Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matematikk - Sannsynlighet


Anbefalte innlegg

I morgen er det duket for mattetentamen, og forberedelser står nå på programmet.

 

Jeg kom til en oppgave i sannsynlighet som lyder som følger:

 

Anders har glemt koden for bankkortet sitt, men han vet at han skal bruke sifrene 5,7,9 og 3. Hvor står sjanse er det for at Anders får tatt ut penger om vi vet at han prøver tilfeldig med sifrene?

(En minibank er laget slik: Dersom noen slår inn feil PIN-kode tre ganger, avbrytes forsøket på å få ut penger)

 

Håper noen kan hjelpe meg med denne, for jeg irriterer meg grønn! Skal ikke være så vanskelig, men jo mer jeg prøver jo mer tull blir det! :mad:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil at tråden skal leve, bør du finne på en noe bedre emnetittel - '-' er ikke noe ord.

 

Over til problemet ditt - det er jo ikke verre enn å finne ut antall muligheter. Hvis du ikke har formelen i hodet, noe jeg heller ikke har, er det bare å sette opp mulighetene nedover. Ifølge mitt hode skal dette bli 24.

 

 

Klarer du å regne ut sjansen for at Anders taster riktig kode i løpet av tre forsøk når du har kommet så langt?

 

 

Formelen for å regne ut antall kombinasjonsmuligheter er forøvrig så enkel som 4x3x2x1 = 24.

Lenke til kommentar
I morgen er det duket for mattetentamen, og forberedelser står nå på programmet.

 

Jeg kom til en oppgave i sannsynlighet som lyder som følger:

 

Anders har glemt koden for bankkortet sitt, men han vet at han skal bruke sifrene 5,7,9 og 3. Hvor står sjanse er det for at Anders får tatt ut penger om vi vet at han prøver tilfeldig med sifrene?

(En minibank er laget slik: Dersom noen slår inn feil PIN-kode tre ganger, avbrytes forsøket på å få ut penger)

 

Håper noen kan hjelpe meg med denne, for jeg irriterer meg grønn! Skal ikke være så vanskelig, men jo mer jeg prøver jo mer tull blir det! :mad:

8478528[/snapback]

 

3579

3597

3759

3795

3975

3957

5793

5739

5937

5973

5379

5397

7935

7953

7395

7359

7593

7539

9357

9375

9573

9537

9753

9735

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...