Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bruke mine bilder uten samtykke?


kmkh8

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg jobber delvis som fast journalist hos et av byens avishus. Ved siden av dette arbeidet, er jeg også frilanser, så ved større begivenheter selger jeg stoffet og bildene til større medier også.

 

På onsdag var jeg ute for å dekke en sak for avisa + en større riksavis. Det skjedde litt spontant, med tanke på at det var ulykke, så hovedsakelig var det bare lokalavisa som var oppdragsgiver den dagen.

 

Men i morges så jeg tilfeldigvis reprisa av gårsdagens lokal-tv sending som tar over frekvensen til Tv Norge. Plutselig dukker mine bilder opp i et slags "Slideshow" på skjermen, mens man hører nyhetsankeren prate i bakgrunn om saken. Bildene dekket hele skjermen, men jeg ble kreditert med byline og navnet mitt nederst.

 

Likevel, jeg føler at dette er helt på tryne. Kan jeg kreve å ta betalt for dette? Vi hadde jo ingen avtale om bruk av bildene, og de har mest sansynlig klippet bildene ut fra avisens nettsider. Det er sinnsykt irriterende å ikke ha kontroll på hvor ditt eget stoff du jobber med kan komme til å havne. :ermm: Hvordan bør man gå frem ? De får begynne å lage sine egne saker selv, dette er vel tyveri?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-v6cLnSOv3V

Nå er ikke jeg noe ekspert på dette.. Men de har jo vell brutt reglene nå?

Kanskje sende dem en faktura. Ta 2 eller 3 ganger betalt?

Lenke til kommentar

Du må aller først være klar over hvilke rettigheter du har solgt til avisen. Dersom de har uinnskrenket bruksrett, så kan de med stor sannsynlighet selge bildene videre, uten at du skal ha vederlag for dette.

Endret av Snirfle
Lenke til kommentar

Case closed, saken her ordnet seg :)

 

For andre som lurer, kan man som freelance, kreve 1750 kr pr bilde hvis dette blir brukt i tvsammenheng. Ekstra gunstig for min del var at de sendte sendingen i loop 6 ganger. (1750*6) Så ble en fin sum til slutt.

 

Dessverre finnes det useriøse medieaktører der ute som ikke klarer å produsere redaksjonellt stoff selv.

 

Frilanssatser

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...