Gå til innhold

Har tenkt å lage Cpu kjøler, trenger komentarer :)


Anbefalte innlegg

Har samlet en del ider meg å en ifra klassen min ble uenig om at en selvlaged cpu kjøler som er i rent kopper vill bare bli noe tull.

 

Så den eneste måten å finne ut av dette, er jo selfølgelig å prøve :)

 

Iden er:

 

 

Jeg skal lage en cpu kjøler som er i rent kopper, en sver klomp, som det skal gå vann igennom. ( er klar over vekten )

 

Jeg skal støpe en form, ikke noe fansie greier. SÅ skal jeg borre til hull igjennom blokken der vannet skal gå, vannet skal ha direkte kontakt med blokken. SÅ skal jeg bruke 180 graders bøyer slik at den vill gå slik du legger varme kabler på badegulvet.

 

På tegningen er det vist bare en rad med "pipes" jeg skal da bruke 2. Jeg bruker da en y-kopling fra vanntilførselen.

 

Er det noen som har noe invendiger til dette ? alle forslag motas :):):)

 

Ps. bildene er ikke akkuratt noe mesterverk, men spør visst det er noe som er uklart :)

post-121257-1177703879_thumb.jpg

post-121257-1177703890_thumb.jpg

post-121257-1177703901_thumb.jpg

Endret av nocturno_culto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

får du tak i bøyer som har liten nok svingradius og diameter? neppe...

 

Beste du kan gjøre om du skal ha avanserte mønster (dv.s noe mer enn kryssborr) inni blokken er å lage 2 halvdeler og så hardlodde dem sammen til slutt. Det fungerer fint, men kan være en del arbeid...

 

-Stigma

Lenke til kommentar
får du tak i bøyer som har liten nok svingradius og diameter? neppe...

 

Beste du kan gjøre om du skal ha avanserte mønster (dv.s noe mer enn kryssborr) inni blokken er å lage 2 halvdeler og så hardlodde dem sammen til slutt. Det fungerer fint, men kan være en del arbeid...

 

-Stigma

8488003[/snapback]

Enig. Ikke dumt, ikke dumt..

Lenke til kommentar
får du tak i bøyer som har liten nok svingradius og diameter? neppe...

 

Beste du kan gjøre om du skal ha avanserte mønster (dv.s noe mer enn kryssborr) inni blokken er å lage 2 halvdeler og så hardlodde dem sammen til slutt. Det fungerer fint, men kan være en del arbeid...

 

-Stigma

8488003[/snapback]

 

Jepp er full klar over det. Er som så litt usikker på bøyene. men jeg jobber med saken. Prøver å finne en grei måte slik jeg ikke mister så mye flow.

 

Men din måte er som sakt litt avansert krever litt tid, å tempratur forskjellen tror jeg ikke er så mye.

Endret av nocturno_culto
Lenke til kommentar
Du ska vel koble en slags form for vannkjøling til kobberklumpen din? Bra idè btw, men vekten (som du nevnte) kan nok bli et problem med tanke på det stakkars hovedkortet som skal holde beistet.

8488376[/snapback]

 

Ja jeg kjører bare vann inn på toppen av blokken så er jeg ikke 100 % sikker på hvordan mønstere skal være. Men så skal vannet gå ut på bunnen.

 

Ja er litt skeptisk til vekten, eller veldig :p må nåkk feste den i kabinettet på en eller annen måte. Slik at ikke hovedkortet får all vekten.

Lenke til kommentar
Du ska vel koble en slags form for vannkjøling til kobberklumpen din? Bra idè btw, men vekten (som du nevnte) kan nok bli et problem med tanke på det stakkars hovedkortet som skal holde beistet.

8488376[/snapback]

 

Ja jeg kjører bare vann inn på toppen av blokken så er jeg ikke 100 % sikker på hvordan mønstere skal være. Men så skal vannet gå ut på bunnen.

 

Ja er litt skeptisk til vekten, eller veldig :p må nåkk feste den i kabinettet på en eller annen måte. Slik at ikke hovedkortet får all vekten.

8488427[/snapback]

Du kunne loddet\sveist på en slags plate på sidedøren, men da måtte cpukjøleren vært lenger.

cpukj_ler.bmp

Lenke til kommentar
Jeg skal støpe en form, ikke noe fansie greier. SÅ skal jeg borre til hull igjennom blokken der vannet skal gå, vannet skal ha direkte kontakt med blokken. SÅ skal jeg bruke 180 graders bøyer slik at den vill gå slik du legger varme kabler på badegulvet.

8487548[/snapback]

 

Så du skal ha en stor klump som du vannkjøler, en gigantisk vannblokk mao?

 

Skal du støpe klumpen selv? Hvor stor blir den?

 

Tøft. Hvordan får du boret ditt til å gå i svinger?

8487855[/snapback]

 

Dremmel!! Muhahah ;)

8487905[/snapback]

 

Det kan du ikke gjøre med en dremmel

 

 

får du tak i bøyer som har liten nok svingradius og diameter? neppe...

-Stigma

8488003[/snapback]

 

Neivel...?

 

 

vekten (som du nevnte) kan nok bli et problem med tanke på det stakkars hovedkortet som skal holde beistet.

8488376[/snapback]

 

Om han fester den orntelig med skurer igjennom hovedkortet, så kan du ha veldig tung kjøler på uten å uroe deg.

Lenke til kommentar

Om han fester den orntelig med skurer igjennom hovedkortet, så kan du ha veldig tung kjøler på uten å uroe deg.

8492475[/snapback]

 

 

Ja men når blokken blir noen kilo, tror jeg det ikke skader å finne noe ekstra å feste den i :p

 

Vill helst slippe å finne hovedkortet mitt knukket neste gang jeg bruker pc'n:P

Lenke til kommentar

Hmm.. hvis du skal støpe den i form, så kan du rulle en tynn pølse av gips til sikksakkmønsteret som går gjennom blokken. Etter den er støpt så kan du la den ligge i vann (da løser gipsen seg opp), og "tada" du har en hel blokk med sikksakkmønstergangsak gjennom seg.... tror jeg da :)

 

(det eneste jeg ikke er stikker på, er om flytende kopper kanskje løser opp gipsen oxo....) :blush:

Endret av xantarion
Lenke til kommentar
Hmm.. hvis du skal støpe den i form, så kan du rulle en tynn pølse av gips til sikksakkmønsteret som går gjennom blokken. Etter den er støpt så kan du la den ligge i vann (da løser gipsen seg opp), og "tada" du har en hel blokk med sikksakkmønstergangsak gjennom seg.... tror jeg da :)

 

(det eneste jeg ikke er stikker på,  er om flytende kopper kanskje løser opp gipsen oxo....)  :blush:

8492908[/snapback]

 

Kopper smelter på 1084 grader. Vet ikke ossen temperaturer gips brenner på, men det er under 1000 grader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...