stian90_2 Skrevet 21. april 2007 Skrevet 21. april 2007 Hei, jeg har nå lastet ned ubuntu 7.04 versjonen, som jeg har ventet lenge på. Tenkte jeg skulle slenge dette inn på pappa sin pc siden han bare bruker pc en til nedlasting og mail osv, så slipper han virus osv. Uansett, når jeg setter inn cd en kommer problemene, når jeg sier at jeg skal starte ubuntu så kommer det med at jeg har feil med xserver.. Så det er nok skjermkortet som ikke er støttet enda ? er et ati x1300 så jeg mistenker dette, hvordan kan jeg laste inn driverne da ? om jeg laster ned alternativ intalasjonen, vil da xserver funke når innstalasjonen er ferdig ? Jeg vil helst ikke ha en pc uten os lenge, ettersom at han bruker den endel, og jeg ikke vil formatere mellom linux og windows osv osv..
Stian89 Skrevet 21. april 2007 Skrevet 21. april 2007 (endret) Hva slags feilmelding får du? Mener du at gdm ikke starter, men at du havner i en virtuel terminal? Vet du hvilken grafikk driver xorg.conf er satt til? Prøv "sudo nano /etc/X11/xorg.conf", sett driveren til "vesa". : startx edit: Hvis dette fungerer, bør du selvsagt installere en ati driver i ettertid. Med dette sagt, er det godt mulig at jeg har misforstått det totalt, da jeg ikke er helt sikker på hva du mente. Mulig du kan formulere deg litt anderledes? Endret 21. april 2007 av Stian89
stian90_2 Skrevet 21. april 2007 Forfatter Skrevet 21. april 2007 Det er gdm som ikke starter ja.. Jeg får opp terminalen.. det virket ikke og sette driveren til vesa heller..
Turgon Skrevet 21. april 2007 Skrevet 21. april 2007 For å få skjermkort fra ati i x1xxx serien til å fungere må man bruke ati sin fglrx driver (hvis jeg ikke tar helt feil). Prøv å installere den ved å skirve: sudo apt-get install xorg-driver-fglrx sudo depmod -a sudo aticonfig --initial sudo aticonfig --overlay-type=Xv Etter disse fire kommandoen burde det fungere. Hentet fra: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=4...t=fglrx+install Håper dette virker:)
miceagol Skrevet 21. april 2007 Skrevet 21. april 2007 Du må installere Ubuntu ved hjelp av Alternate-CD'en. Du vil fremdeles få X-server-krasj etter at systemet er ferdig installert, men dette kan fikses vha. det de andre her gir deg (jeg holder meg langt unna ATI-kort).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå