all” på kameraet og slette disse. Nå fungerte det utmerket å hente frem bildene i Photo Rescue og Image Recall. Deretter formaterte jeg den i Windows både ved Quick format og "vanlig fullstendig" formatering. Begge gangene klarte jeg å finne tilbake til dataen vha Photo Rescue og Image Recall .

 

Etter formatering i Windows fungerte imidlertid ikke brikken i digitalkameraet fra Sony. På mitt Sony DSC-S50 digitalkamera fikk jeg meldingen ”Format Error” . Det var også umulig å formatere brikken på nytt i kamera. Derimot så fungerer brikken fint på PC og Mac.

 

Jeg ble for øvrig tipset av en av dere om at det kunne være pga. at mappestrukturen var slettett at brikken ikke fungerte. Jeg forsøkte å legge inn mappestrukturen på nytt fra en annen Memory Stick uten positivt resultat.

 

Jeg kontaktet imidlertid min lokale forhandler i dag. Han anbefalte meg å forsøke å formatere brikken i et annet Sony kamera. Jeg har derfor lånt meg et Sony dv- kamera med Memory Stick leser. I dette kameraet fungerte det utmerket å formatere brikken. Det kan derfor virke som om svakheten ligger i de tidlige utgavene av Sony digitalkamera. Jeg vil derfor anbefale andre som plages med ”Format Error” av sine Memory Sticks, i digitalkamera av typen DSC-S50 eller tilsvarende, å forsøke å formatere brikken på nytt i et ”nyere” Sony kamera. Eventuelt gå til din lokale fotobutikk og få brikken formatert der.

 

Tidligere hadde jeg forøvrig et annet digitalkamera som brukte Smart Media. Denne brikken formatert jeg en rekke ganger i Windows uten at kameraet har avvist den etterpå. Derfor vil jeg påstå at det er en liten svakhet at Memory Sticken ikke virker i kamera etter formatering i Windows, men som nevnt over så lar dette seg fikse så frem til at man har ”rett” Sony digital kamera.

 

Jeg vil forsøke å besvare alle kommentarer til dette innlegget, useriøse kommentarer vil selvfølgelig ikke bli besvart.

 

mvh

 

Hubble

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...