Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Oppsett av statisk ip i router


Anbefalte innlegg

Hva blir det riktige å gjøre når man har en statisk ip som skal settes opp i en router, i henhold til dns, gateway osv. Vil det ikke være mer korrekt å plante denne i routeren med tanke på portforward - fremfor det å velge dynamisk ip og peke til nettverksIP?

 

Pratet med en kamerat som har satt opp routeren til dynamisk ip, selv om han har statisk ip.

 

Hva er mest riktig/rett framgangsmåte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vet ikke helt om jeg skjønte spørsmålet ditt men jeg prøver.

 

hvis du har statisk så skal du bruke den statiske ipn og hvis du har dynamisk så bruker du dynamisk... på routeren altså.

Vil det ikke være mer korrekt å plante denne i routeren med tanke på portforward

skjønte ikke helt hva du mente her.. hvis du tenkter på at alle får IP, dns og gw av routeren så er det en DHCP på routeren som skal ta seg av det ja.. Dette er NAT hvor alle bak routeren får en lokal ip adresse for eks 192.168.1.X av DHCP (på router) og du portfordwarder på routeren som du nevner.

 

er det noen spesiel router det er snakk om?

Lenke til kommentar

En router har typisk 2 IP-adresser. En ekstern (WAN), og en intern (LAN). Jeg tolker spørsmålet dithen at du har et modem/router, hvorpå routeren (heretter kalt "hovedrouter") du snakker om, er koblet til. Alt etter hvordan nettverket ditt er satt opp, kan du velge flere alternativer. Dersom alle maskiner er koblet bak "hovedrouteren" du snakker om, vil jeg anbefale å sette fast IP på både WAN-siden og LAN-siden (med mindre IP-adressen du får på WAN-siden, fra modemet, er IP direkte mot internett, da lar du denne være), gjerne da to forskjellige subnets eller helt forskjellige ranges, for enkelhetens skyld. Hypotetisk sett, noe slikt;

 

Router/modem (10.0.0.1) -> "Hovedrouter" WAN (10.0.0.2 evt. ekstern-IP) / LAN (192.168.1.1) -> Datamaskiner

 

Dersom modemet/router er en router, kan du for oppsettets skyld, slå av DHCP på denne, samt slå av router-delen (om mulig), slik at alt av porter etc, er direkte åpent mot "hovedrouteren" du kommer til å bruke. DHCP slår du da på i "hovedrouteren", og kan bruke web-/telnet-grensesnitt for å forwarde porter til 192.168.1.1/24-nettet. Dersom det er en router-del i modemet, og du ikkje får slått av denne, må du bruke såkalt DMZ, dersom routeren støtter dette. DMZ står for såkalt "demilitarized zone", hvorpå du kan skrive inn en IP-adresse, som ALL trafikk blir forwardet til. En eventuell IP du skriver inn, vil da bli den nye routeren, hvorpå all videre NAT'ing innad i nettverket må gjøres.

 

Føy gjerne til litt mer informasjon om nettverket/problemet ditt, dersom jeg har tolket spørsmålet feil, da dette var det beste jeg fikk ut av din feilbeskrivelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...