Gå til innhold

Spørsmål angående fasekjøler (Vapochill PE)


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har tenkt å skaffe meg en Vapochill PE til en billig penge, men ettersom dette blir min første ekstremkjøler/fasekjøler, så har jeg noen spørsmål rundt akkurat dette.

 

Hvis man har en Vapchill PE som har en oppgitt

"Max. stable load @ -5 °C

160 W - Premium Edition"

 

1. Hva skjer da om man overskrider denne "grensen"?

Er det bare at tempen stiger litt, eller kan kompressoren bli ødelagt / ustabil (slik at den plutselig skrur seg av)?

 

Sitter nå på en Socket 939, AMD 4200+, som jeg har klokket til en rundt 5200+-5400+ (2,7GHz-2,8Ghz) med 1,5V (++)

 

Og i følge Extreme PSU calculator, så vil CPUen (som visstnok forbruker 110W Uklokket) komme opp i en 170-180W, og si jeg klokker til 3GHz, så forbruker den visstnok ca 200W på 85%TDP :cry:

http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

 

2. Hadde det hjulpet om jeg kjølte ned "Radiatoren" til fasekjøleren bedre?

Skal ta den ut av sitt orginale kabinett, og kjøle ned ned med en 40x40CM vifte uansett, så den vil nok ha en del lavere temperaturer enn orginalt.

Hvis det har noen invirkning da.....

 

3. Skal etterhvert få en Xeon 3210 eller Q6600 i hus, og vil dette bli altfor mye for Vapo'n?

 

De kjører vel også 110W orginalt (akkurat so AMD'en min), men den skal jeg da klokke langt lengre, og effekten vil vel gå en del over 200W....

 

4. Når jeg skal isolere, er det virkelig slik at jeg skal ta hele den "isoleringspastaen" nedi hele sokkelen++?

Måtte bare være helt sikker. Hørtes litt risky ut. :p

 

Edit: Er det dielektrisk fett, så hørtes det med et en del mindre risky ut ja.

 

5. Er den pastaen som orginalt følger med det samme som "vanlig" kjølepasta?

Altså, kan jeg kjøpe en pakke vanlig kjølepasta, som jeg har nedi sokkelen osv...

Eller er det noe spesielt jeg trenger. :hmm:

 

Det var alt for denne gang.

Håper på noen gode svar.

 

Mvh

 

Andreas S berg

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

5. Er den pastaen som orginalt følger med det samme som "vanlig" kjølepasta?

Altså, kan jeg kjøpe en pakke vanlig kjølepasta, som jeg har nedi sokkelen osv...

Eller er det noe spesielt jeg trenger. :hmm:

 

8535857[/snapback]

Nei. Pastaen du refererer til har ingenting med kjølepasta å gjøre, det er dielektrisk fett (ikke elektrisk ledende) og er der for å beskytte mot kondens.

Lenke til kommentar

 

5. Er den pastaen som orginalt følger med det samme som "vanlig" kjølepasta?

Altså, kan jeg kjøpe en pakke vanlig kjølepasta, som jeg har nedi sokkelen osv...

Eller er det noe spesielt jeg trenger. :hmm:

 

8535857[/snapback]

Nei. Pastaen du refererer til har ingenting med kjølepasta å gjøre, det er dielektrisk fett (ikke elektrisk ledende) og er der for å beskytte mot kondens.

8549732[/snapback]

Skjønner. Noen ide om hvor jeg kan få tak i slikt dielektrisk fett til en (relativt) billig penge? :)

Endret av andrull
Lenke til kommentar
har bare et eneste ord til deg: vaselin

8553038[/snapback]

Hmm, er det noe særlig å smøre i en sokkel? Vet det som oftest er brukt rundt selve sokkelen osv.., men er det ikke jo Jæ*** klin å smøre det nedi alle di hullene? XD

 

Og hvordan kan man fjerne vaselin? (hvilket løsemidell)

Lenke til kommentar
1. Hva skjer da om man overskrider denne "grensen"?

Er det bare at tempen stiger litt, eller kan kompressoren bli ødelagt / ustabil (slik at den plutselig skrur seg av)?

Kompressoren trenger kjøling, og ved for høye temperaturer risikerer du å skade den.

 

Sitter nå på en Socket 939, AMD 4200+, som jeg har klokket til en rundt 5200+-5400+ (2,7GHz-2,8Ghz) med 1,5V (++)

 

Og i følge Extreme PSU calculator, så vil CPUen (som visstnok forbruker 110W Uklokket) komme opp i en 170-180W, og si jeg klokker til 3GHz, så forbruker den visstnok ca 200W på 85%TDP :cry:

http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Tviler på at den noensinne vil dissipere så mye som 200W, though, har ikke så mye peil AMD TDP

 

2. Hadde det hjulpet om jeg kjølte ned "Radiatoren" til fasekjøleren bedre?

Skal ta den ut av sitt orginale kabinett, og kjøle ned ned med en 40x40CM vifte uansett, så den vil nok ha en del lavere temperaturer enn orginalt.

Hvis det har noen invirkning da.....

"Radiatoren" kalles for en kondensator (ja, dumt navn ift. elektrisk kondensator, vet det). Større vifte vil ikke hjelpe noe særlig. Kun noen få watts ekstra kapasitet.

 

3. Skal etterhvert få en Xeon 3210 eller Q6600 i hus, og vil dette bli altfor mye for Vapo'n?

De kjører vel også 110W orginalt (akkurat so AMD'en min), men den skal jeg da klokke langt lengre, og effekten vil vel gå en del over 200W....

En Quad-core blir i utgangspunktet for mye for en PE. Den bruker en pitteliten 12-volts kompressor på 4-5cc, samt kuldemediet r134a, og er underdimensjonert for disse "effektmonstrene". Men, den kan tunes til å holde en viss load, men da vil du ikke få særlig gode temperaturer. Dog, minusgrader skal nok være oppnåelig. Lurer også på om evaporatoren (kjølehodet) har en litt for ineffektiv utforming.

 

4. Når jeg skal isolere, er det virkelig slik at jeg skal ta hele den "isoleringspastaen" nedi hele sokkelen++?

Måtte bare være helt sikker. Hørtes litt risky ut. :p

 

Edit: Er det dielektrisk fett, så hørtes det med et en del mindre risky ut ja.

Tetter du området rundt evaporatoren nok så er det ikke behov for isolasjonspasta. Dog, det er en grei forsikring.

 

Her har du en som har fått sin Vapo PE moddet. Kompressoren er blitt byttet ut med en 230 volts, gassen er blitt byttet til en med langt lavere kokepunkt, evaporator er blitt byttet (tror jeg), og det er blitt addet en desuperheater (ekstra kondensator). Denne enheten holder faktisk 200W utrolig bra (-20C).

 

En sånn mod kan du også få utført. Send PM til Økonom eller Overklokk.

Lenke til kommentar

Takk så mye for det det flotte svaret Sturla, det oppklarte mye. :thumbup:

 

Ja jeg må nok ta kontakt med overklokk eller økonom.

Men tror nok jeg venter til jeg faktisk mottar kjøleren, og ser at alt er i orden med den, før jeg faktisk mottar fasekjøleren. (så jeg ikke "overbooker" noe ;))

 

Men når jeg først er i gang, så lurte jeg på sånn ca hvor mye jeg kan forvente at en slik "modd" ville kostet. Snakker vi om en 2-3 000kr?

(fasekjøleren i seg selv betaler jeg vel bare noe rundt 1000kr for :p)

 

 

Jeg vet jeg like gjerne kunne spurt overklokk direkte, men det får gå for denne gang. :blush:

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Tja... JEG kunne jo også forsåvidt modda den, men tar ikke "ordrer" nå. Priser osv er vel PM-stuff.

8561301[/snapback]

Hehe, den er grei. :thumbup:

Haster jo ikke allverdens uansett. Må jo få sett hva den er god for (uten mod) på AMD oppsettet først.

 

Men det var vel egentlig det jeg lurte på for denne gang, og om (forhåpentligvis) ikke altfor lenge, så kan dere vente dere en aldri så liten PM ifra denne karen. ;)

 

Edit: Får vel også se om jeg ikke også går an å få frem noen arbeidslogger fra denne kanten også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...