Gå til innhold

Hjelp til valg av normalzoom for Canon


Anbefalte innlegg

Jeg har behov for å bygge opp mitt utvalg av optikk igjen, og er litt usikker på hva jeg skal gå for. Tenker først og fremst på en normalzoom. Jeg vil ha fast blender på 2.8 og et fleksibelt zoom-område til en akseptabel pris. Denne må ikke ha allverdens vidvinkel, da jeg kommer til å gå for en EF-S 10-22 først.

EF 24-70 er den jeg egentlig vil ha, men jeg har ikke 11 lapper å bruke på en zoom. Sigma har en 24-70 2,8 som får varierende tilbakemelding, men sitter igjen med inntrykket av at den er god til prisen. Denne frister pga brennvidde og blender.

Ellers har vi Tamron 17-50 som jeg vet er glimrende, men jeg liker ikke at den ikke går lenger enn 50mm. Det blir også mye overlapp på vidvinkelen, og jeg tjener ikke så mye på den, hva gjelder brennvidde. Uansett, bildekvalitet er førsteprioritet. Det rimer :D

 

Er det noen andre jeg bør vurdere? Jeg setter budsjettet på maks 4-5000. Jeg bryr meg ikke om utseende, størrelse, vekt, lyd eller annet som ikke har noe med bildekvalitet å gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville nå holdt meg til Canon. Og da burde forgjengeren til 24-70L nemlig 28-70/2.8L passe midt i blinken. Denne skal du faktisk klare å få innenfor budsjettet (brukt såklart). Jeg hadde denne på 10D i over 2 år (og på filmkamera enda lenger). Supert objektiv

 

En til salgs på foto.no http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?id=79041 . Prisen klarer du nok fint å prute ned en god del.

 

28-70 eller 24-105...

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=749525&hl=

 

1+1 = ?

Lenke til kommentar
Jeg har behov for å bygge opp mitt utvalg av optikk igjen, og er litt usikker på hva jeg skal gå for. Tenker først og fremst på en normalzoom. Jeg vil ha fast blender på 2.8 og et fleksibelt zoom-område til en akseptabel pris. Denne må ikke ha allverdens vidvinkel, da jeg kommer til å gå for en EF-S 10-22 først.

EF 24-70 er den jeg egentlig vil ha, men jeg har ikke 11 lapper å bruke på en zoom. Sigma har en 24-70 2,8 som får varierende tilbakemelding, men sitter igjen med inntrykket av at den er god til prisen. Denne frister pga brennvidde og blender.

Ellers har vi Tamron 17-50 som jeg vet er glimrende, men jeg liker ikke at den ikke går lenger enn 50mm. Det blir også mye overlapp på vidvinkelen, og jeg tjener ikke så mye på den, hva gjelder brennvidde. Uansett, bildekvalitet er førsteprioritet. Det rimer :D

 

Er det noen andre jeg bør vurdere? Jeg setter budsjettet på maks 4-5000. Jeg bryr meg ikke om utseende, størrelse, vekt, lyd eller annet som ikke har noe med bildekvalitet å gjøre.

Tamron 28-105 f/2.8 er vel "drømmen" dersom du klarer deg uten 22-28mm, sett bortsett fra prisen da. Kan være du kan få tak en slik fra utlandet dog, til en mindre penge.

 

Ellers har du denne listen over aktuelle objektiver for deg. Av disse ville jeg kikket nærmere på den nevnte Sigma 24-70, men også 24-60 f/2.8. Du mister 10 mm brennvidde, men du får etter sigende et skarpere objektiv enn 24-70, som heller ikke skal være dårlig. Tilbakemeldinger jeg har lest tilsier kjapp, men bråkete AF, relativt skarp over hele brennviddeomfanget, nesten 24-70 f/2.8L-skarphet og faktisk byggekvalitet, men Canon har flere "lure" løsninger på ting, bl.a. en solblender som ikke sitter fast i frontelementet, men tillater at frontelementet flytter seg frem uavhengig av solblenderen, og gjør at den ikke skygger på vidvinkel. Mistanke om at det gjør seg mest gjeldende på FF, og der er du vel uansett ikke ennå... Ville også kikket på Tamron 28-75 f/2.8, mange fornøyde eiere av den her på forumet. Sigma har også en 28-70 f/2.8, men den har jeg ikke sett noen her som har, og ville prøvd å få så mange mm i teleenden som mulig (uten at det går ut over skarphet selvfølgelig) hvis jeg skulle startet på 28mm. Tokina har også et par eldre modeller du kan lete etter på bruktmarkedet, 28-70 og 28-80, begge f/2.8.

Lenke til kommentar

En brukt 28-70L er jo faktisk mulig, det er jo et knallobjektiv det og. Jeg får et lite hull i brennvidden, men ikke større enn at jeg kan kompensere for det.

Sigma 24-60 hadde jeg ikke engang hørt om, takk for tipset. 24-70 skal også bråke, samt ha noen ulemper i motlys, såpass at solblenderen ikke duger alene. Uansett, motlys opplever jeg ikke ofte. En annen negativ ting er at det blir helsikes dyrt å kjøpe filter, diameteren er jo diger.

Tamron 28-75 er også fristende, den er jo rimelig og faktisk ganske liten.

 

Takk for mange gode tips. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...