Gå til innhold

Slakt mine studiobilder


Anbefalte innlegg

Føler det er på tide med en liten slakt her igjen, begynner å bli en liten stund siden sist.

Sliter litt med kreativiteten på disse bildene altså :dontgetit:

 

Her er det første bildet. Jeg har sett på det på annen skjerm enn min egen, og der så det veldig blasst ut. Har prøvd å gjøre noe med det, men er hun fremdeles ganske bleik i ansiktet?

post-104005-1177337141_thumb.jpg

 

Dette bildet syns jeg er veldig kjedelig! Forslag til hva jeg kan gjøre med det for at det skal se litt bedre ut? Eller er det bare å kaste hele greia?

post-104005-1177337194_thumb.jpg

 

Dette syns jeg er ganske fint, vanskelig å få fire stk til å se i kamera samtidig uten at halvparten ser tilbakestående ut. Men her også.. kjedelig :hmm: Er det litt mørkt kanskje? Tar gjerne imot tips her også, til hva jeg kan gjøre med det for å forbedre det.

post-104005-1177337277_thumb.jpg

 

Edit

Ja, forresten! Jeg har lyst til å redigere noen av bildene slik at de får et annerledes uttrykk. For jeg tror jeg har hengt meg litt opp i at det skal se pent og rent ut, intet mer. Forslag?

Endret av Juliess
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Farvene på det første bildet ser greie ut på min monitor.

 

På bilde nummer to kan du prøve et mye tettere utsnitt, ta bort det nesten alt av den grå bakgrunnen og mye av armene. Prøv å gjøre de mørke partiene litt lysere med et shadow/highlight eller fill light verktøy. Problemet er at hunden er opptatt av noe utenfor bildet og da er det begrenset hvor mye du kan forbedre.

 

På det siste bildet ville det hjulpet å gjøre de mørke delene lysere og bruke høyere kontrast sånn at bildet ikke ser riktig så flatt og kjedelig ut. Det hadde nok hjulpet med mye større blenderåpning for å få mindre dybdeskarphet. Hvis du ikke kan justere ned lyset på blitzene så kan du lage noe å ha foran som demper lyset.

Lenke til kommentar

Bilde 1: For å gi det litt mer liv, kan du forsøke å trekke ørlite opp metningen for rødkanalen. Det gir litt mer lepper... Her har jeg også gitt Contrast +5 og Brightness -5 (uten at jeg selv klarer å se noe utslag på dét)

 

Dette blir uansett smak og behag, originalen er egentlig helt utmerket.

 

Croppen er ikke forslag til beskjering, bare for å spare båndbredde... :)

 

post-79427-1177453692_thumb.jpg

 

Jeg synes du har fått godt tak på hund-eier fotografering i studio.

Komposisjonene/ideene er upåklagelige, særlig liker jeg den andre med hunden på ryggen (synd den ser en annen vei). I første bilde kunne hund og eier kanskje vært enda tettere, eller til og med eierens hode oppå hunden? Et lite tips: når haken hviler på hendene på denne måten bør det ikke være mer enn såvidt kontakt mellom hake og hender. Jeg kjenner ikke modellen, men det ser ut som om haken er blitt litt deformert her? Siste bilde er klassisk, men dessverre er ikke symmetrien helt 100%, du skulle flyttet deg selv 50cm til venstre. Du bør også finne en metode for å kaste litt mer lys inn på skyggesiden av modellene, en lampe til eller en reflektor av noe slag. Ellers ingen kommentarer til etterbehandlingen.

 

Her har du virkelig funnet/laget deg en nisje, håper du klarer å få noen kroner ut av dette også.

 

PS: Du bør stille klokka på kameraet ditt. File-info viser at bildet er tatt 19.mai 2005 klokken 02:56. Tipper at det ikke er rett?

Også bør du ikke blende helt ned til f/18. Bildene har en tendens til å bli litt diffuse på grunn av diffraksjon rundt f/14. (ikke mulig å se på disse som er såpass forminsket) F/13 og halv eksponeringstid vil gi omtrent samme lys.

 

My 2pence of thoughts. God natt.

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode tilbakemeldinger :)

 

Jeg skal utforske med lavere blendertall neste gang. Aner ikke hvorfor læreren min har bedt meg bruke så høyt tall, alle andre mener jo at det ikke er bra å gå helt ut i kantene av blenderskalaen.

Halv eksponeringstid, da må jeg vel ta med stativ, ikke at det er noe problem. Burde kanskje venne meg til å bruke det, jeg ligger jo store deler av seansen og kravler på gulvet.

Dette med posering er fremdeles noe jeg finner vanskelig, syns det er vanskelig å tenke ut gode måter å posere på og å få modellene til å gjøre det! De hadde sikkert gjort det om jeg spurte, det regner jeg med.

 

Klokka er helt feil ja, er ikke mitt kamera. Hehe. Bildene er litt nyere enn det :)

Lenke til kommentar
Jeg synes slike studiobilder er ufattelig kjedelige, de ser overhode ikke naturlig ut og bakgrunnen er ikke akkurat pen. Men til å være studiobilder var de helt greie. :)

8475635[/snapback]

Vel, det er jo grenser for hvor naturlig man får et studiobilde til å se ut. I mitt hode skal også studiobilder ser ut som nettopp det, studiobilder!

Hva mener du med bakgrunnen, kan du forklare det litt nærmere?

Lenke til kommentar
Halv eksponeringstid, da må jeg vel ta med stativ, ikke at det er noe problem.

Neida. Med halv eksponeringstid (eller lukkertid heter det visst) blir det bare lettere uten stativ. 1/100sek > 1/200sek ..lett å la seg forvirre :)

 

Selv bruker jeg f/9 - f/11 og 1/125sek - 1/250sek lukkertid når jeg en sjelden gang låner studio. Med relativt grunne modeller kan du åpne enda mer. For å få diffus bakgrunn som flere etterspør bør du åpne helt til f/6,3 eller mer. Avhengig av modellene avstand til bakgrunnen. Prøv deg frem, gjerne med en dukke som modell for å spare hundenes tålmodighet.

 

Lykke til videre!

 

- Rams

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...