Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ISP`s plikt ved brudd på opphavsrettigheter


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Her er et brev skrevet til ISP.

Jeg lurer på hva slags reaksjoner ISP plikter å gjøre ovenfor den som bruker IP nevnt i brevet?

 

Fint dersom dere refererer dette til lover og regler.

 

We are writing this letter on behalf of the Christopher Little Literary

Agency (agents to JK Rowling), in respect to their client, JK Rowling.

 

As you may know, JK Rowling is the holder of rights under copyright,

including exclusive distribution rights, in and to the world famous Harry

Potter series of books.

 

No one is authorized to reproduce, publish, transmit, or otherwise

distribute the above-mentioned work(s) in digital format without the express

written permission of JK Rowling, which permission JK Rowling has not

granted to xx.xx.xx.xx.

 

We have received information that an individual has utilized the

above-referenced IP address at the noted date and time to offer downloads of

the above-mentioned work through a "peer-to-peer" service.

 

The attached documentation specifies the location on your network where the

infringement occurred, the number of repeat violations recorded at this

specific location, as well as any available identifying information.

 

The distribution of unauthorized copies of copyrighted works constitutes

copyright infringement under the copyright rules enacted in your

jurisdiction.  This conduct may also violate the laws of other countries,

international law, and/or treaty obligations.

 

Since you own this IP address, we request that you immediately do the

following:

 

1) Disable access to the individual who has engaged in the conduct described

above; and

2) Terminate any and all accounts that this individual has through you.

 

On behalf of JK Rowling, owner of the exclusive rights to the copyrighted

material at issue in this notice, we hereby state that we have a good faith

belief that use of the material in the manner complained of is not

authorized by JK Rowling, its respective agents, or the law. For the

avoidance of doubt, please note that our concern is not with genuine,

non-commercial 'fan fiction'. Therefore, if we have misidentified this file

and it is in fact genuinely such fan fiction please disregard this notice.

However, where any file leads the public to believe that it is in fact the

work of JK Rowling, by using her copyrighted Titles or otherwise, this is an

offence and the offending material must be removed.

 

Further we hereby state that we believe the information in this notification

is accurate, and, under penalty of perjury, that MediaSentry is authorized

to act on behalf of the owner of the exclusive rights being infringed as set

forth in this notification.

 

Please contact us by replying to this email should you have any questions.

 

We appreciate your assistance and thank you for your cooperation in this

matter.  In your future correspondence with us, please refer to Case ID

xxxxxxxxx.

 

Your prompt response is requested.

 

Respectfully,

 

Mark Weaver

Enforcement Coordinator

SafeNet, Inc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, selv er jeg nettansvarlig for en av byggene for høyskolen og får ca 1-3 brev i måneden fra Parlamount Picture og andre video / software leverandører. Får med mac, timestamp, fil, hvordan nedlastet osv. Disse blir sendt til oslo, deretter til kr.sand hvor jeg er og deretter til meg.

 

Vi melder derfra at dette bryter mot kontrakten de har undertegnet og gir advarsel. Ved gjentak så stenger vi.

 

ISPer derimot er somregen mye snillere da dette er en "trend" og de vil jo ikke miste kunder. Ser mange studenter som får sjokk når jeg kommer på døra med brevene. Men alle brevene jeg har fått i snart 2 år har stemt alle sammen.

Lenke til kommentar
ISPer derimot er somregen mye snillere da dette er en "trend" og de vil jo ikke miste kunder. Ser mange studenter som får sjokk når jeg kommer på døra med brevene. Men alle brevene jeg har fått i snart 2 år har stemt alle sammen.

8516043[/snapback]

 

Høgskoler ol har egne kontrakter å forholde seg til. Som oftes innebærer slike brev utstenging fra lokal-/inter-nett.

 

ISP-er har ingen intensjon å være "snill". Ved slike brev kan de svare: "Vennligst anmeld saken til norsk politi (Kripos). Personopplysninger vil kun bli utlevert ved etterforskning fra norsk politi iht norske lover"

 

La oss aldri håpe at vi får USA tilstander i Norge. Der blir man saksøkt for hver lille fis man slipper.

Lenke til kommentar

Jeg sier nå dette:

 

1. Har du kompetanse til å vite om bevisene er gode nok?

Nei.

 

2. Har du kompetanse til å vite om de brevene kommer fra er ekte, og at de har de rettighetene de sier?

Nei.

 

3. Har du da noen pliter til å gjøre som de sier?

Nei.

 

Faktum er at det kun er politiet som har autoritet til å gjøre dette.

 

Selvsagt kan kunder bli gjort oppmerksom på forholdene, men hvis det ikke er kontraktfestet at ISP kan avbryte de avtaler som er inngått når som helst, så må du forvente at kunden kan gå til sak. Faktum er at de i de aller fleste tilfeller ikke vil gjøre dette, men heller skaffe seg en ny ISP, og du som ISP har tapt penger.

 

Dette er det jeg ser ut ifra saken. Om noen kan grave fram lover som sier dette eller kanskje stikk motsatt, kom igjen!

Lenke til kommentar

Min ISP, uten at jeg vil ut med hvem det er - men jeg kan si det er en av landets største, tror jeg driter glatt i slike brev. Jeg har aldri hørt om noen som har fått noe slikt fra dem. Flere av de jeg kjenner burde hatt postkassen full hvis dette var tilfelle. Jeg tror nok årsaken er at de risikerer å miste kunder ved å gå videre med det, samt at det krever administrasjon fra deres side å følge opp dette = dårlig butikk.

 

Samtidig er det jo utenlandske private firmaer som sender dette, og de kan ikke kreve noe som helst. Ofte refererer de til amerikansk lov. Den berører oss fint lite her til lands. Og "bevismaterialet" de sender er i beste fall tvilsomt.

 

Tele2 hadde (mulig at de fortsatt har) en policy hvor de informerte kunden, men gjorde det klart at dette var kun til orientering for kunden - Tele2 som ISP ville ikke ta noen aksjoner overfor verken avsender eller kunde utover dét.

Lenke til kommentar

ISPene har ingen forpliktelese eller er i fare for noen straffe-reaksjoner ifm med dette. Det filmselskapene må gjøre er å anmelde forholdet til sitt lokale politi, så må de ta dette på dette med norske myndigheter. Norsk politi må da be om personalia (som ISPen er forpliktet til å lagre i minimum 6mnd, mulig det er lenger nå) og så går det sin gang.

 

ISPene er ikke ansvarlig for trafikken gjennom deres nett iflg EUs lover (husker ikke hva den heter nå) så de driter glatt i de truslene. Det var litt uenighet mellom Kripos og vår advokat når vi diskuterte hvorvidt de trengte en rettsordre på utlevering av personlia når jeg håndterte dette for Firstmile, uten at det ble avklart da vi aldri mottok en reell henvendelse fra Politiet på dette.

 

Forøvrig så svarte jeg alle de forskjellige selskapene som kom med masse hårreisende krav uten å få svar. Jeg sendte de mail og sa at dersom de ikke svarer på disse mailene kommer all fremtidig mail fra de til å bli block'a uten at jeg fikk noe svar så noe voldsom fokus har de ikke på dette. Tipper de får noen cent for hver mail de sender ut og driter i oppfølgingen før de bestemmer seg for å ta f.eks. Skandinavia.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...