Gå til innhold

TV-revolusjon på gang?


Anbefalte innlegg

i følge standarden skulle vel multicast også bli støttet av IPv4, men ingen av utstyrs-leverandørden gadd å fikse denne støtten? Mener det var slik.. :( Og har vi garantier for at de samme folkene kommer til å sørge for multicast støtte i IPv6? Jeg vet at Uninett kjører med multicast, men de er vel de eneste i landet også?

8521139[/snapback]

Sjekket på Wikipedia nå (Wikipedia :love: ) og forskjellen er i IPv6 er multikast en del av den protokollen. Mens i IPv4 var det bare en valgfri tilleggsfunksjon som man kunne støtte vis man ønsket det. Med andre ord vil multikast bli langt mer utbredt når IPv6 blir vanlig.

 

Det kan uansett ordnes på et høyere nivå, det må ikke være IP multicast for at det skal være en multicast-aktig funksjonalitet. Men regner med det vil ordne seg etterhvert, behovet vil jo dukke opp.

8521199[/snapback]

Kan du forklare dette litt nærmere? Nå har ikke jeg veldig mye peiling, men så vidt jeg vet er det vanskelig å distribuere samme én IP-pakke til flere brukere uten IP-multikast. Vis du tenker på p2p-teknologier som kanskje også til en viss grad kan regnes som multikastmetoder krever jo den fortsatt at alle IP-pakkene kopieres og sendes til hver enkelt avsender.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Multicast kan ikke ordnes på høyere nivåer enn IP-laget nei. Det er sludder og vas.

 

Dessuten vil IPv6 også gjøre problematikken med NAT en sagablott da det er nok av IP adresser til alle sammen (stor underdrivelse). Men jeg har på følelsen at mange vil legge inn routere som sperrer trafikk inn på LAN pga "sikkerhet" og igjen vil vi se en bremsing av utviklingen som så ofte før.

Især ISP-er er tilhengere av slik teknologibremsing for å kunne selge gammel teknologi lenger.

 

Glemte nesten sakens kjerne her jeg:

Jeg har også testet Joost og synes underholdningstilbudet er litt dårlig foreløpig. Jeg regner heller ikke med at vi vil se innhold fra de store nettverkene som ABC, NBC, CBS og FOX på Joost. Mest sannsynlig bare innhold laget av uavhengige grupper, noe som forsåvidt ikke behøver å være negativt (er i grunn nok komersiell underholdning som er av heller dårlig kvalitet).

Endret av saivert
Lenke til kommentar
Multicast kan ikke ordnes på høyere nivåer enn IP-laget nei. Det er sludder og vas.

 

Dessuten vil IPv6 også gjøre problematikken med NAT en sagablott da det er nok av IP adresser til alle sammen (stor underdrivelse). Men jeg har på følelsen at mange vil legge inn routere som sperrer trafikk inn på LAN pga "sikkerhet" og igjen vil vi se en bremsing av utviklingen som så ofte før.

Især ISP-er er tilhengere av slik teknologibremsing for å kunne selge gammel teknologi lenger.

 

Glemte nesten sakens kjerne her jeg:

Jeg har også testet Joost og synes underholdningstilbudet er litt dårlig foreløpig. Jeg regner heller ikke med at vi vil se innhold fra de store nettverkene som ABC, NBC, CBS og FOX på Joost. Mest sannsynlig bare innhold laget av uavhengige grupper, noe som forsåvidt ikke behøver å være negativt (er i grunn nok komersiell underholdning som er av heller dårlig kvalitet).

8525514[/snapback]

 

Nei vel? Hva med peercasting? Eller NNTP? Begge deler har multicast-funksjonalitet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...