Gå til innhold

32" plasma vs 37" plasma. Les mer her.


Anbefalte innlegg

Hei !

 

Har sett litt på tv også nå, men jeg er litt i tvil.

 

For å gjøre dette enkelt for deg som leser så spør jeg rett ut.

 

- Hvor langt må jeg MINIMUM sitte unna en 37" plasma ?

- Hva er MAX sitte avstand ifra en 37" plasma ?

- Hvor nærme burde jeg sitte en 32" plasma / LCD for å ikke miste helt "bilde" ?

 

Om noen av spørsmålene var vanskelig å forstå eller om du er i tvil om hva jeg mener. Gi meg et ord og jeg skal greie ut litt mer.

 

Takk for meg. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

B&O har testet og kommet med en "standard" for dette.. de anbefaler at sitte avstand er 6X bildets høyde for å få et godt utbytte av bildet. altså 1 meter høyt bilde gjør 6 meter sitteavstand.

De har også funnet at hvis man vil ha følelsen av stor skjerm burde man kun sitte 3 ganger bildets høyde...

(med bildets høyde mener man selve bildeområdets høyde)

Lenke til kommentar

Ok. Jeg fant denne 32" HD klare LCD tv'en ifra Samsung, og jeg er forvirret.

 

Her.

 

- I spesifikasjonene står det at den har en oppløsning på 1366 x 768.

 

- Men videre ned står dette: Inngangsvideoformater  480s (via komponentsokler), 1080i (via komponentsokler), 480i (via komponentsokler), 720p (via komponentsokler), 576i (via komponentsokler), 576p (via komponentsokler)

 

Jeg trodde at den IKKE støttet 1080 i / p oppløsning da den ikke er FULL HD tv.

 

Og er det 1960 x 1200 ( sån ca ) som er FULL HD da eller ?

Endret av Evangaleon
Lenke til kommentar
Eller .... kan jeg spille Xbox 360 med 1080i oppløsning på denne HD klare LCD tv'en jeg linket til.

 

Link: Samsung !!

8546321[/snapback]

 

Ja det kan du fordi Xbox 360 har en max oppløsning på 720p (proggresiv). dette er like mye som 1080i. (interlaced) denne oppløsningen er også maksimal oppløsning via komponent.

 

Hvis du skal koble til en HDDVD eller Blueray spiller som klarer 1080p vil ikke skjermen kunne takle signalet.

 

Litt om oppløsningene:

 

Full HD oppløsning er 1920x1080 pixler

HD klar oppløsning er 1366x720 pixler

oppløsningen på tv blir betegnet i antall linjer.

altså 720 linjer eller 1080 linjer...

 

1080p krever dobbelt så stor båndbredde som 720p.

 

720p eller 1080i er såkalt HD klar.

 

1080p er full HD

Endret av Dewil
Lenke til kommentar

funnet hos teknofil.no

 

Full-HD med 1920 x 1080 piksler skal både kunne gjengi 1080p- og 1080i-signaler, og signaler med lavere oppløsning (oppskalere).

 

• p-en står for progressiv skanning. Det er den teknikken flatskjermene benytter når de tegner bildet på skjermen. Progressiv skanning tegner alle 1080 linjene i bildet i en eneste sveip mange ganger i sekundet.

 

• i-en står for interlaced (linjeflettet) som er den tradisjonelle måten å tegne TV-bilder på. Da tegnes først linje 2, 4, 6 osv. som så flettes med linje 1, 3, 5 osv. og setter de to halvbildene sammen til et helbilde mange ganger i sekundet.

 

Fordi 1080p tegner bildet i en enkelt sveip, regnes det for å gi bedre bilde enn 1080i, og kalles gjerne full HD.

 

Vær oppmerksom på at det er flere ting som avgjør om bildekvaliteten blir bra eller dårlig, ikke bare om TV-en har støtte for 1080p eller 1080i.

Lenke til kommentar
Ja det kan du fordi Xbox 360 har en max oppløsning på 720p (proggresiv). dette er like mye som 1080i. (interlaced)

Jeg vet ikke hvor høy oppløsning 360 støtter, men 1080i er dobbel så høy (1920*1080) som 720p (1280*720), selv om førstnevnte er interlaced.

denne oppløsningen er også maksimal oppløsning via komponent.

Maks på komponent er 1080p.

 

Full HD oppløsning er 1920x1080 pixler

HD klar oppløsning er 1366x720 pixler

oppløsningen på tv blir betegnet i antall linjer.

altså 720 linjer eller 1080 linjer...

HD Ready er bare et minstekrav til enkelte spesifikasjoner på TV-en, når det gjelder oppløsning er kravet minimum 720 fysiske linjer i 16:9-format. En TV kan være HD Ready uansett om den har 1024*768 (plasma), 1366*768 eller til og med 1920*1080. Med andre ord, Full HD-apparater er også HD Ready. Oppløsnigen på TV-er blir som regel angitt i piksler (horisontalt*vertikalt), mens typiske kildeoppløsninger som regel blir angitt i linjer og interlaced/progressivt, f.eks. 576i, 720p og 1080i.

 

720p eller 1080i er såkalt HD klar.

En TV må støtte både 720p og 1080i for å være HD Ready, disse oppløsningene er likevel ikke synonymt med HD Ready-begrepet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...