Gå til innhold

2GB vs. 4 GB


jebinio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Vista i seg selv har noen fordeler med 4GB ram, men om du merker noen forskjell vil kun komme an på bruksområde ditt. Vista legger nemlig så mye som mulig i minne for så å øke den totale ytelsen, pga mindre swap.

 

Tung media bruk (redigering etc) vil dra noe nytte av det, samme med lydproduksjon og bilderedigering av større skala.

 

For spill og "normal" bruk, mener jeg personlig at 2GB er nok for øyeblikket.

 

Samtidig vil jeg si at Vista (eller Millenium II) er et tungt og ressurskrevende operativsystem - så om du har planer om å sitte på samme maskin i lengre tid - så skader det ikke med mer minne i lengden.

Lenke til kommentar

Hei

Selv kjører jeg ultimate 64 bit med 4 gb ram.

Jeg vil anbefale deg 4 gb om du bruker aplikasjoner som alene krever over 1 gb.

 

Vista selv bruker nesten gigabyten alene, og med spill med tung grafikk, video/bilde redigering osv. vil man i vista fort bruke over 2 gb.

Min maskin bruker 2,1 gb når jeg spiller bf 2142 f.eks

 

Jeg antar at det er nettopp dette som medfører hakkingen så mange klager på med spill i vista.

Forskjellen fra xp til vista med battlefield spillene ble for min del ikke mer enn en nedgang fra ~95 til ~80 fps.

 

Så som sagt, trenger du over 1 gb til annet enn operativsystemet, kjøp 4 gb.

Lenke til kommentar
Personlig, hvis jeg bygget maskin idag foretrekker jeg 2 raske GB fremfor 4 billige GB. =)

8457885[/snapback]

Er man opptatt av tall i benchmarks, så vil jeg si meg enig. Men spiller man spillene istedenfor bare å benche med dem, så er nok mer RAM mer viktig og ett smartere valg. Vista sluker RAM i forhold til XP.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
hei, jeg kjører Vista Ultimate 64 bit. Min maskin har 2GB minne innstallert: Vil jeg merke mye ytelseforbedring hvis jeg setter inn 2GB til slik at jeg får 4GB?

8457870[/snapback]

 

Merker stor forskjell fra 2-4 gb selv. Kjoepte 4gb minne til Vista, men en brikke gikk istykker, saa jeg maatte ta ut den andre i paret og (for ikke aa miste dual channel), og alt gikk plutselig mye tregere. La ogsaa merke til at 60% av minne var brukt rett etter oppstart :p Minne koster nesten ingenting i disse dager, ser ikke noen grunn til aa spare inn penger her. Nok med 2gb i XP, men i Vista er 3-4gb passelig etter min mening. (Husk at du trenger et 64bit OS for aa benytte deg av 4gb minne!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...