Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan bli bedre i matte?


Anbefalte innlegg

Jeg sitter nå og øver til heldag i matematikk(VG1), og jeg forstår jo nå at jeg virkelig trenger å bli bedre i matte. Jeg forstår også at dette ikke kommer til å skje over natten, derfor lurer jeg på om noen har forslag til hva jeg kan gjøre for å bli bedre?

 

Tenker nå på utenom skoletimene, da vi går mot sommerferie (ja, jeg har tenkt å gjøre dette i sommerferien, er desperat). Vet om matematikk.net, men føler ikke det hjelper i den grad, heller ikke læreboken. Noen som har forslag til hva jeg kan lese/foreta meg for å bli bedre i matte?

 

Tenker nå også på å få bedre forståelse for matematikk.

 

Tror nok dere kommer til å se mye til meg i "Den enorme matteassistansetråden", legger den inn som startside :innocent:

Endret av Ozwald
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje et litt dumt tips om du ikke liker matte og har problemer med å forstå den, men min erfaring er at det er mye lettere å lære seg noe man skjønner.

Matte skal mao ikke pugges, for med en gang du da møter et problem som er litt annerledes enn de du har løst tidligere vil du sette deg fast.

 

Med en gang du ikke skjønner hvorfor du gjør noe, men oppdager at du bare pugger en algoritme for å løse noe, er det på tide å ta et steg tilbake og se på "hvorfor må det være slik".

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Der er nettopp det jeg har problemer med, forståelsen for matte. Har heller ikke pugget de grunnleggende prinsippene, noe som gjør at jeg sliter når jeg skal se den logiske forklaringen på hvorfor det er slik. Derfor må jeg lære meg å forstå matten, å få en bedre forståelse.. Vet jeg har dreti kraftig på draget her med å ikke få med meg alt, men har bestemt meg for å legge av god tid til å bli bedre i dette. Matte er ikke favorittfaget for å si det på den måten..

 

Det hadde ikke vært så stort problem om jeg hadde hatt mattetimer der jeg kunne spør læreren osv. men siden vi går mot sommer nå, er det litt vanskelig.

Lenke til kommentar

Nei, da er det jo ikke greit.

 

En ting du kan gjøre for å gjøre ting litt mer forståelig er å løse problemer som har litt rot i virkeligheten, ikke bare rene regnestykker.

 

En annen ting er som du skriver er at det er viktig å lære seg de grunnleggende elementene godt, de må sitte i ryggraden.

 

Nå husker jeg ikke helt hva som var i pensum den gang, men hvilke ting er det du sliter mest med?

 

Sannsynlighet, ligninger, derrivering, geometri eller alt sammen?

Lenke til kommentar

For å svare ærlig er det egentli alt sammen, det er alltid en liten ting jeg ikke kan/forstår som gjør det umulig. Problemet mitt er å huske det, jeg husker ikke det jeg har lært tidligere i år.. Pleier å gå forholdsvis greit på enkeltprøver, da vi ganske nylig har hatt om de forskjellige emnene, men nå ser jeg jo at jeg kan veldig lite fra hele boken..

 

Nå er det ikke slik at jeg ikke kan en skit, jeg kan litt av hvert emne somregel.

Lenke til kommentar
Og jeg hadde håpet på en mulighet unna ekstraundervisning, da jeg antar at det er veldig dyrt..

:hmm:  :hm:

8530010[/snapback]

 

Ikke nødvendigvis! Spør læreren din om han kan hjelpe deg og evt. andre i klassen som sliter en time etter skolen. Vår lærer tilbød oss dette da vi sa vi grudde oss til heldags. Ellers har Røde Kors leksehjelper rundt omkring, med fagfolk som forklarer. Har ikke vært på det selv, men har hørt av andre at det funka ganske bra. Nå er jo ikke dette aktuelt i ferien, men det er vertfall noe å vurdere før tentamen. :)

Lenke til kommentar

Har samme problemet, men det jeg har problemer med er at jeg halv forstår regler og blir så fort lei av å gjøre oppgaver og gir opp. Skal ha ekstraundervisning hos en pansjonert mattlærer på det, trenger litt hjelp: siste prøve = 1 =(

Det er jo bare cirka 4 uker igjen :( :(

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-v6cLnSOv3V

Sett deg ned noen timer her og der. Reperet regler og regn oppgaver som går under de kategoriene du ikke kan. Prøv å få fram en sammenheng mellom regel og svaret på regnestykket.

Oppgaver med fasit er flott her.

Lenke til kommentar

Som mange påpeker her er det viktig med de grunnleggende kunnskapene før en går over på vanskeligere deler av samme ting, derfor lurer jeg på om nen vet et sted man finner oppgaver som går på det grunnleggende? Slik at jeg kan regne på dem til det blir "en lek" å gjøre de, også avansere et "steg" i samme "sjanger"?

Nå har jeg bare oppgave boken for VG1 og i den er alle oppgavene basert på at du skal kunne en god del fra før..

Lenke til kommentar

Du har jo oppgåvene på matematikk.net som er ganske greie.. Så berre byrjar du på dei lette og opparbeidar deg derifrå. Trur sjølv eg skal byrje litt i somarferien på 3MX bøkene, berre for å vere meir forberedt til 3. klasse på vidergåande, så du kan regne med hjelp frå meg på forumet i somarferien :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...