Gå til innhold

Problemer ved installasjon av Ubuntu på dell


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har lastet ned Ubuntu 7.04 og forsøker å installere det på min DellI6400 (1,83GHz Duo, 2gb minne og ATI X1400).

 

Får opp bootscreen med diverse mulighet. Jeg forsøker her å velge "Start or install Ubuntu".

Prosessen starter og det leses fra cd'en. Uten at installsjonen kommer skikkelig igang, så får jeg denne feilmeldingen:

"Failed to start the X server (your graphical interface). It is likely that it is not set up correctly. Would you like to view the X server output to diagnose the problem." (Yes/No)

 

Har prøvd cd'en på min eldgamle stasjonære (800mhz osv) og det funket helt fint.

 

Noen tips. Har googlet litt, men finner ikke noe godt svar(kanskje fordi jeg ikke kan linux).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sliter med å brenne ut Ubuntu cd'ene. Har prøvd 3 ganger nå, får feilmelding på slutten av hver av de. Fungerer å boote cd'en, men når jeg benytter meg av muligheten til å sjekke cd'en for defekter så kommer det opp feilmelding etterhvert.

 

Noen andre som har hatt disse problemene?

Lenke til kommentar

Får du feilmelding (1) under brenningen eller når du tester de (2) etter å ha bootet fra dem?

 

Hvis (2) kan du først:

- Laste ned på nytt, men bruk bittorrent. Der kan du kjøre hash-sjekk som gjør at du kan eliminere feil under nedlastingen.

 

Hvis det ikke hjelper kan du i tillegg prøve:

- Brenne på 1x hastighet

- Bruke en annen type cd'er/dvd'er (verbatim pleier å fungere litt bedre enn andre merker).

- Prøve med en annen brenner/maskin.

Lenke til kommentar

Jeg ville anbefalt deg å prøve vesa driveren først.

 

I kommandolinja logger du inn og gjør du slik:

 

sudo -s

(Gir deg super bruker rettigheter)

 

cd /etc/X11

(skrifter katalog til der X.org konfigurasjonen ligger)

 

cp xorg.conf xorg.conf.gammel

(tar backup av xorg konfigurasjonen)

 

nano xorg.conf

(Ctrl+X avslutter nano når det blir nødvendig)

 

Bruk nano til å lete deg fram til:

Section "Device"

Let etter en linje som starter med kodeordet Driver, f.eks.:

Driver "ati"

 

bytt ut ati inni hermetegnene med vesa.

 

Trykk ctrl+x for å avslutt nano, lagre xorg.conf, prøv å starte maskinen på nytt.

 

Når du kommer inn i gnome starter du:

System->Administration->Restricted Drivers Manager

(følg instruksene den gir)

Lenke til kommentar

Da fungerer ting. Etter at den gikk i dvalemodus, så var det umulig å få startet opp igjen, prövde flere timer för jeg gav F og installerte på nytt.

 

Men nå er ting stabilt og fungerer, så da er det bare å sette seg inn i dette og legge inn de programmene som trengs.

 

Takk for hjelpen sålangt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...