greiven Skrevet 29. april 2007 Skrevet 29. april 2007 (endret) Hei:) Har seg sånn at jeg snart har konfirmasjon, og da blir det tid for moped. Har planer om å kjøpe meg en Yamaha DTR(signaturen). Har begynt å se på noen på autodb.no, og har intrisert meg i noen. Det jeg egentlig lurer på er om hva jeg bør spørre om. Vet selvsagt mye hva jeg skal spørre om, men er greit og ha deres synspunkt. 1. Om den er registrert. 2. Km-lengde. 3. Om den er orginal. 4. Om den har vært på service. 5. Hvor mange eiere det har vært. 6. Om den ser fin ut, evt. riper/skader på dekslene eller annet på mopeden. Endret 30. april 2007 av WoWftw
Rulator Skrevet 29. april 2007 Skrevet 29. april 2007 hehe spør om alt mulig. få med deg om den er registrert før hehe:) må du betale førstegangs registrering blir du fort fattig:) men heldigvis er de fleste registrert
John-Abruzzi Skrevet 29. april 2007 Skrevet 29. april 2007 km lengde, trim, se på bakdekket, når den først var registrert, hvor mange eiere, om den har vert levert på service for noe var galt, osv.....
Evil-Duck Skrevet 29. april 2007 Skrevet 29. april 2007 det viktigeste er vel servicene , har du en sykkel som har fulgt alle servicer så har du en nesten strøken sykkel
pelsdyret85 Skrevet 29. april 2007 Skrevet 29. april 2007 Trenger vel ikke vere strøken for det om den har vert på alle servisene? Kommer vel mye an på hovordan den er brukt og?
>Jonas< Skrevet 29. april 2007 Skrevet 29. april 2007 (endret) det viktigeste er vel servicene , har du en sykkel som har fulgt alle servicer så har du en nesten strøken sykkel 8500334[/snapback] Det er ikke sikkert.. Du må huske å se etter - om hjula står rett - om ramma ikke er skjev - om det er noen ulyder i motoren - dårlig girkasse - det tekniske - om den har vært mye skrudd og mekka på. Bedre med en sykkel som er orginal enn en som er/har vært trimma - dekkene (sliatsje, morkne, flenger) - om den er lettstartet? - oljepumpe som er defekt. Bruker den mye olje? - om det er dårlige sim-ringer (lekasje ved demper)? - om den er klar til å registreres - kosmetiske feil Sikkert mer du kan sjekke også. Men her har du i alle fall noen tips! Endret 29. april 2007 av >Jonas<
Evil-Duck Skrevet 29. april 2007 Skrevet 29. april 2007 (endret) Trenger vel ikke vere strøken for det om den har vert på alle servisene? Kommer vel mye an på hovordan den er brukt og? 8501208[/snapback] Har den vært på alle servicene so sjekke jo de over det meste av delene , og en vet at den har fått riktig girolje , tennplugg og den slaks , så jeg tror og mener at en sykkel som har gjennomført alle servicene er rimelig strøken men selfølgelig , skal du være på den sikre siden er inlegget over veldig bra Endret 29. april 2007 av Evil-Duck
>Jonas< Skrevet 29. april 2007 Skrevet 29. april 2007 Trenger vel ikke vere strøken for det om den har vert på alle servisene? Kommer vel mye an på hovordan den er brukt og? 8501208[/snapback] Har den vært på alle servicene so sjekke jo de over det meste av delene , og en vet at den har fått riktig girolje , tennplugg og den slaks , så jeg tror og mener at en sykkel som har gjennomført alle servicene er rimelig strøken men selfølgelig , skal du være på den sikre siden er inlegget over veldig bra 8501307[/snapback] Nei, jeg mener at det ikke holder. På service strammer de kjeden, smører den, skifter girrolje og tar et raskt overblikk over resten av sykkelen.. Noe som man heller bør gjøre sjøl, dersom det ikke er noe galt med den som man må ha den på verksted for å få repparert.. Lite vits å betale 700-800 kr for at de stort sett bare skal skifte olje og stramme kjeden..
Evil-Duck Skrevet 29. april 2007 Skrevet 29. april 2007 Trenger vel ikke vere strøken for det om den har vert på alle servisene? Kommer vel mye an på hovordan den er brukt og? 8501208[/snapback] Har den vært på alle servicene so sjekke jo de over det meste av delene , og en vet at den har fått riktig girolje , tennplugg og den slaks , så jeg tror og mener at en sykkel som har gjennomført alle servicene er rimelig strøken men selfølgelig , skal du være på den sikre siden er inlegget over veldig bra 8501307[/snapback] Nei, jeg mener at det ikke holder. På service strammer de kjeden, smører den, skifter girrolje og tar et raskt overblikk over resten av sykkelen.. Noe som man heller bør gjøre sjøl, dersom det ikke er noe galt med den som man må ha den på verksted for å få repparert.. Lite vits å betale 700-800 kr for at de stort sett bare skal skifte olje og stramme kjeden.. 8501351[/snapback] Når du har kjørt et stykke skal jo stempelet byttest og andre mer avanserte ting en det du tenker på her . Selfølgelit billigest å gjøre det selv , men jeg skal vertfall ha alle servicene på min sykkele , og ha det på papir til jeg skal selle den.
>Jonas< Skrevet 29. april 2007 Skrevet 29. april 2007 Når du har kjørt et stykke skal jo stempelet byttest og andre mer avanserte ting en det du tenker på her . Selfølgelit billigest å gjøre det selv , men jeg skal vertfall ha alle servicene på min sykkele , og ha det på papir til jeg skal selle den. 8501767[/snapback] Tok mine på verksted så lenge jeg hadde garanti. Deretter gjorde jeg det selv med litt hjelp fra en med peiling. Ikke gjorde de jobben noe bedre der jeg hadde hatt den på service tidligere, samt at det var mye billigere å gjøre det selv. Kosta meg ikke mer enn 150 kr for olje og kjedevoks, samt ei flaske Jegermaister.. Man må vel ha kjørt et ganske godt stykke før stempelet må byttes..? Og uansett så er vel dette noe som skjer oftere for de som kjører med trim, og da har de jo uansett satt på dette selv..
kimmen12 Skrevet 1. mai 2007 Skrevet 1. mai 2007 Når motoren skal startes, skal den være kald og starte nokså umiddelbart. Vær ikke noe lett på gassen når motoren har blitt varm. Dra mopeden høyt opp i turtall og hør nøye etter ulyder, og om det er noe spytting eller fresing. Den skal gå jevt uten og rykke. Kontroller hendler, brytere, spaker, tute og pærer og det der funker. Kjenn om clutchen slurer eller hugger. Det kan også være at ramma er skeiv eller at bakhjulet sitter skjeivt og at sykkelen har fått seg en fait smell tidligere, du kan sjekke dette ved og legge to planker inntil hjulene på begge sider med forhjulene, paralellt med sykkeles kjøreretning. Det er ca 15 mm eller noe som produsenten godkjenner, vær nøye! På noen sykler kan du også sjekke i brønnøysundregistrene, om sykkelen har vært ute for heftelser e.l. før. Noen hovedpunkt: Kåper: Kontroller festepunkter, se etter sprekker. Eksossystem: Det er fint og ha orginalpotta, hvis du skal inn til en evt. kontroll. Svingarmslager: Rykk sideveis, det skal ikke slarke. Motor: Kjenn på clutchen etter sluring m/m, og hør etter ulyder. Dekk: Gamle eller utslitte dekk er temmelig dyre. Bremser: Unngå skiver med kast og slitte skiver. Når du har bestemt deg for og kjøpe sykkelen, er det en del ting og passe på. Få med servicebok, og kopier av evt. verksted kvitteringer. Hør om det finnes flere nøkler til tennigslåser ol. Kontroler chassis og motornummer mot vognkortet. Det som er veldig viktig er og få med seg en kjøpskontrakt, som både kjøperen og selgeren har. Har du blitt lurt, og det er flere feil som er med sykkelen enn det som er avtalt, kan dette brukes som bevis. Skriv under salgsmelding. Og når sykkelen er din, må den forsikres. Du må ha forsikring for og få utlevert det nye vognkortet. Traffikkforsikring/Ansvarsforsikring er et must! Full eller DelKasko kan du bestemme selv om du vil ha eller ikke. Men har du evt. lånt penger med banken, så vil banken kreve av deg, at du har full kasko. Hør med alle forsikrings-selskapene du kommer over, prisene som skiller, er ufattelig store, ofte mange tusen kroner.
CastorFiber Skrevet 2. mai 2007 Skrevet 2. mai 2007 (endret) Når det gjelder "å skru selv"- spør hvilken som helst MC- mekaniker, og han vil fortelle deg at "mopedhelter" skrur i filler mopedene sine for mye større beløp enn det det koster å ha de samme syklene på service. Dra gjerne dette i tvil, men det er en sannhet. Derfor er ikke EvilDucks taktikk så dum. Og som han sier, de sjekker også sikkerhetsdetaljer for deg, og de vet hva de skal se etter. For noen år siden klarte jeg å sette inn oljefilteret feil vei på sykkelen min. Det kostet meg nesten 15 000 kroner. Det er fort gjort å dumme seg ut når man er amatør. Endret 2. mai 2007 av CastorFiber
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå