Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kaffe i laptop


Anbefalte innlegg

Hey :)

 

Ja, i morges fikk laptopen en kopp kaffe i seg, den også. Maskinen fungerer, men kaffen har nå "trukket" opp i skjermen, så den ser falmete ut.

Min undring er; Går det ann å skru opp skjermen å tørke den? Altså om LCD plata har flere lag, som kan deles og tørkes/vaskes? Forstår?

Noen som har gjort det eller har erfaring?

Eventuelt om jeg skal ringe forsikringsselskapet?

 

Jeg har en IBM T42p (Lenovo)

 

 

 

(for de som lurer, den blir ikke kvikkere med kaffe)

 

 

På forhånd takk for alle hjelpende svar :thumbup:

 

Greb.

 

Edit: Maskinen fungerer enda..

Endret av grebnord
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, ja:)

 

Maskinen fungerer nå litt, har tørka godt, men det er jo problemet med at skjermen har "trukket" kaffe... Er det mulig å vaske mellom plastikkplate og lcd?

Jeg vurderer jo å ta det som forsikringssak.. men håper å fikse det selv.. hvis mulig?

 

 

 

Greb.

Lenke til kommentar
Hei, ja:)

 

Maskinen fungerer nå litt, har tørka godt, men det er jo problemet med at skjermen har "trukket" kaffe... Er det mulig å vaske mellom plastikkplate og lcd?

Jeg vurderer jo å ta det som forsikringssak.. men håper å fikse det selv.. hvis mulig?

 

 

 

Greb.

8522994[/snapback]

Jeg ville ivertfall ikke tatt sjangsen på det, nei..

 

Da mister du all garanti og.

Lenke til kommentar

Jeg har en flekk på min maskin etter at den ble utsatt for vann for et halvt år siden. Har aldri forsvunnet. Jeg fikk derimot begrenset det ved å skru av dekslet bakpå skjermen og la den stå oppned i noen dager. Flekken ble vesentlig mindre.. fra å dekke hele den nederste delen av skjermen til bare en liten flekk.

 

Å begynne å plukke LCDen frahverandre er bare å glemme. Enten ryker den helt, ellers får du den ikke skikkelig sammen slik at den uansett vil ha varierende bilde.

 

Du kommer til å få problemer før eller senere uansett. Etterhvert som mer av vannet forsvinner blir den konsenterte kaffen liggende igjen. Det er denne som leder strøm, og du kan risikere at problemene bare blir større og større jo mer av vannet som fordamper og forsvinner.

 

Da mister du all garanti og.

Hvilken garanti? Garanti for at en PC som har fått en kopp kaffe skal fungere?

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
Hei, ja:)

 

Maskinen fungerer nå litt, har tørka godt, men det er jo problemet med at skjermen har "trukket" kaffe... Er det mulig å vaske mellom plastikkplate og lcd?

Jeg vurderer jo å ta det som forsikringssak.. men håper å fikse det selv.. hvis mulig?

 

 

 

Greb.

8522994[/snapback]

 

 

om du opererer på den sjøl kan det være at forsikringsselskapet sier nei takk. det bør du absolutt sjekke før du prøver å reparere noe selv..

Lenke til kommentar
Jeg har en flekk på min maskin etter at den ble utsatt for vann for et halvt år siden. Har aldri forsvunnet. Jeg fikk derimot begrenset det ved å skru av dekslet bakpå skjermen og la den stå oppned i noen dager. Flekken ble vesentlig mindre.. fra å dekke hele den nederste delen av skjermen til bare en liten flekk.

 

Å begynne å plukke LCDen frahverandre er bare å glemme. Enten ryker den helt, ellers får du den ikke skikkelig sammen slik at den uansett vil ha varierende bilde.

 

Du kommer til å få problemer før eller senere uansett. Etterhvert som mer av vannet forsvinner blir den konsenterte kaffen liggende igjen. Det er denne som leder strøm, og du kan risikere at problemene bare blir større og større jo mer av vannet som fordamper og forsvinner.

 

Da mister du all garanti og.

Hvilken garanti? Garanti for at en PC som har fått en kopp kaffe skal fungere?

8523245[/snapback]

Ja, hva så? læreren min fikk erstattet sin, samme situasjon, men det var te da..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Hvis du ikke får erstattet den kan du høre hva en skjerm koster fra IBM.

Fra FSC kjøpte jeg en 10,2" skjerm til ca 3700kr +mva, og byttet denne selv på 20 min.

Lenke til kommentar

Det er fullt mulig å åpne skjermen å gjøre den ren, jeg har selv gjort dette med en laptop som det ble sølt saft i som trakk opp i skjermen. Det som er viktig er å notere veldig nøye hvordan alle skruer, de forskjellig lagene etc et montert slik at du får den riktig sammen igjen. Jeg tok lagene, vasket dem med Zalo og skylte dem under springen (untatt selve LCD delen selvfølgelig som jeg brukte en fuktig klut på) lagene ble selvfølgelig tørket helt før sammensetting.

 

Det som er problemet er at væsken, ofte skader (pga elektrolyse) elektronikken på hovedkortet hvis ikke all strøm inklusive batteriet skrus av til maskinen er helt tørr igjen. Det skjedde i dette tilfelle slik at maskinen ikke lenger kunne kjøres på batteri.

 

Jeg har også åpnet en annen LCD skjem hvor tape som ble brukt som en intern ramme skled ut på skjermen, denne virker også helt fint.

Lenke til kommentar

Hei igjen, ja :)

 

Takker for svar og spesielt til tkerlefs, det var hva jeg ønsket å høre, men jeg vil vurdere å kontakte forsikringsselskapet. Problemet er jo at maskinen koster i utgangspunktet sabla mye, så jeg tror nok de vil dekke "bare" en ny skjerm..

Men jeg kan skru og vil jo prøve å fikse selv :)

 

 

Greb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...