Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny harddisk + formatering = Veldig ustabil maskin

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

hei

Det har seg slik at jeg for et par dager siden kjøpte og monterte en ny harddisk, Hitachi Deskstar T7K500 320gig, og samtidig formaterte jeg pc'n. Grunnen til at jeg fomaterte var fordi den var så utrolig treig, og fordi jeg ville ha oset på den nye harddisken. Så jeg opprettet en partisjon på 8,5gig til å ha windowsen på på den nye disken, er snakk om XP her.

Det som er problemet er at den helt tilfeldig delvis fryser seg, dvs at alle programemr stopper helt akkurat som om bildet fryser, ingen blåskjerm eller noen ting. Men jeg kan fremdels bruke musa og alt + tab funksjonen problemfritt fordi. Så hvis jeg for eksempel prøver å bruke alt + tab og skifte over til oppgavebehandling, så blir hele det vinduet helt hvitt og ingenting skjer. Jeg kan også trykke på øverst i høyre hjørne på kryss ut, men det skjer ikke noe. En gang da jeg trykket mye på musa frøys den seg også. Og har jeg opp winamp så er det så merkelig at musikken ikke stopper helt, men fortsetter kansje i 5 sek etter to minutter med stillhet. Så går det kansje ett min og så kommer musikken på igjen i to-tre sekunder helt tilfeldig. Men programmet fryser seg ikke, siden "stolpene" som viser musikken, det som vises under tidtelleren, faller ned akkurat som om jeg trykker på stopp på en vanlig sang, altså stolpene står ikke igjen slik det skulle ha gjort om det frøys seg. Men da kan plutselig musa ikke fungere mens dette pågår.

Jeg har klokket pc'n men det mener jeg har ingenting å si, siden jeg har kjørt den i langt over et halvt år på samme klokken helt stabilt. Prøvde uansett å senke klokken men det samme skjedde også da. Det merkelige er at hvis jeg for eksempel kjører dualprime og tyner cpu'n maks så fryser det seg ikke, men det gjør det hvis jeg kjører mange programmer samtidig. Det merket jeg i går da jeg kjørte nod32, spyware doctor, ad-aware se professional som scannet og hadde winamp, mozilla og msn i bakgrunnen i tillegg. Da gikk det ikke lenge før alt hengte seg opp igjen. Men i dag frøys det nok en gang, men denne gangen var det ikke belastning i det hele tatt, altså jeg hadde 3 openoffice dokumenter opp og gjorde unna noe skrivearbeid, samt winamp, msn, mozilla, utorrent og everest. CPU bruken lå på 10-20% på det høyeste, likevel hengte det seg.

Derfor har jeg kommet frem til at det mest sannsynlig må være windowsen eller problemer med den nye harddisken som gjør dette. Jeg kan iallefall ikke se andre muligheter når systemet er helt stabil og alt det det. Dette skjedde med en gang etter at jeg formaterte og satte inn en ny hdd som sagt.

Når jeg tenker meg om hører jeg ofte at den nye disken jobber ganske mye selv uten noen belastning, men også dette varierer. Dette er noe jeg synes, men kansje det ikke er tilfellet, og lyset frempå pc'n lyser og blinker konstant som om den alltid gjør noe stort. Jeg skulle også ta en diskkontroll i går, og restartet pc'n og satte igang. Men siden det tok så himla lang tid så avbrøt jeg slik at jeg kunne bruke pc'n igjen og heller sette på på nytt igjen om natta. Men det gikk ikke, den fant ikke tastaturet slik at jeg ikke overhodet fikk hoppet over sjekkinga, og startet på nytt og gikk igjen, og igjen og igjen hele natta, sikkert 4-5 ganger kansje, akkurat som den hengte seg opp. Dette var da sjekking av den nye disken.

Temperaturene er forresten 33grader på den nye disken og 28 grader på den som jeg hadde fra før, en samsung spinpoint ett eller annet. Forskjellen i temperaturene kommer mest sannsynlig av at det er liten plass og diskene ligger nære hverandre der den nye ligger øverst å tar imot varmen fra den under.

Jeg håper noen vet hva dette merkelige greien kommer av, og det kan sikkert like gjerne være windowsen eller den nye disken evt andre ting. Det er så slitsom at jeg hele tiden må passe på å ikke ha for mange vinduer/programmer oppe samtidig. Kan det være virus som har sneket seg inn? Kort tid etter at jeg hadde formatert var det over 45 prosesser på systemet, noe jeg synes er litt mye med tanke på at den er formatert. Finnes det noen programmer/tester jeg kan ta for å fine ut om disken er problemet?

oi, ble litt langt det her, men det går vel på et vis. :) Håper noen vet noe om dette.

Endret av Brian_N
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Hitachi Drive Fitness Test finner du på UBCD. http://www.ultimatebootcd.com/

Slike tregheter kan komme av en dårlig disk.

8507264[/snapback]

Tenkte jeg skulle prøve den, men jeg skjønte ikke så mye av det. :roll: Brente ut imaget på en cd og satte cd rommen som 1st boot device. Så startet jeg opp og det stod starting dos cd... tror det var noe sånt det stod, men jeg venta sikkert 3-4min uten at det skjedde noe.

rulator: Har prøvd det før, det funker ikke.

Endret av Brian_N
Skrevet

Har ikke noen disketter liggende, bruker det ikke lengre. Har prøvd S.M.A.R.T funksjonen i speedfan til å teste harddisken, og der fikk jeg 100% på ytelse og fitness. Men nå vet jeg ikke hvor nøyaktig og om jeg kan stole på den eller ikke.

Skrevet (endret)

Av og til lurer jeg på om pc'er lever sitt eget liv. Skulle teste om det var akkurat likedan enda. Akkurat nå i skrivende øyeblikk har jeg nod32, zone alarm, spyware doctor og ad-aware se professional oppe samtidig og alle kjører full system scan. Har også i tillegg winamp, live messenger, oppgavebehandling, mozilla, everest ultimate, utorrent, clockgen og cpu-z oppe og windowsen flyter like pent og alt fungerer helt som det skal. Temperaturene er heller ikke ille på harddisken under en slik belastning, makser på 34 grader og da er det 23,1 grader i rommet. Den fikk vel kansje et illebefinnende akkurat der og da som gikk over. :hmm: Men det virker som det funker nå, så får vi se om det holder seg slik.

edit: hehe, etter 3min med scanning fant spyware doctor allerede 50 infections, og det er 4 dager siden jeg scannet sist. Ad-aware SE Professional har funnet 14 så langt.

edit 2: Hmm, tok gleden litt på forskudd der gitt. Akkurat nå har jeg startet opp igjen etter at det frøys seg, holdt mye lengre denne gangen enn før, men problemet er tydeligvis der enda.

Endret av Brian_N
Skrevet

Hvorfor det? Vil det hjelpe noe da? Hater å formatere, huff, får frysninger av ordet når jeg tenker på hvor mye jobb det er. Men hvis det funker så, mådet jo vel være verdt det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...