Gå til innhold

HCP, WINS Og DNS server.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Er med på å arrangere lan for omtrent 50 personer.

Har dermed et par spørsmål anngående nettverksserveren vi må ha:

 

- Kan både HCP, WINS Og DNS server kjøres på en datamaskin?

- Hvilket operativsystem bør/kan denne serveren ha?

- Kan man kjøre disse serverne på windows xp pro/home?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DHCP og DNS er fullt mulig å kjøpre på samme maskin, det er ikke krevende tjenester. WINS burde ikke være nødvendig i disse dager (Microsoft gikk bort i fra dette når de lanserte Windows 2000).

 

Jeg vil ikke anbefale å kjøre dette på Windows XP, da XP ikke er glad i mye servertrafikk. Bruk heller Windows 2003, eller Linux. En ferdig-distro, som f.eks ClarkConnect er enkel å sette opp, og kjapt å lære seg.

Lenke til kommentar
Windows 2003, eller Linux.

8553851[/snapback]

La oss si at jeg har en pc med Windows 2003 server versionen, er det ferdige programmer på denne som kan styre trafikken m.m

Eller må jeg legge til disse verktøyene. I så fall. Hvilke verktøy må jeg ha for å styre dette.

Lenke til kommentar
Clark Connect. Verste crappet jeg har vært borti. Forrige lan vi arrangerte skulle vi bruke clark connect, men etter 5 timer med tull ga vi opp skiten og ga ut ip'er til folk manuelt.

8575367[/snapback]

 

Hehe. Husker vi gikk rundt og delte ut statiske IP-adresser til over 70 folk:D

ClarkConnect skulle visst være enkelt og greit, men vi fikk det ikke til å fungere i det hele tatt. Du kan jo prøve Slackware, det er visst også bra.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

DHCP og DNS er utrolig enkelt å sette opp på 2003. Men det krever at du har litt forhåndskunnskap om hva som er hva innen nettverksteknologi. Bruk google, så får du ingen store problemer.

 

DHCP på linux er også ganske lett. Bruk debian og dhcp programmet dhcp3. DNS på linux har jeg ikke prøvd, men det er mye informasjon om det rundt på Internett

 

EDIT: Har du en svak pc som skal brukes til DHCP/DNS anbefaller jeg en linux distribusjon (debian er genial til dette formålet) istedet for server 2003. 2003 er et bra OS men krever mye bedre hardware kontra debian for å oppnå samme ytelse

Endret av StormKnight
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...