Gå til innhold

Voltmodde en fjernstyrt lekebil


Anbefalte innlegg

Har en gammel fjernstyrt Nikko-lekebil som jeg har tenkt å voltmodde. Planene min er å bruke en transistor eller lignende som jeg har koblet til utgangen for motoren og et ekstern 9V batteri. Når jeg gir gass skal transistoren få signal og slippe igjennom 9V fra det eksterne batteriet.

 

Men så skifter jo polariteten på utgangen når jeg rygger, og jeg vil gjerne ha motoren til å gå da også. Jeg har drivi og styrt og kobla med transistor og dioder i et kretssimuleringsprogram (TINA Pro) men får det ikke til å funke. Enten går motoren hele tiden. Ellers går den ikke. Ellers går den en vei men ikke den andre veien.. osv..

 

HAr tenkt slik at når jeg kjører vil motoren gå forover og få spenning fra et eksternt batteri. Når jeg rygger vil motoren gå bakover og få spenning fra det sammeeksterne batteriet.

 

Om noen kunne komme med et koblinsskjema, hadde det vært fint. Helst noe jeg skjønner. ;)

 

Sorry hvis jeg har forklart dårlig, men sitter i halvsøvne her. Håper du likevel skjønner hva jeg mener. :sleep:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med to batterier tilgjengelig kan det bare lages en kobling slik:post-19072-1177109160_thumb.png

 

V2 og V3 samt switchen er det som tilsvarer referansespenningen. R1 er det som tilsvarer motoren. Verdiene på resistorene må beregnes utifra hvilke transistorer som brukes.

 

Dette var metoden jeg kunne komme på i farten nå. Koblingen er da egentlig en klasse AB-forsterker i push-pull-kobling.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...