Gå til innhold

spørsmål om easyIO og java


Anbefalte innlegg

hei. jeg lurer på en ting.

Når man lærer seg java på UiO eller HiO er det to forskjellige javaspråk man lærer. Det ene er Borland g det andre er J2EE(el. noe lignende). Hva er forskjell på disse to?Hvem av disse to er det best å kunne? Hva er vitsen med easyIO?

Jeg lurer på alt dette her for, når man skal søke jobb som java utvikler hvilket av disse to bør man kunne? Og hvorfor?

Tusen takk...

mvh

Anton

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På UiO bruker vi Sun's JDK 5.0. easyIO er en pakke utviklet på UiO for å lette innlesing og utskrift til fil eller terminalvinduet. Å sette seg inn i Java sitt eget system for dette kan fort bli mye å gape over i starten. Da må man nemlig skrive en del ting man ikke har den fjerneste anelse om hvorfor gjør ditt og datt.

Lenke til kommentar

Hvertfall de 2 første semestrene vil jeg tro er basic java, J2EE o.l er fordypninger som du nok velger senere.

 

Vitsen med EasyIO har ikke jeg heller helt skjønt, jeg ser at den hjelper til med å gjøre enkelte operasjoner. Men det tar vitterlig ikke så lang tid å lære seg å skrive ut data via System metodene, osv.

 

Kan jo godt være jeg bare vil gjøre det vanskelig men, men jeg foretrekker å lære ting skikkelig når jeg først skal lære meg et språk, istedet for å bruke ekstrapakker o.l

 

Samme gjelder ved programmeringsopplevelsen, jeg foretrekker Vim foran større editorer som skal mase på meg om alt mulig.

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
Hvertfall de 2 første semestrene vil jeg tro er basic java, J2EE o.l er fordypninger som du nok velger senere.

 

Vitsen med EasyIO har ikke jeg heller helt skjønt, jeg ser at den hjelper til med å gjøre enkelte operasjoner. Men det tar vitterlig ikke så lang tid å lære seg å skrive ut data via System metodene, osv.

 

Kan jo godt være jeg bare vil gjøre det vanskelig men, men jeg foretrekker å lære ting skikkelig når jeg først skal lære meg et språk, istedet for å bruke ekstrapakker o.l

 

Samme gjelder det ved programmering, jeg foretrekker Vim foran større editorer som skal mase på meg om alt mulig.

8507750[/snapback]

Stemmer at de to første semestrene er basic java.

 

Kan gjerne være enig i det, men som jeg påpekte ville det blitt mye "besvergelser" å bare skrive uten å forstå de. Dessuten var easyIO inntil nylig plaget med bugs, så det var ikke bare en dans på roser å bruke det i fjor på INF1000.

 

På INF1000 (grunnkurset) lærte man bare enkle formateringer med System.out.print. easyIO brukte vi for å skrive bedre formateringer til terminal, og alt som involverte innlesing / utskriving til fil.

 

De pusher emacs ved UiO, men jeg må si det var en stor forbedring å velge Eclipse personlig.

Lenke til kommentar
hmmm....skjønner fortsatt ikke...Hvis jeg lærer meg java med easyIO pakken og så går jeg og søker jobb, og arb.giver sier at de ikke bruker easyIO pakka på jobben....hva er vitsen da?jaja...kanskje jeg er bare dum......

8507910[/snapback]

Når du har opparbeidet deg nok forståelse slutter du å bruke easyIO. Den er som sagt ment for å gjøre det lettere for nybegynnere. Det er dessuten valgfritt helt fra starten om du vil bruke pakken. Men ikke regn med opplæring i Javas måte å gjøre tingene på.

Lenke til kommentar
Når du har opparbeidet deg nok forståelse slutter du å bruke easyIO. Den er som sagt ment for å gjøre det lettere for nybegynnere. Det er dessuten valgfritt helt fra starten om du vil bruke pakken. Men ikke regn med opplæring i Javas måte å gjøre tingene på.

8507958[/snapback]

easyIO høres unødvendig ut etter min mening. Å sette seg inn i vanlige IO-operasjoner var ikk veldig mye stress når man begynte med Java. Det trikset NTNU-foreleseren brukte var å si "dersom dere ikke skjønner dette enda så kan dere bare copypaste litt, så kommer dere til å skjønne det etter hvert". Og det var ikke veldig stress å skjønne fra start av heller.

Lenke til kommentar
Når du har opparbeidet deg nok forståelse slutter du å bruke easyIO. Den er som sagt ment for å gjøre det lettere for nybegynnere. Det er dessuten valgfritt helt fra starten om du vil bruke pakken. Men ikke regn med opplæring i Javas måte å gjøre tingene på.

8507958[/snapback]

easyIO høres unødvendig ut etter min mening. Å sette seg inn i vanlige IO-operasjoner var ikk veldig mye stress når man begynte med Java. Det trikset NTNU-foreleseren brukte var å si "dersom dere ikke skjønner dette enda så kan dere bare copypaste litt, så kommer dere til å skjønne det etter hvert". Og det var ikke veldig stress å skjønne fra start av heller.

8546923[/snapback]

På UiO mener man det da blir litt vel mye "besvergelser" (les copypaste).

Lenke til kommentar

EasyIO brukes for at man skal slippe å bruke exceptions på grunnkurset. Exceptions lærer man først i neste kurs. Men det er jo ikke veldig vanskelig, og man kan godt bruke standard IO i stedet, også på grunnkurset. Da må man lære seg litt på egenhånd bare.

 

 

Ace Ventura: Det er ikke to forskjellige javaspråk. Java er ett språk, og det er akkurat det samme som brukes på UiO og HiO.

 

Borland er et firma som lager diverse utvikler-software, blant annet JBuilder. Dette er i grunn bare en avansert tekst-editor, spesialisert for java. Mulig de anbefaler bruk av den på HiO, men du kan garantert bruke noe annet også.

 

J2EE en en javaplatform for utvikling av store systemer bestående av mange komponenter, web-services osv. Man bruker ikke det i det hele tatt i starten på hverken UiO eller HiO. Spesialisering innenfor det er noe man kan velge seg etterhvert.

 

Og dessuten: På dette nivået er det ikke språket i seg selv du lærer på skolen. Du lærer å utvikle. Hvilket språk som brukes i den bedriften du starter å jobbe i er ikke så viktig. Det tar bare noen uker å lære seg et nytt språk når man kan noen fra før uansett.

Lenke til kommentar
Vil påstå at når man skal lære _JAVA_ så bør man ikke bruke proprietære løsninger som dette. Man trenger ikke lære om exceptions for å bruke de. Bare si at "de tar seg av diverse feil, men det skal vi lære om senere, så bare skriv det slik for øyeblikket".

 

-C-

8586948[/snapback]

easyIO kan sammenliknes med støttehjul til sykkelen da man skal lære å sykle. Man tar de av etterhvert og bruker de aldri igjen... kan være nødvendig for noen i starten, men gjør ikke mye fra eller til senere.

Endret av mFaFa
Lenke til kommentar

spørsmålet er jo om easyIO er til hjelp eller ikke, og personlig synes jeg det var mer forvirrende enn ikke. EasyIO svelger jo Exceptions noe som gjør det rimelig klønete å debugge...

 

Eksterne biblioteker er det ingenting i veien med, det er jo noe man må lære seg å bruke så sant man ikke skal finne opp hjulet hele tida. :)

Lenke til kommentar
Vil påstå at når man skal lære _JAVA_ så bør man ikke bruke proprietære løsninger som dette. Man trenger ikke lære om exceptions for å bruke de. Bare si at "de tar seg av diverse feil, men det skal vi lære om senere, så bare skriv det slik for øyeblikket".

 

-C-

8586948[/snapback]

 

Kurset det er snakk om her handler ikke om å lære java. Det handler om å lære Objektorientert programmering. Java er kun et værktøy for å oppnå dette, easyIO er et støttebibliotek for dem som ikke forstår hvordan tekst skal behandles i java. Kurset handler ikke om exceptions og debugging, men er et introduksjonskurs i objektorientert programmering.

Lenke til kommentar
Vil påstå at når man skal lære _JAVA_ så bør man ikke bruke proprietære løsninger som dette. Man trenger ikke lære om exceptions for å bruke de. Bare si at "de tar seg av diverse feil, men det skal vi lære om senere, så bare skriv det slik for øyeblikket".

 

-C-

8586948[/snapback]

 

Kurset det er snakk om her handler ikke om å lære java. Det handler om å lære Objektorientert programmering. Java er kun et værktøy for å oppnå dette, easyIO er et støttebibliotek for dem som ikke forstår hvordan tekst skal behandles i java. Kurset handler ikke om exceptions og debugging, men er et introduksjonskurs i objektorientert programmering.

8600837[/snapback]

 

Jeg vil påstå at du trenger å kunne debugge programmer for å kunne skrive ett program. Så sant du ikke er feilfri da. Øvelsene i faget går ut på å skrive programmer, ergo trenger du å kunne debugge.

Lenke til kommentar
Vil påstå at når man skal lære _JAVA_ så bør man ikke bruke proprietære løsninger som dette. Man trenger ikke lære om exceptions for å bruke de. Bare si at "de tar seg av diverse feil, men det skal vi lære om senere, så bare skriv det slik for øyeblikket".

 

-C-

8586948[/snapback]

 

Kurset det er snakk om her handler ikke om å lære java. Det handler om å lære Objektorientert programmering. Java er kun et værktøy for å oppnå dette, easyIO er et støttebibliotek for dem som ikke forstår hvordan tekst skal behandles i java. Kurset handler ikke om exceptions og debugging, men er et introduksjonskurs i objektorientert programmering.

8600837[/snapback]

 

Jeg vil påstå at du trenger å kunne debugge programmer for å kunne skrive ett program. Så sant du ikke er feilfri da. Øvelsene i faget går ut på å skrive programmer, ergo trenger du å kunne debugge.

8609216[/snapback]

 

Joda selvfølgelig er det mange feil nybegynnere gjør, men oppgavene er veldig enkle. Hvis en trenger å debugge med en debugger(som i eclipse) eller bruke exceptions, så gjør man noe fundamentalt galt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...