Gå til innhold

2.1-sett til ca. 2k eller "vanlige høyttalere"?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Mine standhaftige Klipsch ProMedia 2.1-høyttalere takket for seg for en tid tilbake, og nå har jeg behov for å kjøpe nye. Problemet er at jeg kan være litt kresen. Jeg vil ha:

- God gjengivelse av hele toneregisteret, ingen hull mellom bass/mellomtone.

- Fyldig bass, uten at den skal dominere, buldre eller skille seg ut.

- Dyp bass som takler eksplosjoner etc på film.

- Mulighet til å spille høyt, men jeg skal være i samme rom, det trenger ikke være ekstremt høyt.

 

Budsjettet er dessverre kun 2000kr, jeg skulle gjerne hatt det dobbelte. Høyttalerne skal i hovedsak brukes til musikk - det er i hvert fall der det er viktigst at de høres bra ut. Sjangere varierer en del, så den må takle alt fra easy listening til hardrock og punkrock.

 

Jeg lurer på om jeg skal kjøpe pc-høttalere eller vanlige høyttalere. Foreløpig har jeg sett mest på pc-høyttalere, men det hadde ikke gjort noe om de var brukandes til noe annet, iom. at jeg har planer om litt mer multimedia i stua etterhvert.

 

Phillips Acoustic Fusion 3300 ser bra ut, men er kun testet det ene stedet, så vidt jeg kan se, og jeg finner ikke høyttalerne noen andre steder i det hele tatt.

 

Logitech Z-2300 har fått mye gode anmeldelser, men det er også mange som beskylder den for å mangle mellomtone totalt. Noen som har sett en test av disse hos et lydblad e.l.? En audiotest hos et pc-blad gjør meg ikke helt trygg når mange ikke er fornøyd med dem.

 

Klipsch ProMedia A-2.1 får bra testscore her og enda bedre kritikk her.

 

Så er spørsmålet: Burde jeg heller kjøpe noen "vanlige" høyttalere? Dynavoice F6 har jeg jo lest mye bra om her på forumet, og jeg tror jeg kan få plassert dem greit nok. Andre høyttalere har jeg ikke sett på. Jeg tror jeg har noen brukbare forsterkere stående, så det bør ikke være noe problem med tanke på pris.

 

Dette ble litt langt, men da mangler det i hvert fall ikke på informasjon i førsteposten håper jeg. :)

 

edit: endret emnetittelen litt.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Acoustic Energy Aego M kommer inn akkurat under grensa, uten frakt vel og merke. Eller du kan kjøpe et par ordentlige aktive monitorer for så å bygge ut med en ordentlig sub litt senere. Altec Lansing lever god lyd for et PC-høyttaler sett, men en kombinasjon av 1-tommere, 3-tommere og en 6.5-tommer gir deg ikke en flat frekvensrespons gjennom hele registeret - det er dessverre umulig. Det gjør ikke Acoustic Energy settet heller, men det kommer ganske sikkert nærmest for de 2000 kronene du spesifiserer.

 

Om det var meg ville jeg kjøpt et sett monitorer først og så lagt til en sub når finansene tillater det.

Lenke til kommentar

Tror absolutt det er verdt å ta en kikk på hva som finnes av aktive studiomonitorer framfor å se på pc-høyttalere i den prisklassen.

 

Da får du flere "ordentlige" tilkoblingsmuligheter, ikke bare en 3,5 mm jack. Studiomonitorer har også ofte en mye flatere frekvensrespons enn andre høyttalere.

 

Ulempen vil kanskje være at du i denne prisklassen vil ha vanskelig for å få tak i et par minitorer som gir skikkelig respons i den helst nederste delen av frakvensregisteret, og at de aller "varmeste" delene av diskanten kan bli litt borte. Type klang fra symbaler etc. De fleste studiomonitorene i denne prisklassen er også såkalte "nærfelts monitorer", så den beste lydopplevelsen får man når man sitte relativt nær monitorene.

 

Merker som pleier å levere bra i forhold til prisen er blant annet Behringer og Samson.

 

Vet blant annet at Behringer har noen aktive monitorer i denne prisklassen med optisk og koaksial tilkobling.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...