Gå til innhold

Nikkor 10.5mm vs Sigma 8mm vs Peleng 8mm


Anbefalte innlegg

Leiter etter fisheye til min Nikon D40, men klarer ikke bestemme meg.. Noen som har erfaring fra disse, vet litt om de..?

 

Her er de:

 

Nikon 10.5 mm f/2.8 5565,- på www.fotovideo.no Link

Sigma 8mm f/3.5 5895,- på www.fotovideo.no Link

Peleng 8mm f/3.5 ??,- finner den bare på eBay Link

 

Edit:

 

Fant også denne Sigma 8mm autofocus f/3.5, men tror ikke den er kommet til norge!?

Endret av Mister_joney
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Helt klart 10.5mm fra Nikon. Foruten den opplagte fordelen med bedre lysstyrke, så er det den eneste av de 3 som gir deg autofokus med en Nikon D40. Dette er selvsagt gitt at du faktisk er ganske seriøs med tanke på fisheyefoto, noe som rettferdiggjør prisen.

8549465[/snapback]

 

AF betyr ikke nødvendigvis så mye på en fisheye, den trenger man stort sett ikke fokusere i det hele tatt på grunn av enorm dybdeskarphet. En annen ting han burde vurdere er jo det at dette er to forskjellige typer fisheye, Nikon sitt 10.5mm fisheye er et fullframe fisheye bygd for digitale kamerear. Mens Pelleng og Sigma sine fisheye er sirkulere fisheye bygd for filmhus, på digitale hus vil man bare se siste rest av sirkelen i hjørnet, men på et filmhus vil et slikt objektiv gi runde bilder med sorte kanter som er 180grader i alle retninger. En fullframe fisheye gir bare 180grader diagonalt på kryss av bildet.

 

PS. Jeg er spent på hvordan Peleng fisheyen er tilpasset Nikon, i utganspunktet er den M42. I og med at M42 har kortere filmplan til bajonett (nå har vel strengt tatt ikke M42 bajonett) enn Nikon, trenger man en adapter med opptikk for å tilpasse den til Nikon. Sansynligvis er det dette er eller en lignende løsning som som har blitt brukt for å tilpasse Pelengen til Nikon. Det er i hvertfall den som blir foreslått til bruk sammen med Peleng på Zenitcamera sin side.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Modin har selvsagt et poeng ang dybdeskarphet og behov for autofokus, likevel synes jeg det er viktig å understreke at han vil miste automatikk. Såvidt jeg vet gir f.eks ikke Peleng lysmåling heller på et D40. Film/digital-problematikken og ulike utsnitt er forsåvidt reelle problemstillinger, men jeg var nok litt forutintatt da han nevnte bruk til Nikon D40. Jeg tror ikke den siste Sigma vil gi noen autofokus heller, det er ikke HSM såvidt jeg kan se.

Lenke til kommentar

Stikk på Ebay og kjøp et Peleng sitt fisheye objektiv. Jeg så et som gikk for 200 dollar her om dagen. Prøv det, og er du ikke fornøyd, så selg det for det dobbelte i Norge og kjøp et av de to andre nevnte alternativene...

Lenke til kommentar

Ville gått for Nikkor 10.5, det er et veldig bra objektiv med superrask AF. Har selv prøvd det ved flere anledninger, med D80. Det er et bra objektiv, men det er veldig spesielt, hvis du er ute etter fisheye effekten, så gå for dette. Tror neppe du vil angre!

Lenke til kommentar
Modin har selvsagt et poeng ang dybdeskarphet og behov for autofokus, likevel synes jeg det er viktig å understreke at han vil miste automatikk. Såvidt jeg vet gir f.eks ikke Peleng lysmåling heller på et D40.

8551546[/snapback]

 

Det er forsåvidt ikke helt sant, at ikke Peleng vil gi lysmåling da man ikke har det problemet som man har når man bruker gammel Nikon MF opptikk til nye digitale hus, (dvs at huset holder blender åpen helt til man skal ta bildet og man ikke har mulighet til å fortelle huset hvilken blender man bruker). Hvis man bruker et m42 objektiv slik som Peleng vil ikke Nikon huset holde blender åpen, og man kan blende ned å benytte seg av nedblendet lysmåling. Det er foresten den eneste formen for lysmåling som fantes til M42 da standarden ikke hadde noe kommunikasjon som forteller huset hvilket blender man brukte. Nyere m42 objektiver hadde riktignok en Auto modus, men det var kun snakk om å fokusere med objektivet vidåpent så trykke utløserknappen halveis inn slik at objektivet automatisk blendet ned for å måle lyset.

 

ps. Lenge leve M42!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har selv lenge tenkt på å gå til innkjøp av en Peleng 8mm. For drøyt 2000,- er dette et røverkjøp.

Et fisheye objektiv er noe for spesielt intresserte og noe man ikke bruker for ofte.

Flere jeg har snakket med sier det er veldig morsomt de første gangene, men så dabber det av.. Noe jeg tror også vil skje hos meg.

Jeg velger derfor ikke å legge alle pengene i et slikt objektiv, og ut i fra tester og delte erfaringer fra flere gir Peleng 8mm den samme morroa som andre fisheye objektiver til fire ganger prisen.

 

Peleng blir laget i Russland og selskapet har egen webbutikk. rugift.com

http://www.rugift.com/photocameras/peleng_fisheye_lens.htm

 

Tester av objektivet finner du her:

http://www.muellerworld.com/peleng/

 

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/pe..._8_35/index.htm

 

Har også fått svar på mail fra produsent ang Nikon fatning og bakplaten som tok i speilet på noen Nikon modeller.

De bekreftet da at objektivet ikke ville ta i speilet på mitt D70s hus.

 

I.o.m dollarkursen også er såpass lav nå blir det en billig handel.

Sendingen blir merket som "gift"

 

Ser at ebay er noen dollar lavere i kurs, pris på sending avgjør hva som blir billigst da.

 

En dag blir det et Peleng 8mm på meg også :)

Lenke til kommentar
Har selv lenge tenkt på å gå til innkjøp av en Peleng 8mm. For drøyt 2000,- er dette et røverkjøp.

Et fisheye objektiv er noe for spesielt intresserte og noe man ikke bruker for ofte.

Flere jeg har snakket med sier det er veldig morsomt de første gangene, men så dabber det av.. Noe jeg tror også vil skje hos meg.

Jeg velger derfor ikke å legge alle pengene i et slikt objektiv, og ut i fra tester  og delte erfaringer fra flere gir Peleng 8mm den samme morroa som andre fisheye objektiver til fire ganger prisen.

 

Peleng blir laget i Russland og selskapet har egen webbutikk. rugift.com

http://www.rugift.com/photocameras/peleng_fisheye_lens.htm

 

Tester av objektivet finner du her:

http://www.muellerworld.com/peleng/

 

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/pe..._8_35/index.htm

 

Har også fått svar på mail fra produsent ang Nikon fatning og bakplaten som tok i speilet på noen Nikon modeller.

De bekreftet da at objektivet ikke ville ta i speilet på mitt D70s hus.

 

I.o.m dollarkursen også er såpass lav nå blir det en billig handel.

Sendingen blir merket som "gift"

 

Ser at ebay er noen dollar lavere i kurs, pris på sending avgjør hva som blir billigst da.

 

En dag blir det et Peleng 8mm på meg også :)

8644145[/snapback]

Prisen på Ebay er da ikke bare noen dollar lavere, de koster jo godt under 100 dollar mindre...

Lenke til kommentar

Er forskjellen på 320$ og 349$, ethundre dollar?

 

Det er 29$ mere faktisk, men hvor mange $ det koster å sende til Norge fra avsender kan avgjøre om den ene er dyrere enn den andre.

Hvor store forskjeller det er her har jeg ikke undersøkt enda.

 

Ebay annonsen sier 27$ til Norge.

 

I verstefall blir det 320(*0.25mva) 400 + 27 = 427$

Lenke til kommentar
Er forskjellen på 320$ og 349$,  ethundre dollar?

 

Det er 29$ mere faktisk, men hvor mange $ det koster å sende til Norge fra avsender kan avgjøre om den ene er dyrere enn den andre.

Hvor store forskjeller det er her har jeg ikke undersøkt enda.

 

Ebay annonsen sier 27$ til Norge.

 

I verstefall blir det 320(*0.25mva) 400 + 27 = 427$

8659912[/snapback]

 

Den går ofte mye lavere enn 320$ på Ebay.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...