Gå til innhold

Hvordan regne ut luftmengde?


Anbefalte innlegg

Hallo

 

Jeg skaffet meg nettopp

1 stk MIST 16,5db(a) 55,5m3/sec 12cm

2 stk MIST 19 db(a) 35m3/sec 8cm

 

12cm vifta skal være i front av kabinettet og suge inn luft, mens 8cm viftene skal oppi PSUen. (se figur)

 

Rød vifte = 12cm

Blå vifte = 8cm

(burde ikke vær for vanskelig å forstå)

 

Det er ingen andre vifter oppi kabinettet.

 

Siden 12cm vifta har ett støvfilter på seg, så vil kun "støv-redusert-luft" komme inn i kabinettet, så lenge 12cm vifta klare å lage ett overtrykk i kabinettet.

 

Det jeg lurer på er hvor mye luft vil passere den siste 8cm vifta?

 

Tanken er jo at hvis menden luft som passerer 12cm vifta er mer enn menden luft som passere den siste 8cm vifta, vil "overskuddet" sige ut gjennom andre små åpninger i kabinettet. Men hvis det blir motsatt vil "ikke-renset-luft" (støv) trekke inn gjennom disse kabinett åpningene

vifte_kabinett.bmp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hallo igjen..

 

Har jeg virkele klart å stille ett spørsmål hw.no ikke klare svare på?

 

....kult... (sjibt at det var jeg som skulle "klare" dette då)

8546903[/snapback]

 

Hvis 1 80mm vifte blåser luft inn i PSU og en ut fra PSU, bør det holde, selv med redusert luftmengde som følge av støvfilter på 120mm-vifta.

 

Har jeg forstått tegninga rett? :)

Lenke til kommentar

Sorry, sikkert jeg som har formulert meg feil.

Er ikke ute etter om jeg får tilstrekkeligt med kjøling, men om jeg får overtrykk inne i kabinettet.

 

Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men.. hmm.. lurer på om 120mm vifta suger mer luft inn i kabinettet enn 80mm viftene klare suge ut av kabinettet..

 

uhm.. fatte? hehe..

 

80mm viftene blir på en måte serie koblet, hvordan regner man seg fram til hvor mye luft to serie koblet vifter blåser?

hadde jeg parrallell koblet viftene (feks begge to bakerst i psuen) så hadde d jo vært bare å legge sammen luftmengde

Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar

Det er vanskelig å si.

Støvfilteret vil være et relativt stort hinder for luftstrømmen.

 

Jeg har ingen store problemer med støv i kabinettet, selv med 1x80mm inn og 3x80mm ut. (Gammel PC)

Kan du ikke bare støvsuge/vaske litt oftere? :tease:

 

Støvfilteret må uansett rengjøres ganske ofte for å sørge for god luftgjennomstrømning.

Da synes jeg det er enklere å bare åpne kabinettet og blåse rent av og til.

 

Har sett eksempler på pc-er (jobb) som var så fulle av støv at de kunne tatt kvelden når som helst.

Men de hadde stått i en del år på gulvet uten å ha vært åpnet.

 

På min nye pc har jeg en ganske tett grill som fungerer som et litt dårlig støvfilter, uten å begrense luftstrømmen alt for mye.

Lenke til kommentar

Hehe, jo, sant så sant

 

Men dette er en server, så den skal stå på 24/7, derfor litt greit å ha noe filter (filteret er ca 20cmx20cm, så er egentli ikke så mye luft motstand i det).

 

Men ja, jeg kan åpne en gang i blant å reingjør og blåse og støvsuge og vaske huset 1 gang i uken, men.. du vet, må jo alltid prøva noe nytt ;)

 

Den gamle serveren min er vel 5år gammel, hadde filter på den, 120mm super-noise vifte i front. bytta/støvsugde filteret sånn 1 gang i mnd elns, så når jeg fekk den nye serveren, åpnet jeg den gamle og så inni, alt så helt nytt ut, som om an aldri hadde vært brukt. kunne jo solgt den for nypris :p

 

Derfor har jeg lyst å få dette til uten at det bråker allt for mye..

 

Off.. ble litt mye rabling og momling der.. ennå litt tidligt på SØNdagen syns jeg..

Lenke til kommentar
Hehe, jo, sant så sant

 

Men dette er en server, så den skal stå på 24/7, derfor litt greit å ha noe filter (filteret er ca 20cmx20cm, så er egentli ikke så mye luft motstand i det).

 

Men ja, jeg kan åpne en gang i blant å reingjør og blåse og støvsuge og vaske huset 1 gang i uken, men.. du vet, må jo alltid prøva noe nytt ;)

 

Den gamle serveren min er vel 5år gammel, hadde filter på den, 120mm super-noise vifte i front. bytta/støvsugde filteret sånn 1 gang i mnd elns, så når jeg fekk den nye serveren, åpnet jeg den gamle og så inni, alt så helt nytt ut, som om an aldri hadde vært brukt. kunne jo solgt den for nypris :p

 

Derfor har jeg lyst å få dette til uten at det bråker allt for mye..

 

Off.. ble litt mye rabling og momling der.. ennå litt tidligt på SØNdagen syns jeg..

8547381[/snapback]

 

Hvis vi forutsetter at filteret gir lite luftmotstand bør det gå bra.

 

Kraftigere vifte?

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=A...000&mcat=15s351

Justerbar hastighet:

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=M...5V4&mcat=15s351

Lenke til kommentar

Oki, får nå prøve med de viftene så ligger i bestilling først.

 

Du (dere) vet altså ikke hvordan regne luftmende på to serier koblet vifter? om det blir luftmendge * 2 eller om det faktis ikke blir mer luftmendge enn den sterkeste viften...? eller noe imellom??

 

Får vel finne det ut på primitive måten då, blåsa litt røyk inn i pcen og se om d sige ut andre plasser enn bak psuen..

 

Takker for alternative muligheter jaffal :cool:

Lenke til kommentar
Oki, får nå prøve med de viftene så ligger i bestilling først.

 

Du (dere) vet altså ikke hvordan regne luftmende på to serier koblet vifter? om det blir luftmendge * 2 eller om det faktis ikke blir mer luftmendge enn den sterkeste viften...? eller noe imellom??

 

Får vel finne det ut på primitive måten då, blåsa litt røyk inn i pcen og se om d sige ut andre plasser enn bak psuen..

 

Takker for alternative muligheter jaffal  :cool:

8547526[/snapback]

 

Jeg kjenner ikke til noen formler for å regne det ut.

Luftmengden er begrenset av motstand.

Og den varierer ganske mye etter utforming av PSU og gitter bl.a.

En kraftig vifte først og så en svakere vil kunne øke ytelsen til den siste litt pga overtrykk, mens ytelsen til den første blir redusert av samme grunn.

Med to like kraftige vifter skal det bety lite for total-ytelsen til viftene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvis du bruker Denne Vifta så får du overtrykk i pc'n uansett :whistle:  Den er 120mm og må være i front da...

8658090[/snapback]

 

Morsom du.

Han hadde jo funnet noen tilnærmet lydløse vifter.

Så kommer du med noe som låter som en flymotor omtrent. ;)

8658536[/snapback]

 

Er det ikke to slike en montere under skoa for å kunne fly?

 

Uansett, overtrykk is a fact! blåste litt røyk på alle sider av pcen og klarte da å se at det seig luft ut av pcen og at ingenting røyg ble sugd inn.

 

Ellers var cpu kjølerene litt for store Mist TowerA noe som førte til at jeg måtte sage to hull i kabinettet, hvor enden av heatpipene kunne stikke opp. Endå bedre er at øverste kjøleribbe står i press av kabinett platen, så på en måte vil jo kabinettet (som er av metall) virke som en gedigern kjøleribbe ;) flax! pluss at hovedkortet mitt ikke er samme socket som kjøleren, så jeg bruger kabinettet som "cpu kjøler festet/brakett" flax igjen! ;)

Lenke til kommentar
Hvis du bruker Denne Vifta så får du overtrykk i pc'n uansett :whistle:  Den er 120mm og må være i front da...

8658090[/snapback]

 

Morsom du.

Han hadde jo funnet noen tilnærmet lydløse vifter.

Så kommer du med noe som låter som en flymotor omtrent. ;)

8658536[/snapback]

 

 

Om disse delta viftene, syns rett å slett de ikke er så gale, Ja selvfølgelig er du vant med 3 mist vifter som du stiller helt ned på minimum rpm med en viftestyring. og kabinettet er støydempet så vill jo overgangen fra det til delta viftene være ubehaglig.

 

Men setter du pc'n på gulvet er det fult mulig å ha delta vifter i maskinen, sett bort ifra vist du lar deg irritere av lyden

 

Har selv 2 delta 120x120 vifter i maskinen min, maskinen står på 24/7. Å datan står 5 meter fra der jeg sover.

Endret av nocturno_culto
Lenke til kommentar
Hvis du bruker Denne Vifta så får du overtrykk i pc'n uansett :whistle:  Den er 120mm og må være i front da...

8658090[/snapback]

 

Morsom du.

Han hadde jo funnet noen tilnærmet lydløse vifter.

Så kommer du med noe som låter som en flymotor omtrent. ;)

8658536[/snapback]

 

 

Om disse delta viftene, syns rett å slett de ikke er så gale, Ja selvfølgelig er du vant med 3 mist vifter som du stiller helt ned på minimum rpm med en viftestyring. og kabinettet er støydempet så vill jo overgangen fra det til delta viftene være ubehaglig.

 

Men setter du pc'n på gulvet er det fult mulig å ha delta vifter i maskinen, sett bort ifra vist du lar deg irritere av lyden

 

Har selv 2 delta 120x120 vifter i maskinen min, maskinen står på 24/7. Å datan står 5 meter fra der jeg sover.

8663896[/snapback]

 

 

:ohmy: de delta viftene lager ca 60dB bråk per vifte!! Når du ikke hører dem så godt har du sikkert fåttt hørselsskader, hvis du er i et rom med mer enn 90 dB over lengre tid er det skadelig for hørselen din :cry:

Lenke til kommentar
Hvis du bruker Denne Vifta så får du overtrykk i pc'n uansett :whistle:  Den er 120mm og må være i front da...

8658090[/snapback]

 

Morsom du.

Han hadde jo funnet noen tilnærmet lydløse vifter.

Så kommer du med noe som låter som en flymotor omtrent. ;)

8658536[/snapback]

 

 

Om disse delta viftene, syns rett å slett de ikke er så gale, Ja selvfølgelig er du vant med 3 mist vifter som du stiller helt ned på minimum rpm med en viftestyring. og kabinettet er støydempet så vill jo overgangen fra det til delta viftene være ubehaglig.

 

Men setter du pc'n på gulvet er det fult mulig å ha delta vifter i maskinen, sett bort ifra vist du lar deg irritere av lyden

 

Har selv 2 delta 120x120 vifter i maskinen min, maskinen står på 24/7. Å datan står 5 meter fra der jeg sover.

8663896[/snapback]

 

 

:ohmy: de delta viftene lager ca 60dB bråk per vifte!! Når du ikke hører dem så godt har du sikkert fåttt hørselsskader, hvis du er i et rom med mer enn 90 dB over lengre tid er det skadelig for hørselen din :cry:

8690864[/snapback]

 

 

Ja stememr har hørselskade. Men har fått kompisser til å høre, de var stort sett enige med meg. Bare gi viftene en sjangse, de fungere supert, vert de lappene :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...