Gå til innhold

Jevne ut forskjeller mellom sammensatte bilder


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har tatt flere bilder, og satt dem sammen til ett bilde (vidvinkelbilde, panorama). Ved bruk av Canons Photostics-programvare, har jeg laget et veldig vidvinkelbilde (se vedlegg). Problemet er at siden jeg prøvde dette for første gang, glemte jeg å skyte kameraet med manuelle instillinger. Dermed ble de forskjellige bildene tatt med forskjellig lysmåling. Dette førte til forskjeller i bildeovergangene (se bilde). Hvordan kan jeg ved hjelp av PS CS2 gjøre disse overgangene mindre synlige? Gjøre overgangen mye mer gradvis liksom?

 

post-34471-1178192042_thumb.jpg

 

På forhånd takk =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke noe ekspert på Photoshop, men jeg tror du må justere del for del med layers og layermask med gradering - i det hele tatt en ganske omfattende job. Min anbefaling er å laste ned og prøve Autostitch og sette samen bildene med denne. Den skal vist automatisk justere ulik eksponering i prosessen.

Lenke til kommentar

Hvis du har Photoshop CS3, bruk det til panoramaer i stedet. File->Automate->Photomerge. Da vil bildene tilpasses til hverandre på alle tenkelige måter.

Lenke til kommentar

Jeg har satt sammen bildene i photostich, men de forskjellige bildene hadde blitt tatt med forskjellig lysmåling. Lurer på om det er noen enkel måte å justere overgangen på det ferdige bildet i ps på? Jeg vet jeg kan justere kontrask mm. på hvert enkelt bilde å få det til å stemme allerede _før_ mergen, men vil gjøre det i etterkant liksom. Går det ikke ann å bare markere området der hvor overgangen er, og ta med litt space på hver side og få overgangen til å bli jevnere? Dra den uttover liksom? Si overgangen er på 1cm nå, kan jeg ikke bare smøre den utover til å bli på 3cm? Da er jo ikke overgangen så merkbar...

Lenke til kommentar

Bruk Autostitch til å sette sammen bildene, som nevnt over.

 

Når du skal ta bilder til et panorama, skru over kameraet til manuelle innstillinger så du vet at du bruker samme innstillinger på alle bildene. Du kan godt velge program mode, sikte på den lyseste delen av panoramaet, sjekke innstillingene som ble valgt og velge disse når du skrur over til manuell. På denne måten får du enklere overganger mellom bildene, og sluttresultatet kan bli bedre.

 

Bruk gjerne kameraet på høykant når du skal ta panoramabilder.

 

Et par panorama jeg har lagd (uten å være utlært på området):

http://folk.ntnu.no/anderfo/pics/2006-02-0...orama/index.htm

http://folk.ntnu.no/anderfo/pics/2007-03-2...jorta-Panorama/

Lenke til kommentar

Nå er feltene litt for store og skarpe til at det kan bli helt bra. Men for mindre sånne flekker, hvor clone/heal er umulig, har jeg vært heldig med denne måten:

 

- Kopier bakgrunnen til tre layere, to arbeidslag og en for enkel backup, nederst.

 

- Sett det øverste laget til luminosity. Dermed påvirker ikke neste prosess fargemetningen.

 

- Dodge/burn på det øverste laget. Bruk dodge for å få det lysere, og burn for å få det mørkere (eller var det omvendt? Det finner du fort ut). Bruk en brush med minimal hardness, og omtrent samme størrelse som området du skal utjevne, og med en styrke på 7-10% (sånn at du ikke tar for hardt i og må bruke motsatt prosess for å korrigere, og får unødvendig kvalitetstap). Spray med flere slike forsiktige strøk, og se om du får best resultat av å korrigere shadows, highlights eller midtones - kanskje en kombinasjon.

Endret av Onkel
Lenke til kommentar
Bruk Autostitch til å sette sammen bildene, som nevnt over.

 

Når du skal ta bilder til et panorama, skru over kameraet til manuelle innstillinger så du vet at du bruker samme innstillinger på alle bildene. Du kan godt velge program mode, sikte på den lyseste delen av panoramaet, sjekke innstillingene som ble valgt og velge disse når du skrur over til manuell. På denne måten får du enklere overganger mellom bildene, og sluttresultatet kan bli bedre.

 

Bruk gjerne kameraet på høykant når du skal ta panoramabilder.

 

 

 

Hvordan klarte du å få "overgangene" i bildet så usynlige? Lar du photostich gjøre hele jobben med mergingen selv, eller etterjusterer du for det meste? Etterbehandler du det ferdige bildet i PS etterpå for å "smoothe" overganene etterpå? Hvor mye overlapper du hvert bilde du tar?

Endret av w3p
Lenke til kommentar
Hvordan klarte du å få "overgangene" i bildet så usynlige? Lar du photostich gjøre hele jobben med mergingen selv, eller etterjusterer du for det meste? Etterbehandler du det ferdige bildet i PS etterpå for å "smoothe" overganene etterpå? Hvor mye overlapper du hvert bilde du tar?

8531539[/snapback]

Autostitch gjør hele justeringsjobben, men overgangene er i utgangspunktet relativt små ettersom samme lukkertid/blenderåpning/ISO-verdi er brukt på samtlige bilder (manuell eksponering).

I ettertid har jeg kun kuttet kantene, justert eksponeringen for hele bildet som helhet og gjort litt oppskarping.

 

Et par innstillinger må gjøres i Autostitch før du kjører prosessen:

- velg JPEG-kvalitet 100% så du får minst mulig JPEG-artifakter

- velg størrelse 100% så du får maksimal størrelse på bildet

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
Hva er forskjellen på autostich og photostich (som forøvrig fulgte med mitt eos kamera)?

8535076[/snapback]

 

Autostitch er nok endel mere avansert både når det gjelder tilpassing av bildene i forhold til hverandre og rette opp forskjeller på eksponering. Brukergrensesnittet er heller dårlig....

Lenke til kommentar

Jeg kan godt se dit problem når du ikke bruker manuel indstilling for korrekt eksponering i alle sammensatte billeder så er overgangene for store.. har lige brukt 10 (det kan gøres bedre men her er en prøve) for at prøve at løse dit problem med at jævne overgangene ud prøv at bruge stativ næste gang der er lidt problemer med horisonten et sted lidt til venstre for midten

hilsen

SPJ fra danmarkpost-128896-1178311933_thumb.jpg[

Endret av spj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...