Gå til innhold

Småviltrifler, 223 eller 22-250?


Anbefalte innlegg

Jeg har jaktet litt smått med salonggevær, men det er begrenset hva du kan jakte og på hvor store avstander.

Jeg vurederer å kjøpe meg en rifle av kaliber 222, 223 eller 22-250.

Er det noen som meninger rundt dette, hvilket kaliber jeg skulle velge?

At ammnisjonen er noe dyrere en salong spiller ingen rolle, men jeg veler gjerne kaliber etter pris om det det er store forskjeller.

222 og 223 er vel noen lunde samme størrelse, men 22-250 noe større.

Dette skal være presise og gode rifler, avstander opp til 200m skal være mulig.

Vurderer en rifle med navnet Ruger M77. Tikka T3 Hunter hadde også vært saker....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sjekk sluttstykke.com forumet..

 

personlig av hva jeg mener forskjellene:

 

222/223 nesten samme, noe billigere ammo med 223, lettere å få tak i. muligens en smule bedre presisjon med 222, men her kommer det veldig an på mye. helt ok. temmelig flattskytende kaliber.

 

22-250 ekstremt flattskytende, fint til små mål på lange avstander. nesten som en laser i forhold til standard kaliber.(308 etc) brenner pipe fort pga stort hylsevolum/kaliber, men trenger ikke være noe problem, fordelene vil i de fleste tilfeller være større viss man er avhengig av flattskytende. god pres med gode og solide låskasser og piper. er vel meget god til rev og slike predatorer, f.eks. et unikt valg til jerv og andre greier på avstander 200-500m. også fint til andre greier på lange avstander.

også veldig rask avlivning da det er høy hastighet på prosjektilet.

Lenke til kommentar

Takker!

For meg er det nok ikke aktuelt med avstander over 200m, og da burde vel kansje en .223 gjøre susen?

Er prestisjonen på linje med 22lr? Kjenner en fyr som kapper løvetann med et salonggevær :p

 

Vet du om gode forhandlere til .223 ammunisjon, eller en rifle å anbefale?

Ruger M77 og Remington 700 SPS skal være populære i Amerika..

Endret av varmit
Lenke til kommentar
Takker!

For meg er det nok ikke aktuelt med avstander over 200m, og da burde vel kansje en .223 gjøre susen?

Er prestisjonen på linje med 22lr? Kjenner en fyr som kapper løvetann med et salonggevær :p

 

Vet du om gode forhandlere til .223 ammunisjon, eller en rifle å anbefale?

Ruger M77 og Remington 700 SDL skal være populære i Amerika..

8506652[/snapback]

 

Våpen som har god presisjon rett ut av eska: savage, tikka, sako, sauer, s&l, remington med tunge løp(kan ha flaks med billige..), cz, ...hvor bra presisjon skal man ha?

 

Hva man skal velge er smak og behag, må gå i butikken og kjenne.

Veldig mange forhold å ta hensyn til, velger man tykkere og lengre løp blir det verre å dra på men bedre og mer stabil presisjon. Sånn er det veldig ofte generellt sett. Gjelder å finne rette balansen til sitt bruk, noe butikken sikkert kan hjelpe med viss de er seriøse.

 

Men som ett siste tips, savage, tikka og cz er vel de billigste med garantert presisjon. Alle kan gå særdeles bra er man heldig, og da spesiellt de som ikke har de tynneste profilene på pipene.

Lenke til kommentar

Hmm ok..

Er nok veldig interessert i en rifle i kaliber .223, da jeg skaffer american eagle ammunosjon til litt over 2 kr pr stk.

Som sagt har jeg sett litt på både remington og ruger riflene fra xxl, men har ikke bestemt meg.

Prestisjonen trenger ikke være super, men at rifle treffer noenlude det samme innen 100-200m, altså kunne skyte kråke.

Blir nok en nikon eller tasco kikkert,3-9X40, til rundt 1500-200kr.

Derfor kunne jeg tenke meg en rifle til en makspris på 6000-7000kr.

Noen med tips?

EDIT: Fant nettop et tilbud på Remington 700 SPS .223 med Leupold 3-9X40 og stålmontasje til kroner 7.400. Er dette noe å satse på?

Link til kilde

Det eneste som er litt dumt med den, er at det er syntetisk stokk. Synes det er finere med tre. Men det går bra.

Har også funnet Tikka T3 hunter ned til 7900kr, da jeg vurderer denne.

Endret av varmit
Lenke til kommentar

Jepp, og han skal mest sansynlig justere avtrekket for meg.(Nødvendig for deg?)

Leupold må da være bra med stålmontasje, og har hørt mye bra om rifla.

Det eneste jeg savner på Howa-en er løst magasin, men det er jo ikke så farlig.

 

Pakken skal komme bra ut i test, og jeg vet om folk som skyter hull i hull på 100-meter.

Med to-fot blir nok denne riktig fin :)

Lenke til kommentar

Jeg har brukt en Smith & Wesson mod. 1500 i noen år nå, den er ikke reg på meg så jeg kan ikke si at den er min. Den er bygd på Howa sin mod.1500. Det er derfor jeg antar at den modellen mangler boltlås. Avtrekket på den er litt kornete, og jeg planlegger å få den byttet ut når rifla blir skrevet over på meg. Det er en litt kraftigere utgave enn det du kjøper, en 30.06.

 

Min bror har en Howa mod.1500 kaliber 308W. Med tykkere løp enn vanlig, og han skyter så og si "hull i hull". Men det kommer også veldig an på hvilken ammo han bruker. Lønner seg å teste ut flere typer så du finner den som passer ditt våpen best. Selv trodde jeg nesten ikke det jeg så da jeg var med på banen og testskjøt ammo. Det varierer utrolig mye mellom de forskjellige merkene. Han mener at man bør ladde ammoen selv om man skal hente ut det som ligger i rifla. Men det er en annen diskusjon, og jeg må bare innrømme at jeg ikke vet så mye om akkurat ladding og sånt.

Lenke til kommentar

Ikke gammal nok til å eie rifla selv?

I såfall er det det samma her :)

American Eagle har jo billig ammunisjon(tilnærmet 2kr stk), og Wolf er billig(men ganske dårlig kvalitet skal være).

Tror ikke jeg trenger tykt løp eller slik, da det helst blir jakting med meg.

Lenke til kommentar

Kjøp heller en kal. 6,5 mm rifle vil nå jeg si. Da kan du bruke den på alt jaktbart vilt i Norge.

 

Nå vet ikke jeg hvor mye forskjell det er på prisen mellom ammunisjon til 223, 22-250 kontra 6,5 mm men du får jo mye større bruksområde samtidig en rifle med mer anslagskraft. 6,5 mm er også veldig flattskytende, blir brukt under landsskytterstevnet med mer.

Lenke til kommentar

22-250 ammunisjon er myyye dyrere en .223, men det er greit om du lader selv.

Og så brenner den pipa fortere.

 

Men så er det jo kjekt å ha litt forskjellige rifler da :)

En .223 til småvilt, og en 6.5x55 til storvilt.

Gidder ikke gå på toppjakt med en 6.5x55!

Lenke til kommentar
22-250 ammunisjon er myyye dyrere en .223, men det er greit om du lader selv.

Og så brenner den pipa fortere.

 

Men så er det jo kjekt å ha litt forskjellige rifler da :)

En .223 til småvilt, og en 6.5x55 til storvilt.

Gidder ikke gå på toppjakt med en 6.5x55!

8600929[/snapback]

6,5 mm funker vel bra på småvilt den også, men forsto poenget.

 

Men hvis man skulle hatt en allround rifle til alt småvilt så ville nok jeg gått for en 6,5 mm.

Lenke til kommentar

Ja klart, jeg er enig i at .223 er marginal til rådyr, og dessuten kan man bruke 6.5 til storvilt.

Men saken er den at jeg ikke er gammel nok til å jakte storvilt, og da gidder jeg heller ikke å kjøpe større kaliber en jeg trenger til småvilt.

Så når jeg blir gammel nok vil jeg nok legge mye penger i en god "litt større" rifle, og det blir nok en 6.5x55.

Jakte rådyr, sel, gaupe og oppover.

Endret av varmit
Lenke til kommentar
Ja klart, jeg er enig i at .223 er marginal til rådyr, og dessuten kan man bruke 6.5 til storvilt.

Men saken er den at jeg ikke er gammel nok til å jakte storvilt, og da gidder jeg heller ikke å kjøpe større kaliber en jeg trenger til småvilt.

Så når jeg blir gammel nok vil jeg nok legge mye penger i en god "litt større" rifle, og det blir nok en 6.5x55.

Jakte rådyr, sel, gaupe og oppover.

8610725[/snapback]

Har du 223/22-250 trenger du ikke 6.5, da kjøper du 308 eller 30.06 eller noe i den dur.

 

Selv har jeg studert mye på disse kaliberene og lignende, og 223 er etter min mening det beste valget. Det er billig ammo, ekstremt flattskytende og nok av kraft til en del brukt. Løpet varer 10-15tusen skudd ( under 10tusen på22-250) og presisjonen er i toppklasse.

Den som velger 22-250 er den rike, enda mer sære personen som skyter fugl på lange avstander. 22-250 har ikke så ekstremt mye mer å hente i 224 kulene enn 223 har, så det blir "waste" å gå for 22-250.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...