Gå til innhold

Hvordan lages WoW? Kan ein person klare det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om EN eneste person kan lage et spill som WoW? Hehe... du kunne ikke ha tenkt stort før du postet dette vel? Jeg vet ikke stort om utviklingen av WoW, men FF XI online vet jeg en del om. 2500 mennesker jobbet i 3 år frem til betaen med å utvikle kun selve spillet/grunnmuren uten exp. packs. Greit nok at man trenger mange mennesker pga. arbeidskapasitet, men en person alene har heller ikke nok fantasi og kunnskap til å lage noe slikt som WoW eller FF XI. Det som dog imponerer meg mest er hvordan så mange mennesker klarer å lage noe så stort og bra som de største online rollespillene som finnes idag sammen. Kommunikasjon og lederskap er vel nøkkelordene her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et par hundre mennesker * 8 timer om dagen (sikkert mer siden mange av dem er datafolk) * 5 dager i uka * 46 uker i året (6 uker ferie?)* la oss si 4 år = 1 472 000 timer

For et menneske vil dette være  61 333 dager eller 168 år. Det er da om man jobber døngnet rundt hele livet og aldri sover. Altså det er fysisk umulig.

8531810[/snapback]

Er bare å gjøre ALT rett på første forsøk så sparer du endel tid :p

Skrevet

Et par hundre mennesker * 8 timer om dagen (sikkert mer siden mange av dem er datafolk) * 5 dager i uka * 46 uker i året (6 uker ferie?)* la oss si 4 år = 1 472 000 timer

For et menneske vil dette være  61 333 dager eller 168 år. Det er da om man jobber døngnet rundt hele livet og aldri sover. Altså det er fysisk umulig.

8531810[/snapback]

8533536[/snapback]

Ja, jeg leser mellom linjene her at du har programmert mye.

Gjøre ALT riktig på første forsøk når man koder, da skal man være flink, og selv ikke da klarer man å gjøre ALT riktig. :ph34r:

Debugging? Hva er det?

Skrevet

8531810[/snapback]

Estimert, merk deg at det er estimerte tall du går utfra, og litt selvmotsigende og for i regnestykket sier du 8 timer om dagen mens i konklusjonen sier du jobb hele døgnet hele livet, og sist jeg sjekket var et døgn 24 timer.

Men det er mange tinger som er blitt sagt er umulig av kun 1 menneske, det har tatt tid men har vært fult mulig å gjøre.

Spørsmålet er heller, er det verd det, og det svaret er nei. Siden grafikk og spill endrer seg fra månde til månde nærmest, er det ingen vits å bruke 40 år på å lage et spill.

Skrevet

Som noen allerede har vært inne på her, det er enkelt å se om det er mulig eller ikke.

Bare finn ut hvor mange årsverk som ligger i WOW totalt sett. Er det over..tja la oss si 70 årsverk er det nok fysisk umulig for en person å lage noe tilsvarende.

Skrevet
Som noen allerede har vært inne på her, det er enkelt å se om det er mulig eller ikke.

Bare finn ut hvor mange årsverk som ligger i WOW totalt sett. Er det over..tja la oss si 70 årsverk er det nok fysisk umulig for en person å lage noe tilsvarende.

8533871[/snapback]

Er vel litt surt å komme med et spill etter 70 års utvikling også. :)

Dagens MMORPGer har nok flere hundre årsverk bak seg. For 5-6 år siden klarte de seg veldig bra med 30-50.

Skrevet

Man ser jo fort hvordan utviklingen er.

Jeg har selv spillt Knight Online (KO) i mangfoldige år (5-6 år) og jeg er "hekta". Det er ikke så mange oppgraderinger nå som det var før. Det er heller ikke den beste grafikken som du ser på mange av disse nye spillene. Men det er sabla morsomt!

Dessuten, det tar enormt lang tid, det er mye som skal lages. Slike spill er som regel enorme og krever enorme ressurser. Fysisk og psykisk!

Skrevet
Spillprogrammeringslinje? Jeg håper da de har en linje for 3D- og 2D-artister på samme skole, ellers blir det mye dårlige spill tror jeg...

8527996[/snapback]

Bla NITH har hvertfall startet med egen spilldesign linje, forruten spillutviklingslinjen. Selv om jeg ikke går på en av de linjene så blir jeg fristet til å lage noen småspill selv for å lære, tenker meg at det er en effektiv måte å lære på. :)

8532361[/snapback]

Det høres ihvertfall bra ut. Da håper og regner jeg med at det er lagt opp til tett samarbeid mellom disse. Håper flere skoler tar opp idéen og skaper lignende linjer. Vi henger nok godt etter i dette landet. Spillbransjen er jo blitt større enn filmbransjen ute i verden! Men kanskje ikke det finnes nok lærere som kan undervise i dette..

Skrevet

8531810[/snapback]

Estimert, merk deg at det er estimerte tall du går utfra, og litt selvmotsigende og for i regnestykket sier du 8 timer om dagen mens i konklusjonen sier du jobb hele døgnet hele livet, og sist jeg sjekket var et døgn 24 timer.

8533809[/snapback]

Regnestykket mitt er absolutt ikke selvmotsigende. Du blander sammen her. Jeg tok utgangspunkt i at en ansatt hos blizzard jobber 8 timer om dagen. Og deretter regnet ut hvor mye det tilsvarer for noen som jobber 24/7.

Men for flisespikkere som deg:

1 472 000 blir 184 000 8 timers dager og gir da 817 år. En person som jobber like mye som en blizzard ansatt har gjort i eksempelet vil da bruke 817 år på jobben.

Og selvfølgelig er det et estimat. Jeg kan ikke vite nøyaktig hvor mange timer man faktisk har brukt på wow. Uansett viser jo dette at noe mange hundre personer jobber med over et par år, tidsmessig ikke er mulig for en person.

Skrevet

8531810[/snapback]

8533536[/snapback]

Jeg skal vedde en tier på at de fleste som jobber hos blizzard er svært dyktige mennesker som de fleste av oss på forumet her ikke kommer i nærheten av. Ikke det at det ikke finnes dyktige folk her.

Dessuten er det jo ikke bare snakk om koding her. Det er f. eks. 3D animasjon, som i utgangspunktet ofte er en prøv og feil ting. Siden ingen allerede har prøvd å animere nøyaktig det du animerer med den programvaren du bruker, vet du ikke på forhånd om det vil funke. Et glimrende eksempel på det er shrek hvor en hel natts rendering gikk i vasken pga en liten sak som gjorde at donkey ble til en fluffy "lambi sau".

Skrevet

8531810[/snapback]

8533809[/snapback]

Regnestykket mitt er absolutt ikke selvmotsigende. Du blander sammen her. Jeg tok utgangspunkt i at en ansatt hos blizzard jobber 8 timer om dagen. Og deretter regnet ut hvor mye det tilsvarer for noen som jobber 24/7.

Men for flisespikkere som deg:

1 472 000 blir 184 000 8 timers dager og gir da 817 år. En person som jobber like mye som en blizzard ansatt har gjort i eksempelet vil da bruke 817 år på jobben.

Og selvfølgelig er det et estimat. Jeg kan ikke vite nøyaktig hvor mange timer man faktisk har brukt på wow. Uansett viser jo dette at noe mange hundre personer jobber med over et par år, tidsmessig ikke er mulig for en person.

8535399[/snapback]

Det er egentlig helt absurd å diskutere om en person kan lage dette spillet, men jeg tror antagelsene om at det er et par hundre folk som har jobbet med spillet er veldig feil. Jeg regner nok med at det er nærmere 1000...

Skrevet

Husam: Helt endig med deg, det er en absurd ting å diskutere. Og antagelsen om 200 personer er helt sikkert altfor liten. Men jeg tenkte det var bedre å ta for lite i enn for hardt. Uansett viser det at om det er 100, 200 eller 1000 personer som jobber med det er det umulig.

Skrevet

Da får man bare være enig i å være uenig og la det ligge der, kunne sikkert diskutert det i 10 sider til men hadde kommet like langt som man er nå så da er det ingen vits i å diskutere lengere :)

Hvor mange som har jobbet med WoW er vel litt vanskelig å beregne, for man må vel ta med de som har testet det og, og siden WoW hadde perioder med åpne og lukkete beta tester, regner jeg med at det har tatt mange tusen mennesker litt tid å gjøre WoW til det det er i dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...