Gå til innhold

Er det rart folk laster ned musikk? Utvalget suger


Xanitra

Anbefalte innlegg

på playcom her i molde er det faktisk ganske god service. personalet vet mye om det meste som er på cd, godt utvalg, og hvis de ikke har den inne, så bestiller de den for deg. er ganske fornøyd for å si det sånn :)

8532054[/snapback]

 

 

Faen! Hvorfor jeg flyttet fra Molde for noen år siden må gudene vite.

Men uansett...

 

 

Jeg finner cd'ene jeg skal ha på amazon.co.uk eller i værste fall amazon.com

Jeg får ikke hørt på de først, men slik er nå det en gang blitt.

De har ganske bra utvalg av heavy metal på city syd, og city øst her i Trondheim ( og cd spiller, så en får hørt på musikken først.)

 

Jeg betaler faktisk gjerne en 50 lapp ekstra per cd for å få muligheten til å lytte til det først. ( er 50 kroner billigere ca. på amazon.co.uk og *.com per cd.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg er veldig enig! jeg er da en ihuga cd samler...så ikke misforstå her:P MEn utvalget i norge er elendig...jeg kom inn på platekompaniet og spurte om de hadde en badlands cd..." er det en film eller?" fikk jeg til svar....ok tenkte jeg og spurte videre om de hadde treat da? "har jeg ikke hørt om engang..." pokkers dårlig service...og jeg spurte om de kunne bestille men har ikke hørt en drit fra de siden.....å det er LENGE siden nå.

Badlands er først og fremst en film av Malick, sekundært et relativt ukjent hårmetallband. Det er vel ikke så rart at du fikk det spørsmålet tilbake?

 

Det samme gjelder Treat. Har du tatt høyde for at de ikke har distribusjon i Norge?

Man kan bestille en skive fra USA-import, en samling, men den står oppført som "special order" og er dermed ikke inne på lager der heller.

 

Det betyr kanskje at du kan spare deg for din grenseløse indignasjon, når plater som ikke lagerføres hos USAs største leverandør ei heller befinner seg i hyllene på forretninger som først og fremst fokuserer på det brede tilbudet.

 

- dessuten, det er vanlig å betale depositum for skiver man bestiller. Kanskje det var en misforståelse, bestilte du skiva til deg selv?

jeg har ALDRIG i hele mitt liv verken kjøpt en cd plater eller en dvd film. da jeg var mindre fikk jeg filmer og cd'er. når jeg ble eldre og kunne med pc. såå ble det p2p for  life <3

 

aldrig at jeg noen gang kommer til å kjøpe meg en cd heller  :)

Det er deilig å være ungdom i Norge, kultur og underholdning er gratis. Kulturell kapital derimot.

 

 

Enig med trådstarter. Har letet gjennom hele trondheim for å finne et album, fra australske pendulum / hold your colour. Fins det i hyllene? Nei. Bestille, ja, det kan de gjerne. Men nå har det gådd 4-5mnd siden bestilling så jeg tviler på at det noen gang kommer.

Det er kjedelig å vente på bestillinger, og skiva du skal ha er kanskje utgått eller restet fra leverandør. Har du forsøkt å søke på eksempelvis GEMM?

Søkeresultat

Skiva skal forøvrig være tilgjengelig fra USA-importør, så det burde ikke være noe problem å fikse.

 

 

 

Generelt har jeg et par tips til dere som elsker å rakke ned på store kjeder, uansett hvilke varer man er ute etter.

Hva med å bruke internett for det det er verdt? Det er åpenbart at nettbutikker kan lagerføre langt mer enn butikker som må forholde seg til bylokaler.

Samtidig er det greit å ta i betraktning det at de fleste kjeder sikter seg inn mot folk flest, og ikke de med spesielle behov (Josh Groban-singler går definitivt under spesielle behov).

Om man vil ha fordelene ved nisjeforretninger må man som oftest, du gjettet det, besøke nisjeforretninger.

Når det gjelder skiver i Oslo har man en del retningslinjer som forbruker. Skal man ha metall er Sound of Noise fint, for indie og hardcore er Tiger fint, for ny vinyl er Rekord fint, og for bredt utvalg er Platekompaniet fint.

 

Støtt nisjeforretninger, bruk internett og vær smarte forbrukere.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Følte for å blåse litt liv i denne, da jeg jobber i platekompaniet :whistle:

 

Dere har jo noen argumenter som ikke ligner grisen. For det første: Markedet for singler er så lite at det er null vits i å ha det.

 

For det andre: Skal man ha alle verdens plater inne? :nei: Vi har tusenvis av plater, men hvor mange plater er det lagd i verden?

Vi har alle muligheter til å bestille ;)

 

Følte bare for å få det ut. Men jeg skjønner hvorfor folk laster ned musikk, da prisene er altfor høye :thumbdown:

Lenke til kommentar

For min del har jeg for lengst droppet vanlige platesjapper. Får tak i det jeg skal ha over nett, og stort sett er det langt billigere også, frakt inkludert.

 

Når det gjelder pris er 200 kr for en cd i seg selv egentlig latterlig lite når jeg da kan nyte musikken resten av livet om det så skal være. Dog, problemet er jo når man liker mer enn bare ett band, og i utgangspunktet gjerne skulle hatt et par hundre nye cd'er i måneden. Da blir det fort dyrt...

 

Men at utvalget i vanlige sjapper stort sett suger er jo sant nok. Nå er det jo heller ikke alle som bor slik til at man har all verdens nisjebutikker innen rekkevidde heller. Skjønner godt at mange laster ned, da det både er raskere og mer lettvint.

Lenke til kommentar

Herrejesus da. Dere som klager, leser dere ikke postene til de andre her?

 

Jeg bor selv i Bergen og utvalget her er greit. For de som bor på steder i Norge der det er mindre utvalg, er det noe som heter internett.

 

Jeg kjøper ikke den "er det rart folk laster ned, alt er så dyrt og det er lite utvalg...". Det finnes plenty av internettbutikker som selger CD-er til en billig penge. Jeg laster selv ned og har rippet mye musikk av kamerater, men om det er et band jeg virkelig liker, foretrekker jeg at det er noenlunde kvalitet over musikken, og da er CD mitt beste alternativ.

 

CDON har gode tilbud innimellom, og det er flere slike nettbutikker.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar

Om det er lite utvalg i Norge eller ikke kommer vel an på hva en leter etter? Jeg for min del finner alle cdene jeg ønsker meg, bortsett fra Anberlin, som jeg måtte bestille fra USA.

 

Men metal o.l. finnes det lite av i vanlige butikker, men det finnes jo metal-butikker temmelig mange plasser! Slik som Mefisto i Stavanger (for de som bor i det området) og så er det en i Oslo som jeg ikke husker.. Kanskje ikke så lokalt for de fleste, men de finnes jo. :p

Lenke til kommentar

Min filosofi er: Hvis jeg er usikker på et produkt laster jeg ned først for å sjekke. Er det bra kjøper jeg det. Band jeg har kjennskap til kjøper jeg uten å høre først. Artister, som andre, jobber ikke gratis. Det er derfor viktig å støtte musikerne ved å kjøpe musikken deres.

 

Og platebutikkene kan ikke ha allverdens cd'er inne på lager når de kanskje selger en kopi i året. Her tenkes det selvfølgelig penger. Det kan ofte være lettere og billigere å kjøpe en cd på nett.

 

Jeg ser på meg selv som ganske vitende når det kommer til musikk, men jeg har aldri hørt om verken Badlands(jeg ville nok også spurt om det ikke var en film av Malick) eller Treat. Å komme til en generell platebutikk og spørre om nisjeprodukter blir håpløst. Da må man ty til nettet, enten på platebutikker der, eller de offisielle sidene til bandene hvor det burde stå info om hvordan man kan få tak i musikken deres.

Endret av Dimitrij
Lenke til kommentar
Avskaff hele internett som nedlastings instrument spør du meg, å bruk internett som et slags informasjons senter istedet. Mye bedre.

 

så kan vi faktisk betale for det vi forbruker, noe som er bare rettferdig.

8527936[/snapback]

Herregud.. Det er bortimot det teiteste jeg har hørt..

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Utvalget er ikke SÅ dårlig da. Jeg finner nesten alltid det jeg leter etter i norske butikker, hvis ikke kan det bestilles fra utlandet. For meg er det uaktuelt å laste ned en god film eller et godt musikkalbum.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Laster ned musikk for å kunne skaffe meg oversikt over musikkhistorien. Har ikke råd til utforske ved å kjøpe cd'er. Cd'er kjøper jeg når jeg virkelig elsker plata, men blir aldri kjøpt på impuls, ei av en artist som jeg kjenner godt. Albumet skal være bra i seg selv, uavhengig av hvem som spiller. Kunne f.eks aldri tenkt meg å kjøpe de 3-4 siste platene til The Who bare for å ha de. Dette til tross for at jeg stor fan.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...