Gå til innhold

[løst] lagre midlertidig data på kryss av requests


Anbefalte innlegg

jeg ønsker å lagre en string (i browseren) som blir generert ved første request av en side og brukt ved følgende requests. cluet er at den ikke skal sendes til serveren direkte. derfor kan jeg ikke sette cookies.

 

vet du om en annen løsning?

Endret av grimjoey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det du prøver på antagelig ikke er nødvendig (det kan gjøres på en annen måte), men man kan kanskje bruke et popup-vindu som man skriver variabler til?

 

Hva er det som er så viktig som må passes på?

 

*Du* :ermm: - Mener du "dere"?

Endret av Kagee
Lenke til kommentar

hvis du skal lese opp posten høyt for noen kan du gjøre om du til dere. ellers lesen man hver for seg og oppfatter å lese du som mer personlig og fatter kanskje mer interesse.

 

ved en request genererer serveren 2 unike verdier som blir lagt som javascript variabler. brukeren skriver inn brukernavn og passord i en form og klikker en knapp. når knappen klikkes genererer javascriptet to ting. det tar de to tilfeldige verdiene og setter sammen med passord på hver, og utfører en hashing på hver av de sammenlagte strengene.

 

hash1 = md5(tilfeldig1 + passord);

hash2 = md5(tilfeldig2 + passord);

 

den ene blir lagret hos klienten. den andre blir sendt til serveren for authentisering.

 

ved følgende requests vil javascriptet lage en ny hash ut i fra den lagrede hashen og en ny tilfeldig streng og bruke dette til authentisering.

 

challenge-response kalles dette.

 

problemet er at jeg lagrer hashen i en cookie. og cookien blir jo sendt til serveren så systemet er verdiløst.

 

edit: kan jo loade hele siden i en <iframe> og lagre verdien i parent. du må gjerne komme med tips om hvordan.

Endret av grimjoey
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...