Gå til innhold

Bare lyd i én høyttaler og det er PCen sin skyld


Anbefalte innlegg

Når jeg spiller musikk fra laptopen min så fungerer det fortsatt utmerket. Altså fungerer begge høyttalerne m/kabler, forsterkeren og lydkabelen fra pcen.

 

Har kjørt Vista Business på min stasjonære siden desember og aldri hatt problemer med lyden. Men nå plutselig får jeg bare lyd fra venstre høyttaler.

 

Lydkortet mitt er integrert på hovedkortet (Asus P5B), og jeg har installert nyeste lyddriver fra Asus:

SoundMAX ADI Audio Driver v6.10.1.6110 for 32bit Windows Vista (WHQL)

 

Det er altså maskinen min som kløner, men hvordan?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se om du finner noe i lydinstillingene på kontrollpanelet for panning, altså orientasjon i forhold til høyre og venstre lydkanal. Mulig det er i volumpanelet i Windows om du har sånne bittesmå fadere over volumfaderen som er panning, og denne er satt til den ene siden i stedet for å være midtstilt.

Lenke til kommentar

Hørtes ut som XP du beskrev der. Jeg har Vista, men jeg går inn på sound -> speakers properties -> speakers balance og der står left og right likt balansert.

 

Rart at dette plutselig skjedde nå. Jeg har ikke rørt noen systeminnstillinger eller tuklet med drivere på lang tid.

Lenke til kommentar

Mulig skyld er at lyd kortet på hovedkortet er føkka.

HAr opplevd det med to hovedkort fra ABIT av samme type.

Klag til der du kjøpte det. Garanti sak.

 

ABIT kommer aldri inn i huset mitt igjen etter de problemene jeg hadde med mine kort, ikke bare lyd kortet på dem som var feil.

Lenke til kommentar

Må jeg bytte hele hovedkortet da? Plukke fra hverandre og sette sammen hele maskinen i tillegg til å måtte vente i en uke..

Kanskje det bare er selve kontakten som fusker. Går det an å sette den av og på selv?

 

Mulig jeg heller går for et nytt lydkort selv om det blir en ekstra utgift.

Lenke til kommentar
Har hatt samme problem med jevne mellomrom, og da skyldes det dårlig kontakt mellom jack og utgangen på PC-en. I mitt tilfelle bare justerer jeg litt på jackpluggen, og så kommer lyden tilbake i begge høyttalere.

8474203[/snapback]

 

Skjønner hva du mener, men det hjalp ikke denne gangen.

Lenke til kommentar

Jeg regnte med at du hadde testet det ja, men symptomene er ganske like, så jeg vil tro at det er utgangen på PC-en som fusker.. Du kan jo prøve å holde pluggen litt i spenn når den er plugget i, dvs legge noe ikke alt for tungt oppa på pluggen, for å se om kontakten blir bedre da.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nå har jeg satt inn et eget lydkort (Creative SB X-Fi Xtreme Audio), men det fungerer fortsatt ikke!

 

Akkurat samme problemet. Får kun lyd fra den ene lydkanalen. Og det fungerer fortsatt helt fint når setter ledningen i laptopen og spiller derfra.

 

Hva skjer?

Lenke til kommentar

Edit: Nå fungerte det å lirke litt på kabelen i utgangen!

 

Prøvde å gjøre det samme på nytt i utgangen til det integrerte lydkortet, men det fungerer fortsatt ikke. Så kjøpet av nytt lydkort var heldigvis ikke bortkastet. Bedre lyd er det også.

 

Jippi..

Endret av questra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...