Gå til innhold

Skifte OS til Linux


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å skifte os til linux ubuntu. men jeg har et problem, jeg har mange store filer på min Windowsmaskin som jeg vil ta vare på. Jeg sitter på 3 harddisker, 2 av disse er store nok til å ta alt jeg må ha.

 

Det jeg lurer på er, er det mulig å overføre filer til en harddisk, installere Linux på en annen, og så, via Linux, å hente disse filene slik at jeg kan ordne de i linux?

 

alle harddiskene mine er formatert som NTFS, dette er kanskje ett problem?

 

håpe på hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fult mulig.. Du kan også bare ta og dele opp en av diskene dine og legge linux inn på den.. Så sparer du deg for masse arbeid, så kan du bare når du er i linuxen gå inn på windows disken og hente det du vil ha.. I tillegg så har du winodws liggende slik at om du plages med noe kan du boote opp med den og

spørre, eller om du skal spille, eller er avhengig av et windows programm..

Lenke til kommentar
Jeg vurderer å skifte os til linux ubuntu. men jeg har et problem, jeg har mange store filer på min Windowsmaskin som jeg vil ta vare på. Jeg sitter på 3 harddisker, 2 av disse er store nok til å ta alt jeg må ha.

 

Det jeg lurer på er, er det mulig å overføre filer til en harddisk, installere Linux på en annen, og så, via Linux, å hente disse filene slik at jeg kan ordne de i linux?

 

alle harddiskene mine er formatert som NTFS, dette er kanskje ett problem?

 

håpe på hjelp  :)

8491905[/snapback]

Du kan gjøre følgende:

 

Det går helt fint, bare ikke formater den harddisken du har lagret fillene på. :)

 

Jeg vil anbefale at du installere Ubuntu på de to diskene du ikke har lagret filene på. Den minste av de to kan du installere home partisjonen på.

 

Her er en liten guide om hvordan installere Ubuntu: http://linux1.no/install_feisty

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

NTFS-støtten er såpass bra nå at du trenger bare ca 10-20 GB i f.eks ext3 for å installere, så kan du mappe opp og bruke NTFS diskene direkte fra Ubuntu. Muligheten til å bruke diskene når de går "dirty" er likevel ikke så bra, så det lønner seg å beholde windows for å kjøre checkdisk etc.

 

Husk at siste NTFS standard ikke er støttet av linux riktig enda. Denne finnes vel i W2003 og Vista etter det jeg har fått med meg, så har du f.eks XP burde du være helt safe.

 

Hvis boot-disken din er full må du kan du redusere en av partisjonene for å lage en du kan kjøre linux fra, men det sikreste er nok å sjonglere litt med diskene slik at du får frigjort en partison / disk, så er det vanskeligere å gjøre noe feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...