Gå til innhold

Ubuntu, grub skaper hodebry (grublerier)


IP

Anbefalte innlegg

Har installert nyeste Ubuntu, men sliter med booting. Jeg installerte IKKE grub på MBR fordi jeg tenkte jeg kunne bruke Vista’s bootmanager sammen med EasyBCD for å konfigurere boot av Ubuntu. Dette fungerte ikke.

 

Har 4 sata-disker i PC’n. Xp på disk 1, Ubuntu har hele disk2, med default partisjonering (guidet modus)

 

Gparted lister dem som sda, sdb, sdc og sdd. Ubuntu og grub ble lagt til sdb (jeg ba om at grub skulle installeres på /dev/sdb1 under installasjonen.), noe som i Grub-dialekt oversettes til hd1,0? Ifølge menu.1st peker grub til Ubuntu-installasjonen på hd1,0. Virker dette riktig, eller er sdb1 = hd1,1?

 

Ok, jeg kan droppe bruk av boot-manger og heller boote Ubuntu-disken fra bios. Dette virker heller ikke, jeg får en error 17 når jeg velger Ubuntu i Grub-menyen. Etter litt Googling kan det se ut som om grub sliter med bios’ diskrekkefølge (spesielt på ASUS-kort, som jeg har). Det kan virke som om grub vil referere til disken som hd0,0 når jeg velger boot-disk i bios. Kan noen eksperter kaste litt lys over dette?

 

Sitter på jobb nå og kan ikke prøve ut mine egne tanker på direkten, og spør først fordi jeg er *litt* motvillig i forhold til å fikle med menu.1st. Og det er greit å skylde på noen andre hvis noe går galt (just kidding).

 

IP

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De antakelsene du gjør om at /dev/sdb1 tilsvarer hd(1,0) av GRUB er riktig i og med at GRUB har som konvensjon at den starter å telle fra og med 0 (istedet for 1).

 

Dette er i utgangspunktet riktig konfigurert, men ettersom GRUB ikke er installert på den harddisken som bootes av BIOS vil ikke GRUB loades. Og problemet er at som du sier, når du forsøker å endre boot-rekkefølgen i BIOS og får "error 17", så vil da Ubuntu-disken bli omdøpt til første harddisk, altså hd(0), dvs at boot-partisjonen i menu.lst må endres til hd(0,0) for at det skal stemme når du endrer boot-prioritet i BIOS.

 

(Jeg forstår at du kanskje er litt skeptisk til å trickse med bootloadere etc, men det går fint an å bruke GRUB til å laste andre OS enn Linux (deriblant Vista) selv om disse også ligger på en helt annen disk enn der GRUB er installert, så det går fint an å klare seg med GRUB som eneste bootloader (og dermed slipper man å besøke BIOS hver gang man vil bytte OS). Dessuten, om du skulle ønske det, skal det ikke være så vanskelig å gjenopprette den originale bootloaderen til f.eks. Windows XP eller Vista ved å bruke den respektive installasjons-CD/-DVDen. Du finner helt sikkert tråder med forklaringer på dette ved å søke i forumet, evt spørre mer her i tråden.)

Lenke til kommentar
De antakelsene du gjør om at /dev/sdb1 tilsvarer hd(1,0) av GRUB er riktig i og med at GRUB har som konvensjon at den starter å telle fra og med 0 (istedet for 1).

 

Dette er i utgangspunktet riktig konfigurert, men ettersom GRUB ikke er installert på den harddisken som bootes av BIOS vil ikke GRUB loades. Og problemet er at som du sier, når du forsøker å endre boot-rekkefølgen i BIOS og får "error 17", så vil da Ubuntu-disken bli omdøpt til første harddisk, altså hd(0), dvs at boot-partisjonen i menu.lst må endres til hd(0,0) for at det skal stemme når du endrer boot-prioritet i BIOS.

 

8475444[/snapback]

 

Takk for tilbakemeldingen. Valg av boot-disk i bios er enkelt. Trykker bare F8 under boot så får jeg opp liste over diskene. Endret menu.lst til å boote fra hd(0,0) og jeg smatt inn lett som bare det. Kanskje ikke så elegant, men jeg rebooter ikke pc'n i tide og utide.

 

IP

Lenke til kommentar

Jeg har gjort det samme som du, Windows og Kubuntu Linux lever på hver sin disk og jeg må inn i bios for å fortelle hvilke som det skal bootes fra. Det er greit nok, siden jeg ikke bruker Windows så mye.

 

Ønsket ikke å fjerne mbr som jeg gjorde sist gang, fikk nemmelig litt problemer da. Bla. fikk jeg ikke installert enkelte oppdateringer for windows, samt at den til tider slet med å starte. Har lest at andre har samme problem.

 

Men leste på guiden til Ubuntu Feisty Fawn at det finnes en alternativ løsning for mitt oppsett. Man kan endre på GRUB slik at man får et ekstra valg. Man legger til windows i gruben uten å overskrive mbr, da blir det igjen enkelt å velge hvilke som skal startes. Tror jeg skal forsøke det.

 

Kommers; vet du om dette fungerer greit?

Lenke til kommentar

Hvis du tenker på å la disken med GRUB + Ubuntu være den med høyest prioritet og så legge til Vista som et meny-valg i GRUB, så tror jeg dette skal fint gå an (uten å måtte røre MBR på Vista-disken). Men jeg kan jo nevne at jeg aldri har fiklet med en Vista-maskin.

 

Da må man vel legge til noe à la dette i menu.list til GRUB:

# This menu option is for booting a non-linux OS
# assumed to be on /dev/sdb1
title           Microsoft Windows Vista
rootnoverify  (hd1,0)                 # dersom fx dette er Vista-partisjonen
savedefault
makeactive
map             (hd0) (hd1)            # Lurer Windows til å tro den er første disk
map             (hd1) (hd0)            # ved å mappe om til (hd0)
chainloader     +1

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Hei! Jeg har et lignende proglem. Jeg ønsker å bruke grub til å velge os.

 

Har satt opp boot rekkefølgen i bios i denne rekkefølgen:

 

1CDrom

2 400 gig satadisk med ubuntu. Se screenshot (sdb)

3 250 gig satadisk med xp (sda)

4 250 gig ting og tang. (sdc)

 

 

finner ikke grub på /boot/grub i roo.

 

 

jeg ønsker å bruke grub til å velge os som skal starte opp.

post-14885-1180180260_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...