Gå til innhold

Hva er vidvinkelobjektiv?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal forsøke å gi et enkelt svar. Det synsfelt et "normalbobjektiv" klarer å fange inn tilsvarer omtrent det dine øyne fanger inn. I praksis vil det tilsvare et utsnitt av virkeligheten på omkring 45 grader eller noe sånt.

Et vidvinkelobjektiv fanger inn en større sektor. Objektivet gir deg bokstavelig talt en videre vinkel. Dette kan være nyttig til innnedørs- og utendørs fotografering der du ønsker å "få med" mest mulig. Normalobjektivet er bedre egnet der du ønsker å komme nærmere på et motiv. Ønsker du å komme enda nærmere har vi jo teleoptikk.

Hvis vi for enkelthetsskyld sier at "normaloptikk" ligger rundt 45 grader vil alt med større utsnitt (billedvinkel) være vidvinkel og omvendt - mindre utsnitt regnes som teleoptikk. Akkurat hva som klassifiseres som normal diskuteres.

Med håp om litt forståelse!

Lenke til kommentar

Et normalobjektov har samme bennvidde som diagonalen på billedbrikka eller filmruta. Det vil si ca 50mm film og 35mm med APS billedbrikke (den standarden som er mest brukt på digital speilrefleks). Det gir et synsfelt som skal være ganske lik øyets synsfelt.

 

Vidvinkel har et videre perspektiv. Vanligvis kaller vi det vidvinkel på film ved mindre enn omtrent 40mm. På digital speilrefleks går grense ved omtrent 28mm.

 

Så du bruker altså vidvinkel når du har brukt for et vidt synsfelt og normal når du foretrekker et mindre utsnitt.

 

En annen forskjell er at vidvinkel gir et større område som er skarpt enn en normal. Det gjør at vidvinkel ofte er brukt ved f.eks. landskapfoto. Ønsker du å begrense skarphetsområdet så er normal eller tele tingen. Portrett er et eksempel. Da ønsker du ofte at bakgrunnen skal være minst mulig forstyrrende.

 

Men det skal og føyes til at mange foretrekker en moderat tele til portrett. Både pga. at de ønsker skarphetsområdet mer begrenset enn det en normal gir, men og av andre grunner.

 

Mvh Tim Typo

 

Edit: Typos

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Takk for svarer:)

 

Trenger man å ha en "vidvinkelobjektiv" for å ta bilde til panorama? Og hvordan vet jeg at jeg har en "Vidvinkelobjektiv". Sorry hvis jeg spør lette spørsmåler har nylig kjøpt en SP.kamera:)

 

 

---

Canon EOS 400D.

Endret av Walid
Lenke til kommentar
Jeg ble forklart at grovt sett så er brennvidder under 50mm = vidvinkel og over 50mm = tele.

8497339[/snapback]

Det med 50mm som normalgrense er en overlevning fra filmtidene. 50mm er strengt tatt ikke normalområdet lenger.

 

Men så er det jo det at det finnes mange eldre lyssterke normaler rundt omkring. De har nå fått et nytt bruksområde, men blir fortsatt ofte kalt normal. Siden det var det de hette før. Dette blir fort komplisert. Jeg er redd for at trådstarter blir forvirra om vi begynner å diskutere dette her.

 

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar

Det koker i alle fall ned til at hvor lang brennvidde en vidvinkel skal ha, avhenger av hvilket format man skal bruke. På storformat er jo 100mm vidvinkel, mens på et digitalt kompaktkamera er det en veldig lang tele. Bruker man mellomformat er 50mm vidvinkel, med 135-film blir samme brennvidde normalobjektiv, og på aps-c (vanlig digital speilrefleks) blir det en kort tele. Disse problemstillingene har altid fotografer forholdt seg til, og erfarne storformatbrukere ler seg ihel av disse diskusjonene.

 

Vidvinkel brukes å få med mest mulig i bilderuten.

Normalobjektiv brukes når man vil ha et naturlig perspektiv (iht øynene)

Tele brukes til å trekke ting nærmere, evt for å komprimere perspektiv

 

Brennvidden for disse objektivtypene varierer altså, alt etter hvilket format man skal sette objektivet foran.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...