Gå til innhold

oppgradering. HK, CPU, Ram og GFX til ca 15k


Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å gjøre en større oppgradering og trenger litt hjelp til velge ut de rette delene. Jeg har ikke fulgt med så mye på HW fronten så jeg trenger forslag fra dere til ett godt oppsett.

 

Kort fortalt, jeg trenger en kraftig maskin som ikke bukker under med det første, maskinen skal bli brukt til massiv multitasking av alt mulig rart pluss litt til, 1080p videoavspilling og greie god hastighet i nye tunge spill på en oppløsning på 1920x1200, og da gjerne alt sammen kjørende på en gang.. :dribble:

 

dette er ikke en spøk, jeg har for vane å gjøre alt samtidig

 

 

Hva jeg har fra før

Kasse: Thermaltake Kandalf

PSU: Fortron Source Epsilon 700W

Skjerm: Acer 24" -- 1920x1200

Projektor: Optoma HD70 -- 720p

HD: 7 stykk hvor 5 av de er s-ata disker

CD/DVD: 1 DVD brenner

USB Tastatur og mus

 

 

hva jeg trenger?

ett godt utstyrt hovedkort med mange s-ata kontakter som kan brukes på enkle disker uten raid, S/PDIF 7.1 lyd utgang

en rå prosessor hvor ytelse betyr alt, dobbelkjerne eller quad

4GB ram

8800gtx (2 stykk i SLI?)

 

harda bud, og jeg regner med dette kommer til å koste meg litt. nå vet jeg ikke om dette i det hele tatt er gjennomførbart med ett maks tak på ca 15.000,- men vi får starte der og se om det går opp, hvis ikke så kan jeg øke maks prisen. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har planer om å gjøre en større oppgradering og trenger litt hjelp til velge ut de rette delene. Jeg har ikke fulgt med så mye på HW fronten så jeg trenger forslag fra dere til ett godt oppsett.

 

Kort fortalt, jeg trenger en kraftig maskin som ikke bukker under med det første, maskinen skal bli brukt til massiv multitasking av alt mulig rart pluss litt til, 1080p videoavspilling og greie god hastighet i nye tunge spill på en oppløsning på 1920x1200, og da gjerne alt sammen kjørende på en gang..  :dribble:

 

dette er ikke en spøk, jeg har for vane å gjøre alt samtidig

 

 

Hva jeg har fra før

Kasse: Thermaltake Kandalf

PSU: Fortron Source Epsilon 700W

Skjerm: Acer 24" -- 1920x1200

Projektor: Optoma HD70 -- 720p

HD: 7 stykk hvor 5 av de er s-ata disker

CD/DVD: 1 DVD brenner

USB Tastatur og mus

 

 

hva jeg trenger?

ett godt utstyrt hovedkort med mange s-ata kontakter som kan brukes på enkle disker uten raid, S/PDIF 7.1 lyd utgang

en rå prosessor hvor ytelse betyr alt, dobbelkjerne eller quad

4GB ram

8800gtx  (2 stykk i SLI?)

 

harda bud, og jeg regner med dette kommer til å koste meg litt. nå vet jeg ikke om dette i det hele tatt er gjennomførbart med ett maks tak på ca 15.000,- men vi får starte der og se om det går opp, hvis ikke så kan jeg øke maks prisen. ;)

8495521[/snapback]

dette er heftig: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=46351 riktig nok 1000 over maks prisen din, men om du overklokker cpu'en så har du ett KNALL oppsett :)

Lenke til kommentar

Jeg har surfet på nettet litt nå, og kom over denne testen på anandtech hvor de testet nVidia's innebygte h264 dekoder. fra hva jeg kan lese ut av den testen så er en kraftig cpu ikke lengre nødvendig for å spille av 1080p matriale når man har ett 8600/8800 kort i maskinen. i den testen så bruker en c2d 6320 15-20% cpu i snitt ved avspilling av 1080p :woot:

 

mens jeg funderte på om jeg skulle droppe ett gfx kort og heller gå for en QX6700 quad prosessor, noe som vil øke prisen med ca tusen kroner så kom jeg over denne testen hos bjorn3d hvor de testet ett sli oppsett. det som er interessant med den testen er at dem tester i 1920x1200 oppløsning og dem rapporterer gjennomsnitt og laveste hastighet i F.E.A.R og CoH og resultatene der får meg til å tvile på hva jeg skal gjøre.

 

mens jeg gjerne skulle ha hatt 4 prosessor kjerner og ha prosessorkraft til mitt daglige behov så er det kjedelig å spille spill som ser lekkert ut men som begynner å hakke når ting virkelig begynner å skje.

 

så, hva gjør jeg?

Lenke til kommentar

Jeg planlegger en oppgradering selv, til ca 25k om noen uker. Personlig ville jeg først ha valgt en annen skjerm, siden Acer'en kun har analog inngang og ikke har et like skarpt bilde som en tilsvarende Samsung f.eks. med DVI (har sett dem side ved side). Ellers er min plan å kjøpe et ASUS P5B Dlx WiFi og en E6600 nå, for så å skifte til en Q6600 til høsten etter at de settes ned i pris. Hovedkortet har alt jeg trenger, med 7 SATA kontakter, E-SATA, WiFi og mer innebygget. Ellers har stort sett alle litt dyrere hovedkort muligheter for 8 USB kontakter nå.

 

Når det gjelder RAM kommer jeg til å kjøpe 2 stk 2GB stikker, siden det gir meg muligheten til å oppgradere minnet senere uten å måtte skifte ut moduler.

 

Nåvel, det er nå min plan i alle fall. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...