Gå til innhold

Ubuntu Linux nå tilgjengelig for PS3 !


dekar24k

Anbefalte innlegg

Edit: Nå er ubuntuen oppe å kjører på ps3  :w00t:, men jeg få ikke til å endre skjermoppløsning. Bruker en 720p-tv over hdmi, men kan ikke velge annet enn 576x384 i menyen... og det ser ikke ut til at noen dropdown-bokser fungerer i det hele tatt...

 

Kikker på dette problemet nå. Har funnet en omvei så lang. Ved å logge på i Console-mode og bruke programmet ps3videomode så får jeg endrett oppløsning. Kjører da startx etterpå. ps3videomode var ikke installer, men du får en enkelt forklaring på hvordan man legger det inn når kommandoen kjøres.

 

Beste modus så langt er -v 11 (1280x768), men også -v 13 (1900x1200) fungerer dog med meget liten skrift. (TVen er bare 720p/1080i så skjønner ikke helt at det fungerer)

 

Edit2: Får heller ikke aktivert den "oppstarts-quickfixen" som hindrer at jeg må taste en masse babbel for å få startet ubuntu:

Dette fikset jeg manuelt ved å rette filen /etc/kboot.conf. Endret de plassene der det står sdd1 til sda1 (to plasser i filen).

 

Skal se om jeg ikke får lajavascript:emoticon(':blush:')

smilieget en lett oppskrift når (om) jeg får alt til å fungere.

8444757[/snapback]

Hadde blitt kjempetakknemmelig hvis vi kunne ta dette over f.eks msn da jeg er supergrønn på linux og egentlig ikke skjønner hva du snakker om :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hadde blitt kjempetakknemmelig hvis vi kunne ta dette over f.eks msn da jeg er supergrønn på linux og egentlig ikke skjønner hva du snakker om :blush:

8445039[/snapback]

 

Er ganske grønn på Linux selv, men har funnet en løsnings som gjør at jeg nå kjører 1280x768.

 

Her er en enkel oppskrift:

 

Etter å ha installert Ubuntu som beskrevet på nedlasting sidene og startet opp med,

/boot/vmlinux initrd=/boot/initrd.img root=/dev/sda1

 

Start så et terminalvindu (Programmer->Tilbehør->Terminal) og skrive følgende:

sudo sed 's/sdd1/sda1/g' -i /etc/kboot.conf

sudo apt-get install ps3pf-utils

 

For å få sette oppløsningen til 1280x768 så må linje 4 i kboot.conf inneholde video=ps3pf:mode:11 helt på slutten. Dette kan gjøres på følgende måte i terminalvinduet:

 

cd /etc

sudo vi kboot.conf

 

Nå startet editoren vi som ikke er kjent for å være særlig brukervennlig, gir derfor her en skritt for skritt fremgang.

 

1.Bruk piltastene til å bevege deg helt til slutten på linje 4. Markøren skal stå på ' , altså bak ordet splash.

2.Trykk på tasten i for å komme i Input-modus. Start med et mellomrom og skriv så video=ps3pf:mode:11 deretter trykker du ESC for å gå ut av Input-modus.

3.Lagre dokumentet ved å trykke på : (kolon dvs Shift + .) og skriv w og trykk enter.

4.Avslutt vi med : og q.

 

Restart og alt er ok!

Lenke til kommentar

Fikk ordnet oppstarten, men får ikke gjort noe med oppløsningen uansett hva jeg gjør med den fila... og når jeg prøver å redigere på nytt får jeg beskjed om at redigeringsprogrammet har krasjet og jeg må bruke :recovery eller slette .kboot.conf.swp for å slippe denne beskjeden. recovery hjelper ikke, og jeg har ikke rettigheter til å slette fila gjennom filbehandleren.

Hva er "terminalkommandoen" for å slette filer?

Lenke til kommentar
Fikk ordnet oppstarten, men får ikke gjort noe med oppløsningen uansett hva jeg gjør med den fila... og når jeg prøver å redigere på nytt får jeg beskjed om at redigeringsprogrammet har krasjet og jeg må bruke :recovery eller slette .kboot.conf.swp for å slippe denne beskjeden. recovery hjelper ikke, og jeg har ikke rettigheter til å slette fila gjennom filbehandleren.

Hva er "terminalkommandoen" for å slette filer?

8451863[/snapback]

 

da må du endre rettigheten til fila inni terminalen, da kan du slette den fra filbehandleren..

 

sudo "filas navn" chmod 777

 

777 betyr att du har full rettighet til fila, alså read, write, execute, kansje du slipper og skrive sudo men er jo berre og prøve..

 

er ett halvt år siden eg jobba med ubuntu men det er noe i den duren der...

Lenke til kommentar
Fikk ordnet oppstarten, men får ikke gjort noe med oppløsningen uansett hva jeg gjør med den fila... og når jeg prøver å redigere på nytt får jeg beskjed om at redigeringsprogrammet har krasjet og jeg må bruke :recovery eller slette .kboot.conf.swp for å slippe denne beskjeden. recovery hjelper ikke, og jeg har ikke rettigheter til å slette fila gjennom filbehandleren.

Hva er "terminalkommandoen" for å slette filer?

8451863[/snapback]

 

da må du endre rettigheten til fila inni terminalen, da kan du slette den fra filbehandleren..

 

sudo "filas navn" chmod 777

 

777 betyr att du har full rettighet til fila, alså read, write, execute, kansje du slipper og skrive sudo men er jo berre og prøve..

 

er ett halvt år siden eg jobba med ubuntu men det er noe i den duren der...

8452088[/snapback]

Når jeg stokket litt om på kommandoen din og tastet "sudo chmod 777 .kboot.conf.swp" så fikk jeg ikke noen feilmelding i alle fall, men får fortsatt ikke sletta dævelskapet.

Hvis noen hadde giddet poste sin kboot.conf hadde det vert fint.

Lenke til kommentar

Jeg tror uansett at YDL er det beste alternativet hittil dersom man vil ha en linux-distro på PS3'en sin. Ingen av de har tilgang til GPU'en enda og YDG er nok bedre optimalisert for PS3 både med tanke på kompatibilitet og brukervennlighet. Jeg har ganske grei erfaring med Linux da jeg har kjørt det noen år på stasjonære pc'er, men kommer nok ikke til å installere Linux på PS3'en før os'et får tilgang til all hardware og kan kjøre emulatorer/mediaplayers tilfredstillende. Er det forresten noen som har fått testet noen emulatorer på PS3 enda? (YDL / Ubuntu)

Lenke til kommentar
Fikk ordnet oppstarten, men får ikke gjort noe med oppløsningen uansett hva jeg gjør med den fila... og når jeg prøver å redigere på nytt får jeg beskjed om at redigeringsprogrammet har krasjet og jeg må bruke :recovery eller slette .kboot.conf.swp for å slippe denne beskjeden. recovery hjelper ikke, og jeg har ikke rettigheter til å slette fila gjennom filbehandleren.

Hva er "terminalkommandoen" for å slette filer?

8451863[/snapback]

 

da må du endre rettigheten til fila inni terminalen, da kan du slette den fra filbehandleren..

 

sudo "filas navn" chmod 777

 

777 betyr att du har full rettighet til fila, alså read, write, execute, kansje du slipper og skrive sudo men er jo berre og prøve..

 

er ett halvt år siden eg jobba med ubuntu men det er noe i den duren der...

8452088[/snapback]

Når jeg stokket litt om på kommandoen din og tastet "sudo chmod 777 .kboot.conf.swp" så fikk jeg ikke noen feilmelding i alle fall, men får fortsatt ikke sletta dævelskapet.

Hvis noen hadde giddet poste sin kboot.conf hadde det vert fint.

8452196[/snapback]

 

har du høgreklikket på fila og sjekket om du kan endre lese og skriverettigheiter grafisk...ved og gå til egenskapene på fila, av og til er det ikkje verre...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...